Του Παύλου Ξανθούλη
Την ώρα που η πολιτική ηγεσία στην Κύπρο αντιπαρατίθεται σχετικά με το «άδειασμα» του αγωγού EastMed, για τον οποίο προφανώς δεν συζητήθηκαν ούτε και υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις, ο Ερντογάν και οι τοποτηρητές του στα κατεχόμενα, συνεχίζουν την προσπάθεια να επιβάλουν «τελική λύση» στο Κυπριακό. Αυτή τη φορά όχημα τείνει να καταστεί το παράνομο «αεροδρόμιο» Τύμπου, το οποίο επιδιώκεται να αποκτήσει καθεστώς «εσωτερικών αεροδρομίων» της Τουρκίας, σκέψη που εάν υλοποιηθεί, θα έχει διπλό αποτέλεσμα:
● Θα αποτελέσει ένα ουσιαστικό βήμα προς την κατεύθυνση προσάρτησης του κατεχόμενου τμήματος της Κύπρου από την Άγκυρα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την προοπτική λύσης του Κυπριακού.
● Θα σημάνει τον τερματισμό των υποτυπωδών ελέγχων αεροδρομίων που γίνονται σε αεροδρόμια της Τουρκίας για όσους επιθυμούν να ταξιδέψουν στο ψευδοκράτος της «ΤΔΒΚ», καθώς οι εν λόγω πτήσεις θα θεωρούνται «εσωτερικές». Συνεπώς, εάν ο σχεδιασμός αυτός υλοποιηθεί, τότε όσοι επιθυμούν, περιλαμβανομένων και παράτυπων μεταναστών, θα μπορούν να ταξιδεύουν μεταξύ Τουρκίας και κατεχόμενων χωρίς διατυπώσεις. Τόσο κατά την αναχώρησή τους, όσο και κατά την άφιξή τους στο παράνομο «αεροδρόμιο» της κατεχόμενης Τύμπου, κάτι που θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο τον σχεδιασμό Ερντογάν για διοχέτευση προσφύγων και μεταναστών στο έδαφος της Κυπριακής Δημοκρατίας, προκαλώντας οικονομική ασφυξία αλλά και δημογραφική αλλοίωση του κράτους, όπως παραδέχεται και διαβαθμισμένο έγγραφο των αρμοδίων υπηρεσιών της Ε.Ε.
Το ζήτημα δεν είναι θεωρητικό. Έχει προσλάβει ουσιαστικές διαστάσεις. Έχει συζητηθεί επανειλημμένα μεταξύ Άγκυρας και ψευδοκράτους και απετέλεσε βασικό θέμα στην ατζέντα της συνάντησης που είχαν πριν από μερικές μέρες στην Τουρκία, ο λεγόμενος «πρωθυπουργός» της κατοχικής οντότητας Φαΐζ Σουτζούογλου και ο Αντιπρόεδρος του κυβερνώντος κόμματος Δικαιοσύνης και Ανάπτυξης (ΑΚΡ), Μπιναλί Γιλντιρίμ. Ο «πρωθυπουργός» του ψευδοκράτους προέβη μάλιστα και σε δηλώσεις, υποστηρίζοντας ότι η όλη συζήτηση γίνεται για να περιορισθεί το κόστος που καταβάλλουν οι επιβάτες. «Με ενδιαφέρουν τα χρήματα που βγαίνουν από την τσέπη του πολίτη. Δεν γίνεται να πληρώνω 2.000 για προορισμό όπου θα μπορούσα να πετάξω με 200 τουρκικές λίρες», ισχυρίστηκε ο Φαΐζ Σουτζούογλου.
Ο περί προστασίας του καταναλωτή/επιβάτη ισχυρισμός αγγίζει πάντως τα όρια της γελοιότητας, αφού το καθεστώς της Άγκυρας που δεν φημίζεται για το «δίκαιο» ανταγωνισμό, θα μπορούσε να επιβάλει πλαφόν στις τιμές των αεροπορικών εισιτηρίων, εάν και εφόσον το επιθυμούσε. Ωστόσο, αντί γι αυτό, οι συζητήσεις Τουρκίας-ψευδοκράτους εστιάζονται στην ένταξη του «αεροδρομίου Τύμπου» στο καθεστώς «εγχώριων πτήσεων», ιδέα που εάν υλοποιηθεί, θα φέρει την Κυπριακή Δημοκρατία σε εξαιρετικά δυσχερή θέση. Αφενός, γιατί θα καταστήσει τα κατεχόμενα «επαρχία» της Τουρκίας (κάτι για το οποίο προειδοποίησε και ο Μουσταφά Ακιντζί με δήλωσή του) και συνεπώς θα βάλει και επισήμως ταφόπλακα στην επίλυση του Κυπριακού. Και αφετέρου, γιατί θα ενισχύσει ακόμη περισσότερο τις μεταναστευτικές πιέσεις, οι οποίες με βάση τα υφιστάμενα δεδομένα φέρνουν ήδη την Κύπρο στην πρώτη θέση αιτητών ασύλου σε όλη την ευρωπαϊκή επικράτεια (κατ’ αναλογία πληθυσμού) και σε κατάσταση «εκτάκτου ανάγκης», όπως χαρακτηριστικά είχαν αναφέρει ο Πρόεδρος Αναστασιάδης (επιστολή προς Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν) και ο ΥΠΕΣ Νίκος Νουρής (επιστολές προς τους αρμόδιους Επιτρόπους της Ε.Ε.και προς τους 26 ομολόγους του).
Η κυβέρνηση και τα πολιτικά κόμματα μπορούν εάν θέλουν να συνεχίσουν να ερίζουν για το επίσημο στραπάτσο του EastMed και να συντηρήσουν το θέμα στην παρατεταμένη προεκλογική εκστρατεία, στην οποία προφανώς έχουμε εισέλθει εδώ και αρκετούς μήνες. Όμως, θα ήταν καλό, παράλληλα να ενεργοποιηθούν, έστω για μια φορά προληπτικά και να μη μείνουν θεατές στο νέο παιχνίδι που στήνει ο Ερντογάν στην Κύπρο, μέσω του παράνομου «αεροδρομίου» Τύμπου. Και για να γίνει αυτό απαιτείται χάραξη εθνικής στρατηγικής και κινητοποίηση σε όλα τα επίπεδα. Κάτι που μέχρι σήμερα απουσιάζει και το οποίο πληρώνουμε. Όπως και στην περίπτωση του αγωγού EastMed, για τον οποίο ισχυριζόμαστε ότι έχουμε εναλλακτικές επιλογές, χωρίς όμως να υφίστανται. Με αποτέλεσμα, να μας υποδεικνύει ο Ερντογάν ότι η μοναδική διαδρομή για το φυσικό αέριο περνά μέσα από την Τουρκία. Τα ίδια και χειρότερα θα κινδυνεύσουμε να πάθουμε εάν η εθνική μας στρατηγική για το ζήτημα των τουρκικών σχεδιασμών στο παράνομο «αεροδρόμιο» Τύμπου, εξαντλείται όπως και στην περίπτωση του EastMed, σε προεκλογικές αντιπαραθέσεις 13 μήνες πριν από τις προεδρικές εκλογές. Δεν έπρεπε να καθίσουμε όλοι μαζί να χαράξουμε στρατηγική και να βρούμε λύσεις;