Έρχονται ειδικοί κάνουν μελέτες, τους πληρώνουμε για να τις εκπονήσουν και μετά τις γράφουμε στα παλιά μας τα παπούτσια, επειδή για τους φίλτατους βουλευτές μας αυτό που προέχει είναι να ανταποκριθούν στα τοπικά, οικονομικά και διάφορα άλλα συμφέροντα που τους πιέζουν να αλλάξουν τα φώτα της κάθε μελέτης ώστε να την προσαρμόσουν στα μέτρα τους, ασχέτως αν αυτό δεν υπηρετεί το δημόσιο συμφέρον. Και αφού γίνουν όλα αυτά τα «μαγειρέματα», τα οποία προφανώς και υπονομεύουν την επιστημονικότητα και τη χρησιμότητα των μελετών, ψηφίζεται τελικά ένας μεταρρυθμιστικός νόμος, ο οποίος είναι τόσο νοθευμένος που υποσκάπτει την ίδια τη μεταρρύθμιση για την οποία ψηφίστηκε. Και αφού πανηγυρίσουν όλοι οι αυτουργοί της νοθείας του νόμου, ότι τάχα επήλθε το ευκταίο, όταν φτάσει η ώρα και η στιγμή να τεθεί σε εφαρμογή, έρχεται ο αρμόδιος υπουργός και αφήνει να νοηθεί πως έτσι όπως απομακρύνθηκε το νομοσχέδιο από τις σχετικές μελέτες δεν πρόκειται να είναι βιώσιμη η μεταρρύθμιση για την οποία ψηφίστηκε. Μάλιστα. Αυτός είναι ο τρόπος που λειτουργούν τα κόμματά μας και όταν έρθει η ώρα να τους απαξιώσει ο πολίτης διερωτώνται το γιατί.
Γιατί τα γράφω όλα αυτά; Γιατί όπως έχει ήδη διαφανεί το θέμα της μεταρρύθμισης της τοπικής αυτοδιοίκησης όχι μόνο δεν ανταποκρίνεται στις εισηγήσεις των μελετητών αλλά έχει τόσο πολύ αλλοιωθεί με τις ευλογίες της Βουλής ώστε μέχρι να βρει τον πραγματικό του δρόμο και στόχο είναι πολύ πιθανόν να κληθούν οι πολίτες ακόμη μια φορά να πληρώσουν τα σπασμένα, είτε με πρακτικές δυσκολίες στην καθημερινότητά τους, είτε με οικονομικές επιβαρύνσεις. Κι αν αυτή η θυσία είναι απαραίτητη στο πλαίσιο μιας μεταβατικής περιόδου αναγκαίας για κάθε μεγάλη μεταρρύθμιση να το δεχτεί ο πολίτης αλλά εδώ δεν πρόκειται περί αυτού αλλά για το ότι οι ίδιοι οι αντιπρόσωποί του στη Βουλή επιλέγουν να λειτουργήσουν εις βάρος του και το μόνο που φαίνεται να τους ενδιαφέρει επί του παρόντος είναι οι επερχόμενες εκλογές. Άκουγα τις προάλλες στο Πρωινό Δρομολόγιο τον δρα Κουταλάκη, σύμβουλο τοπικής και περιφερειακής ανάπτυξης με έδρα το Βερολίνο, ο οποίος είχε κληθεί να εκπονήσει μελέτη στην οποία να προσδιορίσει αναλυτικά πώς θα μπορούσαν να λειτουργήσουν κάποια σχήματα υπό συνένωση. Εκπόνησε τη μελέτη, κατέγραψε αναλυτικά τι χρειάζεται να γίνει, συνεργάστηκε στενά με τον κ. Πετρίδη ο οποίος, όπως είπε κυνήγησε και προώθησε όσο κανείς άλλος, τη μεταρρύθμιση, όπως επίσης και με ένα μικρό αριθμό δημάρχων που διαδραμάτισαν θετικό ρόλο και μέχρι εκεί. Μετά προφανώς επακολούθησε το χάος.
Ο ίδιος ο κ. Πετρίδης δήλωσε πρόσφατα πως αυτό που ψηφίστηκε δεν έχει καμία σχέση με την τολμηρή μεταρρύθμιση που ο ίδιος επεδίωξε. Σύμφωνα με τον κ. Κουταλάκη πέρα από τις αλλοιώσεις που δέχτηκε το νομοσχέδιο, από την ψήφισή του και μετά επακολούθησε ένα μεγαλοπρεπέστατο κενό στην προετοιμασία των καινούργιων σχημάτων με αποτέλεσμα να φτάσουμε στο παραπέντε απροετοίμαστοι και με τις εκλογές να μεσολαβούν, δυσχεραίνοντας ακόμη περισσότερο την όλη διαδικασία. Με άλλα λόγια αυτό που συμβαίνει τώρα είναι δήμαρχοι να κάνουν προεκλογική εκστρατεία και ταυτόχρονα να συμμετέχουν σε συμβούλια αναδιοργάνωσης των καινούργιων δήμων με αποτέλεσμα να μη γίνεται όπως πρέπει η προετοιμασία.
Το υπουργείο Εσωτερικών έπρεπε μόλις ψηφίστηκε ο νόμος, επιμένει ο κ. Κουταλάκης, να είχε πιο ενεργό ρόλο στην προετοιμασία όπως συμβαίνει σε όλες τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες που έκαναν αυτή τη μεταρρύθμιση, και όχι απλώς υποστηρικτικό. Όπως προχωρεί η εφαρμογή της εν λόγω μεταρρύθμισης, κατέληξε, μάλλον οδεύουμε προς αποτυχία παρά επιτυχία. Και ενώ υπάρχουν πολλά παραδείγματα από τη διεθνή εμπειρία που θα μπορούσαμε κάλλιστα να υιοθετήσουμε, για ακόμη μια φορά επιλέξαμε να κόψουμε και να ράψουμε τις μελέτες στα κομματικά μας μέτρα και να πιαστούμε απροετοίμαστοι. Θα λογοδοτήσει άραγε ποτέ κανείς για όλα αυτά ή θα τα πάρει όπως τόσα άλλα το ποτάμι;