Του Απόστολου Κουρουπάκη
Το τελευταίο διάστημα τα πολιτιστικά πράγματα της χώρας έχουν επικεντρωθεί στα του Θεάτρου και στο Σχέδιο Θυμέλη, που άκρη δεν βρίσκεται… επίσης θέμα της επικαιρότητας είναι και οι διορισμοί των Διοικητικών Συμβουλίων των ημικρατικών. Μετά τον διορισμό ενός υμνητή της Χούντας, αλλά και άλλων οι οποίοι φαίνεται ότι έχουν σύγκρουση συμφέροντος, εγώ είδα και τα πρόσωπα που διορίστηκαν στη ΣΥΜΦΩΝΙΚΗ ΟΡΧΗΣΤΡΑ ΚΥΠΡΟΥ, ναι, με κεφαλαία γράμματα, της κρατικής μας ορχήστρας, η οποία έχει υπό την ευθύνη της τη διάχυση της κλασικής μουσικής στην κοινότητα, οφείλει να γνωρίζει τι γίνεται σε διεθνές επίπεδο σε ρεπερτόριο, δημιουργία, τάσεις και λοιπά.
Ζητήματα που χρειάζονται βαθιά γνώση του τοπίου, εξοικείωση με συναφή θέματα, και σοβαρή ανάγνωση του τι συμβαίνει στον υπόλοιπο κόσμο. Ε, αυτό το Δ.Σ. το οποίο δεν έχει στη σύνθεσή του ούτε ένα μουσικό, δεν έχει ούτε ένα πρόσωπο που έχει σχέση με την κλασική μουσική, σε επίπεδο τουλάχιστον επαγγελματικό, δεν περιλαμβάνεται ούτε ένα πρόσωπο που μοιάζει να έχει την παραμικρή ιδέα πώς λειτουργεί ένα συμφωνικό σύνολο, ποιες οι ανάγκες του, οι καλλιτεχνικές, γιατί οι νομικές και οι λογιστικές καλύπτονται. Γιατί για παράδειγμα χρειάζεται η μετάκληση ενός μαέστρου από το εξωτερικό; Μπορεί κάποιο από τα μέλη να απαντήσει σε αυτή την απλή, κατά τα φαινόμενα, ερώτηση;
Αναρωτιέμαι, πώς ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Συμφωνικής Ορχήστρας θα συνομιλεί για την κλασική μουσική, σε επίπεδο που να συνεννοούνται μουσικά, με τα διορισθέντα μέλη;
Ας εξηγηθεί γιατί χρειάζονται τόσοι δικηγόροι, λογιστές, διαφημιστές, καθηγητές, συγγραφείς και ένας μουσικός παραγωγός, χωρίς προηγούμενη ενασχόληση με την κλασική μουσική; Ποιο είναι το κριτήριο επιλογής για αυτούς τους διορισμούς; Δεν βρέθηκε ούτε ένας/μία μουσικός που να ασχολείται με την κλασική μουσική; Ούτε ένας/μία συνθέτρια; Ούτε ένας σχετικός με αυτό που λέμε κλασική μουσική και συμφωνική ορχήστρα; Αδυνατώ να το πιστέψω, αλλά ας δεχθώ ότι δεν επιδείχθηκε ενδιαφέρον από κανέναν και καμία… Δεν θα έπρεπε να κάνει πίσω το Υπουργικό που διόρισε το Δ.Σ., έως ότου να βρεθεί ένα άτομο; Ναι, θα έπρεπε να δοθεί παράταση στο υπάρχον Δ.Σ., ας δινόταν… ας βρισκόταν μία λύση τέλος πάντων, ώστε να μπορεί η Συμφωνική Ορχήστρα να έχει ένα σώμα, το οποίο θα καταλάβαινε αμέσως από πού πρέπει να αρχίσει. Να αφουγκραστεί το όραμα του καλλιτεχνικού της διευθυντή και των μελών του συμφωνικού της συνόλου.
Αν ήθελαν να διορθώσουν κακώς έχοντα, οικονομικά ή άλλα, αν ήθελαν να αλλάξει ο τρόπος διαφήμισής της, ας έβρισκαν άλλους τρόπους, ας διόριζαν έστω ένα ή δύο ή τρεις επαγγελματίες αυτού του χώρου και τα υπόλοιπα μέλη να ήταν σχετικά με την κλασική μουσική. Με ανθρώπους που θα ξέρουν τι εστί όφελος από μετάκληση, που θα έχουν εικόνα για την κυπριακή παραγωγή και τις ανάγκες της, που θα γνωρίζουν τι συμβαίνει στον κόσμο σε ό,τι αφορά τις ορχήστρες και το ρεπερτόριο. Το παρόν Συμβούλιο φαίνεται να είναι εντελώς άσχετο με τα παραπάνω… και δεν με ενδιαφέρουν οι αγαθές προθέσεις, γιατί και εγώ θέλω να πάω στο διάστημα, αλλά δεν θα καθίσω να φτιάξω διαστημόπλοιο.
Δυστυχώς, λοιπόν, για ακόμη μία φορά, αποδεικνύεται ότι ο Πολιτισμός σε αυτή τη χώρα ακούει στη φράση: «Απού μπορεί κι απάνω του».