Για να μπορέσουμε να εξυπηρετήσουμε με οικονομικά εργαλεία και προϊόντα αποκλεισμένες ή υποεξυπηρετούμενες περιοχές, τότε χρησιμοποιούμε την ψηφιακή οικονομική ένταξη ως μέσο. Συνήθως αυτό προσπαθούμε να το επιτύχουμε χρησιμοποιώντας καινοτόμα και με χαμηλό κόστος ψηφιακά προϊόντα, τα οποία είναι εύκολα στη χρήση από τον πληθυσμό αλλά και βιώσιμα για τους πάροχους. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό για απομακρυσμένες περιοχές που δεν έχει νόημα για μια τράπεζα ή μια επενδυτική εταιρεία να διατηρεί φυσικό υποκατάστημα για να εξυπηρετεί το κοινό.
Η Αφρική, για παράδειγμα, αυτή τη στιγμή είναι η πρώτη περιοχή στον κόσμο σε χρήση ψηφιακών μέσων για να μπορούν οι κάτοικοί της να έχουν πρόσβαση σε χρηματοοικονομικές υπηρεσίες, αφού λόγω του μεγέθους, των αποστάσεων και της προσβασιμότητας ακόμα και σε βασικά αγαθά δεν είναι κάτι εύκολο και έπρεπε να βρεθεί ένας τρόπος για τους κατοίκους να έχουν πρόσβαση σε χρηματοοικονομικές υπηρεσίες. Αυτό κατέστη εφικτό μέσω των τραπεζικών ψηφιακών εφαρμογών στα κινητά, τα οποία δίνουν πρόσβαση σε όλα τους τα προϊόντα. Χωρίς λοιπόν να χρειάζεται κάποιος να πάει στην τράπεζα, έχει πρόσβαση σε όλες τις υπηρεσίες της μέσω του κινητού του. Αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό και για την Κύπρο αφού βλέπουμε να μειώνεται ο αριθμός των υποκαταστημάτων των τραπεζών ειδικά στην επαρχία. Οι τράπεζες οφείλουν να μειώσουν τα κόστη τους για να είναι βιώσιμες και γι’ αυτό το λόγο είναι υποχρεωμένες να κλείσουν φυσικά υποκαταστήματα σε σημεία με μικρό αριθμητικά πελατολόγιο. Έτσι λοιπόν θα πρέπει να δουλέψουμε πάνω στην ψηφιακή οικονομική ένταξη αυτού του πληθυσμού, που δεν έχει εύκολη πρόσβαση σε χρηματοοικονομικές υπηρεσίες. Αυτό μπορεί να γίνει με τρεις τρόπους. Ο πρώτος τρόπος είναι η άμεση επένδυση και ανάπτυξη φιλικών εφαρμογών από τους πάροχους που θα δίνουν τη δυνατότητα στους πελάτες τους να έχουν το σύνολο των υπηρεσιών στο κινητό τους χωρίς να χρειάζεται να επισκεφτούν κάποιο κατάστημα, δηλαδή όχι μόνο εφαρμογές για μεταφορές χρημάτων, αλλά και για χορήγηση δανείων, κατάθεση επιταγών κτλ. Ο δεύτερος τρόπος είναι να διευκολυνθεί ακόμα περισσότερο η διασύνδεση μεταξύ των πάροχων προς όφελος του τελικού χρήστη και τρίτον να δημιουργηθεί μια διαρκής καμπάνια ενημέρωσης για την ψηφιακή οικονομική ένταξη, ώστε πολίτες ακόμα και μεγαλύτερης ηλικίας ή χαμηλότερου μορφωτικού επιπέδου να μπορούν να κατανοήσουν τα οφέλη και να καταφέρουν να ενταχθούν. Η ψηφιακή οικονομική ένταξη θα είναι το επόμενο στοίχημα των τραπεζών μας.
Ο κ. Γιάννης Γεωργούλας είναι σύμβουλος Στρατηγικής και Επιχειρήσεων.