Έντεκα ολόκληρα χρόνια μετά τιμούμε και μνημονεύουμε τον αείμνηστο Άκη Κλεάνθους, ο οποίος διετέλεσε υπουργός Παιδείας και Πολιτισμού και έφυγε τόσο πρόωρα και άδικα το πρωινό της 11ης Απριλίου 2011.
Ο Άκης Κλεάνθους στο πρόσταγμα του χρέους ανέλαβε να εκπληρώσει τα καθήκοντα του υπουργού Παιδείας και Πολιτισμού. Έθεσε στόχους ρεαλιστικούς με πυξίδα τη διαφάνεια, την αξιοσύνη, την ευθύνη και την άψογη διαχείριση των θεμάτων που αφορούσαν στο νευραλγικό αυτό πόστο της εκπαίδευσης και της διαμόρφωσης των χαρακτήρων των νέων μας. Στάθμιζε τις ανάγκες, μεθόδευε την εκπλήρωσή τους, ιεραρχούσε τη διεκπεραίωσή τους, ειδικά μέσα από τον στρατηγικό σχεδιασμό, τον «πούσουλα» και οδοδείκτη που μας κατευθύνει σε πολλά σημεία της εκπαιδευτικής πολιτικής έως και σήμερα.
Αφιέρωσε χρόνο για να προσδώσει ένα νέο πρόσωπο στις έννοιες παιδεία, πολιτισμός, περιβάλλον. Την πρόκληση, ο πολλά υποσχόμενος αυτός προικισμένος άνθρωπος, τη μετέτρεψε σε έργο και πολιτική πράξη. Το σπουδαιότερο όμως, ήταν η αληθινή, υπεύθυνη και δημοκρατική εικόνα που εξέπεμπε σε φίλους, συναδέλφους και συνεργάτες. Συνταίριαξε το καθήκον με την ανθρωπιά, την εργασία με την τιμιότητα, καθιστώντας το όνομά του συνώνυμο με τη συνέπεια και το ήθος.
Διαβάζοντας τον Στρατηγικό Σχεδιασμό του, ειδικότερα για την Παιδεία, μπορεί κάποιος να αντιληφθεί τους οραματισμούς και τους στόχους του. Πριν από όλα όμως, ο Στρατηγικός Σχεδιασμός, τον οποίο εμπνεύστηκε ο Άκης Κλεάνθους, όριζε ξεκάθαρα τον χαρακτήρα που θα έπρεπε να έχει η παιδεία: «… οι γενικοί σκοποί και στόχοι της εκπαίδευσης ορίζονται από την Πολιτεία με βάση την εθνική και πολιτιστική μας παράδοση, τα κοινωνικο-οικονομικά δεδομένα και τα ευρωπαϊκά και παγκόσμια εκπαιδευτικά, επιστημονικά, τεχνολογικά και πολιτιστικά επιτεύγματα. Είναι δεδομένο το γεγονός ότι η παρεχόμενη παιδεία, στα παιδιά και τους νέους, βασίζεται στην ελληνική μας παράδοση. Αναπόσπαστο μέρος, άλλωστε, μιας παιδείας με δημοκρατικό και ανθρωπιστικό περιεχόμενο, είναι να εμπνέει την αγάπη προς την πατρίδα, να διατηρεί τη μνήμη των κατεχόμενων εδαφών μας, όπως, επίσης, και να καλλιεργεί την πίστη για δικαίωση και επανένωση του νησιού μας».
Αξίζει να σημειωθεί ότι το όραμα αυτό δεν ήταν μια απλή διακήρυξη, αλλά γινόταν υλοποιήσιμο με συγκεκριμένες προτάσεις, πολλές από τις οποίες αποτέλεσαν τη βάση πάνω στην οποία στήριξαν και στηρίζουν μέχρι και σήμερα, άλλοι λιγότερο και άλλοι περισσότερο, υπουργοί που ακολούθησαν, τις πολιτικές, τις δράσεις και τις ενέργειές τους για ποιοτική αναβάθμιση του εκπαιδευτικού συστήματος. Η αναγνώριση καθολική και με μια κουβέντα μόνο με τον εκπαιδευτικό κόσμο, τον απλό κόσμο, ακόμη και σήμερα ακούει κάποιος μονάχα έναν καλό λόγο για τον Άκη Ε. Κλεάνθους.
Σήμερα που η πολιτική και οι πολιτικοί απαξιώνονται, το παράδειγμα και η πολιτική διαδρομή του Άκη αποτελούν σημείο αναφοράς και σταθερό υπόδειγμα πολιτικού ανδρός.
Ο κ. Γιάννης Α. Οικονομίδης είναι εκπαιδευτικός - Πολιτικός επιστήμονας.