Τον 19ο αιώνα το κυριότερο μεταφορικό μέσο ήταν τα άλογα και οι άμαξες. Οι χωμάτινοι δρόμοι ήταν γεμάτοι με λακκούβες αλλά, κυρίως, με περιττώματα των αλόγων και νεκρά άλογα, τα οποία πέθαιναν από υπερκόπωση και άλλες ασθένειες. Τον 20ό αιώνα η αστικοποίηση αύξησε τις ανάγκες σε αυτοκίνητα, τα οποία μόλυναν με καυσαέρια το περιβάλλον. Τον 21ο αιώνα ο πλανήτης πνίγεται στ’ απόβλητα, οι ωκεανοί είναι γεμάτοι πλαστικά, ενώ η εξόρυξη φυσικού αερίου, αλλά και η παραγωγή άνθρακα προκαλούν ανεπανόρθωτη κλιματική αλλαγή. Μέχρι το 2030 η χρήση άνθρακα θα πρέπει να περιοριστεί στο 50% στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει τον πολύ φιλόδοξο στόχο για κλιματική ουδετερότητα μέχρι το 2050.
Αρκετές χώρες της Ε.Ε., όπως και η Κύπρος, προωθούν τη σταδιακή απόσυρση των παλαιών και ρυπογόνων αυτοκινήτων, παραχωρώντας οικονομικά κίνητρα για την αντικατάστασή τους με υβριδικά ή ηλεκτρικά αυτοκίνητα, τα οποία είναι λιγότερο ρυπογόνα και πιο φιλικά προς το περιβάλλον. Η Ευρώπη θα πρέπει μέχρι το 2030 να προωθήσει τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας στη βάση της «Πράσινης Συμφωνίας» για προστασία του περιβάλλοντος αλλά και διάσωση του πλανήτη. Ένας ορθός τρόπος επίτευξης του στόχου της κλιματικής ουδετερότητας μέχρι το 2050 είναι η βιώσιμη κινητικότητα και η προώθηση της ηλεκτροκίνησης στην αυτοκινητοβιομηχανία. Αρκετοί άνθρωποι, μετά την πανδημία, έχουν γίνει περιβαλλοντικά πιο ευαίσθητοι και έχουν στραφεί προς τα υβριδικά και ηλεκτρικά αυτοκίνητα λόγω των ψηλών τιμών των καυσίμων. Οι πολίτες, όμως, δεν είναι όλοι οικονομικά ευκατάστατοι, για να μπορέσουν να αποκτήσουν αυτοκίνητο τελευταίας τεχνολογίας και θέτουν ως προαπαιτούμενο την επιδότηση για την απόσυρση του παλιού και την αντικατάστασή του με ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα δεν έχουν ακόμα πλασαριστεί στην αυτοκινητοβιομηχανία λόγω της ψηλής τιμής αγοράς, της αυτονομίας αλλά και του περιορισμένου αριθμού ταχυφορτιστών.
Ο ενδιαφερόμενος αγοραστής ηλεκτρικού αυτοκινήτου θέλει να γνωρίζει την απόσταση που μπορεί να διανύσει με μια φόρτιση, η οποία σήμερα κυμαίνεται στα 350 περίπου χιλιόμετρα. Η γρήγορη φόρτιση της μπαταρίας του αυτοκινήτου αποτελεί πρόσθετο κίνητρο, ιδιαίτερα για τους οδηγούς που κάνουν πολλά ταξίδια. Ένα άλλο σοβαρό ζήτημα είναι η υψηλή χρέωση στην κιλοβατώρα, η οποία κυμαίνεται μεταξύ 0,30 και 0,50 ευρώ ανά KWh, σύμφωνα με στοιχεία του περιοδικού Auto της Εφημερίδας των Συντακτών. Αναμφισβήτητα όσο πιο πολλοί ανταγωνιστές και πάροχοι καταφέρουν να εμπλακούν στην ηλεκτροκίνηση, τόσο πιο πολύ θα μειωθούν οι τιμές, τόσο της ηλεκτρικής ενέργειας όσο και των ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Η παροχή ηλεκτρικής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας για τις ανάγκες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αλλά και για κάλυψη της ιδιωτικής κατοικίας με εγκατάσταση συστήματος φωτοβολταϊκών στη στέγη, αποτελούν την κινητήρια δύναμη των παρόχων και ένα σημαντικό κίνητρο για την αξιοποίηση των Α.Π.Ε. για εξοικονόμηση ενέργειας.Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι ακριβά, η τιμή τους κυμαίνεται στις €50.000 περίπου, έχουν σοβαρό θέμα με την αυτονομία και γι’ αυτό επιβάλλεται η φόρτισή τους από το σπίτι, όπως γίνεται και με τις συσκευές των κινητών τηλεφώνων. Στα πλεονεκτήματά τους καταγράφονται το χαμηλό κόστος χρήσης, η επιτάχυνση και οι άνετοι εσωτερικοί τους χώροι.
Οι ακριβές μπαταρίες των ηλεκτρικών αυτοκινήτων περιέχουν λίθιο, το οποίο προέρχεται από τα κοιτάσματα του Αφγανιστάν και αποθηκεύουν ενέργεια από ηλιακούς συλλέκτες, όμως είναι βαριές, τοξικές και έχουν ημερομηνία λήξης. Μέχρι τα μέσα του 21ου αιώνα, λοιπόν, όταν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα αποτελούν το ιδανικό μέσο μεταφοράς, θα πρέπει να βρεθεί τρόπος ανακύκλωσης και αντικατάστασης των παλιών μπαταριών, όπως γίνεται στην «κυκλική οικονομία», για σκοπούς επαναχρησιμοποίησής τους. Μόνο έτσι θα αποφύγουμε την ανεξέλεγκτη ακινητοποίηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων ή την απόρριψη των μπαταριών τους στη φύση, όπως γινόταν τον 19ο αιώνα με το βασικότερο μεταφορικό μέσο που είχε στη διάθεση του ο άνθρωπος.
Ο κ. Άντρος Γ. Καραγιάννης είναι δήμαρχος Δερύνειας.