ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Η εξυγίανση του δημόσιου τομέα και της παιδείας είναι το χρέος μας προς την επόμενη γενιά

Του Κωνσταντίνου Φυτιρή*

Η εξυγίανση του Δημόσιου τομέα και της παιδείας αποτελεί την κορωνίδα της προσπάθειας και το ισχυρό θεμέλιο για μια καλύτερη κοινωνία όπου οι νέες γενιές θα ζουν σε ένα περιβάλλον ευημερίας με την ουσιαστική έννοια της λέξης όπως εξαιρετικά αποδίδει η Ελληνική μας γλώσσα.

Έχουν ειπωθεί και γραφτεί πάρα πολλά σχετικά με την αναποτελεσματικότητα, διαπλοκή και διαφθορά της πολιτικής ζωής και του κρατικού τομέα που ταλανίζει όλες τις δομές της σημερινής κοινωνίας.

Δεν τρέφουμε αυταπάτες ότι η εξυγίανση του δημόσιου τομέα μπορεί να επιτευχθεί εύκολα και γρήγορα. Απαιτείται πολύς χρόνος και συλλογική προσπάθεια για να αποδώσει καρπούς σε 15 – 20 χρόνια. Αξίζει όμως τον κόπο να καταβληθεί κάθε δυνατή προσπάθεια για την πραγματοποίηση συγκεκριμένων στόχων που θα συμβάλουν στην διαμόρφωση ευνοϊκών συνθηκών και θα δημιουργήσουν περιβάλλον αξιοπιστίας στους θεσμούς και στην υγιή συνοχή της κοινωνίας, με απώτερο στόχο την ευημερία της επόμενης γενιάς!

Ο νέος ΠτΔ έθεσε πολύ ψηλά τον πήχυ και έχει την πρόθεση να υλοποιήσει ένα φιλόδοξο πρόγραμμα για την ανασύνταξη του κράτους με τομές που θα φέρουν την πραγματική αλλαγή. Για να επιτευχθεί όμως αυτό, ο δρόμος είναι μόνο ένας και μοναδικός χωρίς παρεκκλήσεις. Η αλλαγή νοοτροπίας των κομμάτων και η επιστροφή τους στις αρχές και αξίες που συνέχεια διακηρύσσουν αλλά δεν υλοποιούν ποτέ, όπως αποδεικνύεται στην πράξη.

Οι κύριοι παράγοντες για την εξυγίανση του δημόσιου τομέα και της παιδείας θεωρώ ότι είναι η επιτροπή Δημόσιας Υπηρεσίας και η επιτροπή Εκπαιδευτικής Υπηρεσίας, (βλέπε άρθρο γράφοντος ΤΑ ΟΠΛΑ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΟ ΘΡΑΣΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΙΑΦΘΟΡΑ”). Η πρώτη διορίζει και προαγάγει στην κρατική μηχανή, διαμορφώνοντας την λειτουργία του κράτους και η άλλη διορίζει και προαγάγει στην παιδείας, η οποία παίζει καθοριστικό ρόλο στην διαμόρφωση του υγιούς χαρακτήρα και του μέλλοντος της νέας γενιάς.

Η διαδικασία λειτουργίας τους, που καθιερώθηκε, με άγραφο νόμο από την δημιουργία της Κυρπιακής Δημοκρατίας το 1960, είναι πολύ «απλή» και γίνεται με απόφαση του ΠτΔ μετά από εισηγήσεις αλλά και μάχες των κομμάτων για τις θέσεις, όσον αφορά στα μέλη των επιτροπών αυτών αλλά και στον ευρύτερο δημόσιο τομέα. Από την πενταετία 1988-1993 και εντεύθεν, έχει καθιερωθεί από τον πρώην ΠτΔ Γιώργο Βασιλείου, (του οποίου η διακυβέρνηση θεωρείται πετυχημένη για την εποχή του), μια απλή μαθηματική πράξη για να «ησυχάσει» από την πίεση των κομμάτων. Οι διορισμοί των μελών των επιτροπών και του ευρύτερου δημόσιου τομέα, γίνονται με εισηγήσεις των κομμάτων με βάση όμως τα ποσοστά τους στις τελευταίες βουλευτικές εκλογές οι οποίες αποτελούν και τον οδηγό των δύο επιτροπών. Κατά συνέπεια λοιπόν οι διορισμοί και οι προαγωγές από τις επιτροπές Δημόσιας και εκπαιδευτικής Υπηρεσίας στο δημόσιο και την παιδεία αφήνεται ουσιαστικά στα κόμματα που ελέγχουν πλήρως τις επιτροπές. Η αξιοκρατία είναι άγνωστη έννοια...

Με τέτοιες μεθόδους ελέγχου της κρατικής μηχανής και της παιδείας έχει φτάσει πλέον η κοινωνία να απαξιώσει τα κόμματα και εν γένει την πολιτική ζωή του τόπου, γεγονός που όλοι παραδέχονται μεν αλλά συνεχίζουν να εφαρμόζονται οι ίδιες πρακτικές σε όλες τις διακυβερνήσεις. Προφανώς και τα κόμματα είναι απαραίτητα για την λειτουργία του κράτους και της Δημοκρατίας, με βάση το Σύνταγμα και τους νόμους, όμως αυτά με τις εμπλοκές τους σε θέματα που δεν είναι της αρμόδιότητας τους, ευθύνονται που η κοινωνία τα κατέταξε στην χαμηλότερη θέση στην συνείδηση των πολιτών ακόμα και αυτών που είναι απλά μέλη τους.

Η λύση όπως προαναφέρθηκε δεν είναι απλή και δεν θα δώσει άμεσα αποτελέσματα. Όμως πρέπει να γίνει η πρώτη τομή και αυτή βρίσκεται στα χέρια του ΠτΔ αλλά και των κομμάτων και της Βουλής εάν πράγματι έχουν την βούληση - όπως διακηρύσσουν - να συμβάλουν στην εξυγίανση του Δημόσιου τομέα και της Παιδείας. Πιο συγκεκριμένα απαιτείται και πρέπει να γίνει:

  1. ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΝΟΜΩΝ/ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ ΠΟΥ ΔΙΕΠΟΥΝ ΤΙΣ ΕΠΙΤΡΟΠΕΣ ΔΗΜΟΣΙΑΣ και ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ΥΠΗΡΕΣΙΑΣ.

Η επιλογή των μελών να γίνεται από ανεξάρτητο φορέα π.χ το γνωμοδοτικό Συμβούλιο πλήρως ανεξάρτητο που θα προβαίνει μόνο σε γραπτές εξετάσεις των ενδιαφερομένων και θα παραδίδει τον πίνακα κατάταξης στον ΠτΔ ο οποίος, με βάση τις εκ του Συντάγματος αρμοδιότητες του, θα διορίζει τις επιτροπές. Με αυτό τον τρόπο θα γίνει πολύ πιο εύκολο το έργο του εκάστοτε ΠτΔ.!

  1. ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΤΩΝ ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΣΤΙΣ ΕΥΘΥΝΕΣ ΑΞΙΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΩΝ ΣΕ ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΠΟΥ ΒΛΑΠΤΕΤΑΙ ΤΟ ΕΘΝΙΚΟ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟ ΣΥΜΦΕΡΟΝ.

Σε μια εποχή που έχουν νομικοποιηθεί τα πάντα, την ίδια στιγμή τα συμβάντα των τελευταίων ετών με αξιωματούχους που αποδεδειγμένα διέπραξαν ποινικά ή και ηθικά αδικήματα και όχι μόνο δεν πλήρωσαν κόστος αλλά αντίθετα συνεχίζουν να απολαμβάνουν υψηλά ωφελήματα, αποτελεί τρανή απόδειξη ότι απαιτείται η θεσμοθέτηση ή και τροποποίηση του σχετικού νόμου περί ευθύνης αξιωματούχων. Δεν νοείται όσοι εκθέτουν δημοσίως το κύρος και την αξιοπιστία του κράτους, να συνεχίζουν να απολαμβάνουν τα ωφελήματα τους. Επιβάλλεται να θεσμοθετηθεί ότι η ηθική διάσταση του νόμου είναι ισχυρότερη των άνευ ουσίας νομικών παραθύρων.

  1. ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗ ΚΑΝΟΝΙΣΜΩΝ ΠΟΥ ΔΙΕΠΟΥΝ ΤΙΣ ΦΡΟΥΡΕΣ ΤΩΝ ΑΞΙΩΜΑΤΟΥΧΩΝ.

Κατά την δεκαετία 1960-70 που ο εμφύλιος σπαραγμός ήταν ενεργός, τα εκάστοτε Υπουργικά Συμβούλια με αποφάσεις τους, κατόπιν εισήγησης της επιτροπής ασφάλειας Αστυνομίας και Υπουργείου Δικαιοσύνης, διέθεταν φρουρά αστυνομικών για την ασφάλεια των αξιωματούχων. Αυτός ο κίνδυνος έχει εκλείψει εδώ και 40 χρόνια όμως οι φρουρές των αξιωματούχων αυξήθηκαν με αποτέλεσμα να υπηρετούν περίπου 200 αστυνομικοί σε θέσεις φρουράς νυν και τέως αξιωματούχων. Ο εκάστοτε Αρχηγός Αστυνομίας εκλιπαρεί για την αύξηση του προσωπικού της Αστυνομίας προκειμένου να αντιμετωπίζει αποτελεσματικά τους αυξημένους κινδύνους ενώ οι αξιωματούχοι διατηρούν την φρουρά γιατί την είχαν και οι προηγούμενοι. Αν απαιτείται φρουρά τότε τα κόμματα και οι νυν και τέως αξιωματούχοι που χρηματοδοτούνται ας πληρώσουν ιδιωτικές εταιρείες και ας επωμιστούν το κόστος ενώ οι εν υπηρεσία αξιωματούχοι ας μειώσουν την φρουρά στο ελάχιστο και εφόσον εκτιμηθεί ότι υπάρχει κίνδυνος για την ασφάλεια τους. Η κίνηση για μείωση της φρουράς της ΠτΒ και του ΠτΔ άνοιξε τον δρόμο για την πλήρη προσαρμογή της Κυπριακής Δημοκρατίας στις σύγχρονες απαιτήσεις ως Ευρωπαϊκό κράτος.

Όλοι οι πολίτες γνωρίζουν και ζουν τις συνέπειες της διαφθοράς. Δυστυχώς όμως οι νόμοι σκοπιμότητας, το εσωτερικό σύστημα διακυβέρνησης και η ελίτ της Κυπριακής Κοινωνίας τα έχει ρυθμίσει με τέτοιο τρόπο, που τις περισσότερες φορές εμφανή εγκλήματα κατά της κοινωνίας και της ηθικής τάξης, πέφτουν στο κενό παρά τις προσπάθειες ολίγων φορέων, που συνεχίζουν να φυλάνε Θερμοπύλες.

Η κοινωνία απαιτεί την μεγάλη αλλαγή από την εκτελεστική, νομοθετική και δικαστική εξουσία να   συντονιστούν προκειμένου να καθαρίσουν τον σταύλο του Αυγεία. Το φορτίο είναι πολύ μεγάλο για την νέα κυβέρνηση η οποία ακολουθώντας την αρχή «ΟΥΔΕΝ ΜΟΡΦΩΝΕΙ ΟΣΟΝ ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΚΑΙ ΟΥΔΕΝ ΕΠΙΒΑΛΛΕΙ ΟΣΟΝ Η ΕΥΠΡΕΠΕΙΑ» και με πλήρη αφοσίωση, να θέσει τα θεμέλια της πολυπόθητης αλλαγής για το παρόν και το μέλλον του απλού, αγνού και ταλαιπωρημένου λαού που αγωνίζεται για μια έντιμη, σεμνή και ολιγαρκή ζωή πάνω στον ρότσο της Κύπρου που ποτίζεται για αιώνες με το αίμα και τον ιδρώτα του.

 

*Ο Κωνσταντίνος Φυτιρής είναι Υποναύαρχος (ε.α)

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Προσωπικότητες στην ''Κ'': Τελευταία Ενημέρωση