Η ανασκόπηση για το 2024 απαραίτητη. Άλλωστε πώς θα θέσεις τους στόχους της νέας χρόνιας, αν δεν αξιολογήσεις πρώτα τα πεπραγμένα. Το είπαμε ξανά πως στην πολιτική είναι δυσδιάκριτοι οι δείκτες αντικειμενικής απόδοσης. Και η παραγωγικότητα δεν είναι μετρήσιμη, δυστυχώς. Αυτό από μόνο του είναι ένας στόχος για το 2025. Να καταφέρουμε δηλαδή να βάλουμε μερικούς δείκτες μέτρησης παραγωγικότητας στη Βουλή, στην πολιτική. Οι παρουσίες για παράδειγμα στις ολομέλειες αλλά και στις επιτροπές μπορεί να είναι ένας τέτοιος παράγοντας. Η ζωντανή κάλυψη των συνεδριάσεων των επιτροπών θα βοηθήσει στην κατανόηση όσων θέλουν να παρακολουθήσουν, για το ποιοι πάνε προετοιμασμένοι και διαβασμένοι και ποιοι όχι. Μέχρι να γίνουν όμως αυτά, ίσως και άλλα, ας κάνουμε εδώ μια ανασκόπηση του 2024, της δικής μου παρουσίας στη Βουλή, αλλά και να δούμε πώς θέλουμε να πάει το 2025.
Να ξεκινήσουμε από το τέλος. Η υπερψήφιση της πρότασης νόμου που κατέθεσα για περιορισμό των μετρητών για αγορά προϊόντων και υπηρεσιών στις δέκα χιλιάδες ευρώ, είναι μια νομοθετική πρωτοβουλία που ανέλαβα μετά που καταλάβαμε στην Επιτροπή Θεσμών πως τα μετρητά βασιλεύουν στη χώρα μας και κανείς δεν ξέρει να μας πει με σιγουριά πού καταλήγουν. Στη συζήτηση που έγινε με αφορμή την καταγγελία για κλοπή τετρακοσίων χιλιάδων ευρώ σε μετρητά, λεφτά που εισήλθαν από το αεροδρόμιο όπου και καταγράφηκαν, διαφάνηκε πως τα τελευταία τέσσερα χρόνια μπήκαν από τις νόμιμες οδούς 120 εκατομμύρια ευρώ, χρήματα που καταγράφηκαν από το τελωνείο, αλλά κανείς δεν ήταν σε θέση να μας πει πού κατέληξαν.
Μια άλλη κοινοβουλευτική δράση είναι η ψήφιση του νέου νομοθετικού πλαισίου για το πόθεν έσχες. Μετά από μια μακρά διαδικασία έχουμε ένα πλαίσιο όπου αφενός τα πολιτικά εκτεθειμένα πρόσωπα θα προβαίνουν σε ένα έλεγχο τριών επιπέδων, από ιδιώτη ελεγκτή, από την επιτροπή της Βουλής και από τον έφορο Φορολογίας και αφετέρου τα δημόσια εκτεθειμένα πρόσωπα θα δηλώνουν σε ηλεκτρονική πλατφόρμα, που σε δεύτερο χρόνο θα γίνεται αυτόματη επαλήθευση με τα αρχεία του κράτους. Μεγάλη επιτυχία η συμπερίληψη, μετά από νομική διαμάχη στο Ανώτατο Συνταγματικό Δικαστήριο, του γενικού και βοηθού γενικού εισαγγελέα καθώς και η αναφορά στην ίδια απόφαση για τον ρόλο του Κοινοβουλίου στη Δημοκρατία. Για το νέο έτος τώρα. Πιστεύω πως θα είναι η χρονιά που θα «θεριέψει» η συζήτηση για τη γενναία συνταγματική μεταρρύθμιση. Που δεν πρέπει να εξαντληθεί στον διαχωρισμό του ρόλου του γενικού εισαγγελέα και στη δημιουργία Ελεγκτικού Συνεδρίου ή όχι. Είναι μια χρυσή ευκαιρία για να δούμε συνολικά πώς μπορούν να δημιουργηθούν θεσμικά αντίβαρα και στην εκτελεστική εξουσία, με σεβασμό πάντοτε στον διαχωρισμό των εξουσιών και έχοντας πάντοτε ως παράμετρο το δίκαιο της ανάγκης. Οι εξαγγελίες της Προεδρίας πάνε μέχρι τις αλλαγές στους δύο θεσμούς. Και αυτές ελέγχονται με σοβαρή ατολμία, δεδομένου των ατερμάτιστων συζητήσεων που γίνονται κυρίως στο επίπεδο του γενικού εισαγγελέα.
Στην επιτροπή Θεσμών θα ανοίξουμε μια μεγάλη συζήτηση για την προστασία του ανταγωνισμού. Και δεν είναι μόνο στις τράπεζες το ζήτημα. Είναι και στον τομέα της υγείας, και της ενέργειας και αλλού. Μια άλλη συζήτηση που θα κάνουμε μέσα στο 2025 αφορά το μεγάλο κεφάλαιο του αθλητισμού. Και σε επίπεδο νομοθεσίας αλλά κυρίως σε επίπεδο ελέγχου και διαφάνειας. Βεβαίως, για να είμαστε πειστικοί πρέπει πρώτα να δούμε το δικό μας σπίτι, τη Βουλή. Να εντάξουμε τις αναφορές, στα πρότυπα άλλων χωρών και του Ευρωκοινοβουλίου, ως διαδικασία πρόσβασης των πολιτών στο Κοινοβούλιο αλλά και να δούμε και τις δικές μας διαδικασίες και τη διαφάνεια που τις διέπει. Και σίγουρα να λήξει μέσα στο 2025 το ζήτημα των πολλαπλών συντάξεων των αξιωματούχων.
Το σίγουρο είναι πως χρειάζεται να είμαστε σε διαρκή κίνηση. Ο Καμύ το είπε πολύ εύστοχα. «Η μεγαλύτερη επανάσταση που μπορεί να κάνει ο άνθρωπος είναι να κάνει ενσυνείδητα τη δουλειά του». Ας κάνουμε λοιπόν αυτή την επανάσταση στην πολιτική.
*Στίχος από το τραγούδι Και του Χρόνου, του Φοίβου Δεληβοριά
Ο κ. Δημήτρης Δημητρίου είναι Βουλευτής Λευκωσίας ΔΗΣΥ, πρόεδρος Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Θεσμών.