Τα γραπτά είναι αυτά που μένουν στο τέλος. Όταν δημόσια είχαν εκφραστεί οι φόβοι πολλών από μας για τις επιλογές του Νίκου Αναστασιάδη στον θώκο του υπουργείου Παιδείας, ακόμη και εμείς που τις εκφράζαμε, δεν μπορούσαμε να προβλέψουμε το μέγεθος της αποτυχίας. Αποδεικνύοντας, παράλληλα τη σημαντικότητα στη λήψη ορθών αποφάσεων στην πολιτική. Ειδικά σε ένα υπουργείο είναι σημαντικό να προηγούνται οι πράξεις και μετά να ακολουθούν τα λόγια. Όταν το καλοκαίρι του 2021 αποφάσιζε την παραμονή Πρόδρομου Προδρόμου στο πηδάλιο του υπουργείου Παιδείας, ο Νίκος Αναστασιάδης έγραφε την ίδια ώρα μια ακόμη λανθασμένη πολιτική απόφαση. Απόφαση που έμελλε να αποτελέσει το Βατερλό της δικής του διακυβέρνησης.
Κατά τη διάρκεια της θητείας του στο υπουργείο Παιδείας (Δεκέμβριος 2019 – Φεβρουάριος 2022) είναι κοινά παραδεκτό ότι ο Πρόδρομος Προδρόμου δεν έχει να επιδείξει τίποτα το ιδιαίτερο. Άφησε πίσω του πολλές εκκρεμότητες, ενώ αναλώθηκε σε μακροσκελή ευχολόγια και τοποθετήσεις άνευ ουσίας που απλώς άφηναν τα πράγματα να διολισθαίνουν ή στην καλύτερη περίπτωση να παραμείνουν στάσιμα. Δεν είναι καθόλου υπερβολή να πούμε ότι τα όποια θετικά, είναι αποτέλεσμα πιέσεων και πρωτοβουλιών διαφόρων φορέων όπως η ΠΟΕΔ και η ΠΑΔΕΔ ΠΡΩΤΟΠΟΡΙΑ.
Η αποτυχία της προηγούμενης κυβέρνησης σε θέματα Παιδείας είναι ιδιαίτερα εμφανής, όταν συγκριθεί με τη σημερινή κατάσταση. Μόλις μερικούς μήνες μετά την αποχώρηση Προδρόμου, αριθμός σημαντικών θεμάτων βρίσκεται σε πορεία επίλυσης και αυτό πιστώνεται στη νέα υπουργό Παιδείας (ελπίζουμε να συμβάλει και ο υπουργός Οικονομικών), σε μια κυβέρνηση που γενικά χαρακτηρίζεται από πολιτικές μετριότητες (πλην 3-4 εξαιρέσεων). Για αυτό και είναι ιδιαίτερα σημαντική η κατάλληλη επιλογή προσώπων…
Για σκοπούς του παρόντος άρθρου, γίνεται αναφορά σε μερικά μόνο θέματα που έχουν προχωρήσει:
1. Τετράμηνα: ακόμη περιμένουμε τις διορθώσεις Προδρόμου σε ένα σύστημα που φαινόταν ότι παραπαίει. Το όλο εξεταστικό πλέγμα στη Μέση Εκπαίδευση άφηνε δυσαρεστημένη τη συντριπτική πλειονότητα των συναδέλφων της Μέσης, τους γονείς και τα παιδιά. Χάσιμο πολύτιμου διδακτικού χρόνου, ταλαιπωρία για μήνες κ.ά. Η πρόταση της κας Αθηνάς Μιχαηλίδου είναι προς την ορθή κατεύθυνση.
2. Αγορά Υπηρεσιών στην εκπαίδευση: ένα ζήτημα που απασχολεί χιλιάδες εκπαιδευτικούς φαίνεται να οδεύει, επιτέλους, προς επίλυση. Είμαστε εν αναμονή της έγκρισης κονδυλίων από πλευράς υπουργείου Οικονομικών (ελπίζουμε να το κάνετε, κ. Κεραυνέ) και της διασφάλισης της ορθής στελέχωσης των σχολείων μας (ΔΡΑΣΕ και ΠΟΣ). Θυμίζουμε ότι τα προηγούμενα χρόνια, με πρωτοβουλία της ΠΟΕΔ και της ΠΑΔΕΔ, έγινε κατορθωτό να μειωθεί το πρόβλημα με την παραχώρηση συμβάσεων στα ΔΡΑΣΕ, παρά τα εμπόδια που έθεταν ορισμένοι κύκλοι.
3. Διοικητικός χρόνος διευθυντικής ομάδας: η νέα υπουργός κατανοεί το πρόβλημα που υπάρχει στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση και φαίνεται έτοιμη να βοηθήσει. Για τον σκοπό αυτό έχει συμφωνήσει στην ανάγκη παραχώρησης επιπλέον διοικητικού χρόνου στη διευθυντική ομάδα, βάζοντας το πρώτο λιθαράκι στην επίλυσή του. Αναμένουμε και τη θετική απόφαση του υπουργείου Οικονομικών.
4. Οργανικές θέσεις: και σε αυτό τον τομέα έγιναν σημαντικά βήματα και φαίνεται να έχει ωριμάσει η επίλυση του θέματος. Χαιρόμαστε ιδιαίτερα γιατί ένα απλό ζήτημα, χωρίς οικονομικό κόστος, οδεύει προς μια ικανοποιητική διευθέτηση. Κάτι που δεν έπραξαν οι προηγούμενοι, οι οποίοι μάλιστα είχαν επιβαρύνει την κατάσταση με την απαράδεκτη εκείνη πρόταση για άμεση κατάργηση καταλόγων…
Τα υπόλοιπα συμπεράσματα δικά σας. Πράγματα που θα μπορούσε να πράξει η προηγούμενη ηγεσία του ΥΠΑΝ αλλά δεν το έκανε. Προτίμησε να παραμείνει αγκυλωμένη στις δεσμεύσεις της προς αυτούς που εύστοχα αποκαλούνται «παλαιοεκπαιδευτικό κατεστημένο», παρά να βρει λύσεις. Και οι φόβοι μας επιβεβαιώθηκαν. Είναι για να επιβεβαιώνεται η δική μου ρήση ότι «κάθε κυβέρνηση έχει το Βατερλό της, αρκεί να έχει μια ισχυρή αντιπολίτευση να το αναδεικνύει».
Υγ. Εννοείται ότι οι απόψεις είναι προσωπικές.
Ο κ. Αντώνης Τινής είναι εκπαιδευτικός.