Τα τελευταία χρόνια σε ό,τι αφορά το υπουργείο Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων έχουν δρομολογηθεί έργα, έχουν παρθεί αποφάσεις και έχουν αναληφθεί πρωτοβουλίες που θα επηρεάσουν με θετικό τρόπο την καθημερινότητα όλων μας. Οι θετικές συνέπειες μπορεί να μην είναι άμεσα ορατές αλλά θα ξεκινήσουμε να απολαμβάνουμε καρπούς μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα. Αυτό προφανώς και δεν μας εμπόδισε από το να περάσουμε από τα λόγια στα έργα αλλά και να αναλάβουμε το πολιτικό κόστος λόγω της ταλαιπωρίας που υφίστανται οι πολίτες εξαιτίας των κατασκευαστικών έργων. Η ταλαιπωρία θα φύγει, τα έργα όμως θα μείνουν! Δεν ήταν προτεραιότητά μας να προχωράμε σε κινήσεις εντυπωσιασμού και σε επικοινωνιακά τεχνάσματα με πρόσκαιρη δημοσιότητα αλλά να αναβαθμίσουμε την ποιότητα της ζωής των Κυπρίων σε βάθος χρόνου. Το αν το πετύχαμε, είναι και θα είναι μετρήσιμο.
Η επαρκής συνδεσιμότητα ήταν η φιλοσοφία γύρω από την οποία χτίσαμε στρατηγική και πορευθήκαμε. Σημαντικά οδικά δίκτυα –απαίτηση τοπικών αρχών και φορέων που ήταν για χρόνια «στον πάγο» είναι τώρα υπό κατασκευή. Η ολοκλήρωση και παράδοσή τους θα κάνει την διαφορά. Με την υπογραφή προ ολίγων ημερών και του αυτοκινητόδρομου Παλαιχωρίου – Λευκωσίας ολοκληρώνεται μια προσπάθεια των τελευταίων ετών, μέσα από την οποία κατορθώσαμε να έχουμε σήμερα υπό κατασκευή όλους τους κομβικούς και πολυαναμενόμενους αυτοκινητόδρομους που θα συνδέσουν τις απομακρυσμένες και ορεινές περιοχές με τα αστικά τους κέντρα και τα αεροδρόμιά μας με όλα τα συνεπακόλουθα οφέλη.
Στα επόμενα χρόνια τόσο η ορεινή Λεμεσού (με τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού – Σαϊττά και το νέο οδικό δίκτυο 18 χλμ. Γερμασόγειας – Αρακαπά), όσο και η ορεινή Λευκωσία (με τους αυτοκινητόδρομους Παλαιχωρίου – Λευκωσίας και Αστρομερίτη – Ευρύχου σε συνδυασμό με τον περιμετρικό της Λευκωσίας) θα βιώσουν σημαντικές αλλαγές. Το ίδιο και η επαρχία της Πάφου με τον αυτοκινητόδρομο Πόλης – Πάφου. Σε όλες τις περιπτώσεις θα μειωθούν οι χρόνοι διαδρομής, θα ενισχυθεί η οδική ασφάλεια και θα βελτιωθεί η προσβασιμότητα. Συνεπακόλουθα, θα δούμε νέους να προτιμούν να διαμένουν στις ορεινές περιοχές, θα καταπολεμηθεί η αστυφιλία και θα έρθει ανάπτυξη, πρόοδος και τουρισμός σε αυτές τις περιοχές.
Τη διαφορά θα κάνει και η αναβάθμιση του οδικού δικτύου Λάρνακας – Δεκέλειας, το οποίο σε συνδυασμό με τη μετακίνηση των εγκαταστάσεων πετρελαιοειδών θα δημιουργήσει συνθήκες ανάπτυξης όλου του παραλιακού μετώπου. Στην ελεύθερη Αμμόχωστο δε, με την ολοκλήρωση της αναβάθμισης του δρόμου Δερύνειας – Σωτήρας, θα βελτιωθεί η καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών.
Πολλές φορές βρεθήκαμε, και το Υπουργείο και προσωπικά, στο στόχαστρο για το κυκλοφοριακό ιδίως στην πρωτεύουσα. Τα επόμενα χρόνια, όμως, θα βιώσουμε απάμβλυνση του φαινομένου αφού είναι προς υλοποίηση αριθμός έργων και πρωτοβουλιών. Υπήρξαμε και τολμηροί για τα κυπριακά δεδομένα, εφαρμόζοντας λόγου χάρη πιλοτικά από το 2022 την υπηρεσία μεταφοράς μαθητών Δημοτικού στα σχολεία με τη μέθοδο door 2 door. Με την επέκτασή της χιλιάδες γονείς και παιδιά θα επωφεληθούν.
Η κατασκευή του Περιμετρικού, του οποίου η πρώτη φάση θα παραδοθεί περί τα τέλη του 2023 θα μειώσει τα οχήματα στην είσοδο της Λευκωσίας κατά 25%, περαιτέρω βελτίωση θα δούμε και με την παράδοση της Ιπποκράτους – Αργυρουπόλεως (η οποία επίσης είναι υπό κατασκευή), ενώ ο ανισόπεδός κόμβος στη Σταυρού και η Αλεξανδρουπόλεως (έργα προς προκήρυξη) θα αποσυμφορήσουν το κέντρο του Στροβόλου κατά 70%.
Αρωγός θα έρθει και η τεχνολογία με την εγκατάσταση έξυπνων φώτων τροχαίας, σε 125 σημεία σε Λεμεσό και Λευκωσία, με τη μείωση καθυστερήσεων να υπολογίζεται από 10% μέχρι 35%. Σε δύο χρόνια αναμένεται να τεθούν σε λειτουργία 125 ψηφιακοί τροχονόμοι, με τεχνητή νοημοσύνη θα αναλύουν τα στοιχεία και θα διαχειρίζονται έξυπνα την τροχαία κίνηση. Η προσφορά θα ανακοινωθεί τις επόμενες μέρες και έτσι ακόμα μια τομή της οποίας τα οφέλη θα ενσωματωθούν στην καθημερινότητά μας, μπαίνει σε πορεία υλοποίησης.
Η πόλη της Λάρνακας και η τροχιά ανάπτυξης στην οποία έχει εισέλθει αποδεικνύει ότι η έγνοια μας δεν ήταν να κόβουμε κορδέλες χωρίς αντίκρισμα. Η ανάπτυξη πλέον σε λιμάνι και μαρίνα, η μεγαλύτερη στην Κύπρο αυτή τη στιγμή, με 1,2 δισ. ευρώ θα αναβαθμίσει και θα βελτιώσει την πόλη, η οποία πλέον για σκοπούς συγχρηματοδότησης έχει χαρακτηριστεί ως αστικό κέντρο στα διευρωπαϊκά δίκτυα μεταφορών. Υπολογίζεται ότι θα δημιουργηθούν 4000 νέες θέσεις εργασίας και 120 εκατ. ευρώ συνεισφορά σε ετήσια βάση στην οικονομία, αύξηση των τουριστικών αφίξεων αλλά και συνθήκες ανταγωνισμού με το λιμάνι Λεμεσού.
Άφησα για το τέλος, το νέο Κυπριακό Μουσείο στη Λευκωσία. Είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι για την τεράστια επένδυση κατασκευής του νέου Κυπριακού Μουσείου στη Λευκωσία, μας συγκινεί το ότι αποτελούμε κομμάτι του μεγαλύτερου έργου πολιτισμού στη χώρα μας που αναμένεται να καταστεί σημείο αναφοράς στον ευρωπαϊκό χάρτη.
Το είπα και στον πρόσφατο απολογισμό της θητείας μου, το επαναλαμβάνω και εδώ με σεμνότητα: δημιουργήσαμε παρακαταθήκη για ένα καλύτερο αύριο και δικαιούμαστε να νιώθουμε περήφανοι γι’ αυτό.
*Υπουργός Μεταφορών, Επικοινωνιών και Έργων