ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Γαλλία: Τα σούπερ μάρκετ ξεμπροστιάζουν το shrinkflation

«Shrinkflation», γράφουν τα ταμπελάκια. «Ο όγκος αυτού του προϊόντος έχει συρρικνωθεί και η τιμή που χρεώνει ο προμηθευτής μας ανέβηκε»

The New York Times

Επί μήνες, τα ράφια του Carrefour, της μεγαλύτερης αλυσίδας σούπερ μάρκετ στη Γαλλία, είχαν έντονα πορτοκαλί ταμπελάκια μπροστά από τα μπουκάλια της Pepsi, τα πατατάκια Lays και άλλα τρόφιμα, των οποίων οι συσκευασίες ήταν σε ύποπτο βαθμό μικρότερες σε σύγκριση με παλαιότερα.

«Shrinkflation», γράφουν τα ταμπελάκια. «Ο όγκος αυτού του προϊόντος έχει συρρικνωθεί και η τιμή που χρεώνει ο προμηθευτής μας ανέβηκε».

Στις 19 Απριλίου, η γαλλική κυβέρνηση ανακοίνωσε ένα μέτρο: Μέχρι την 1η Ιουλίου, κάθε λιανέμπορος τροφίμων στη χώρα θα πρέπει να τοποθετεί προειδοποίηση μπροστά σε όλα τα προϊόντα, τα οποία συρρικνώθηκαν σε μέγεθος χωρίς να μειωθεί σε αντίστοιχο βαθμό η τιμή τους, μια προσπάθεια να αντιμετωπιστεί ένα από τα μεγάλα προβλήματα για τους καταναλωτές, το λεγόμενο shrinkflation.

«Η τακτική του shrinkflation είναι μια απάτη», δήλωσε ο Bruno Le Maire, υπουργός Οικονομικών της Γαλλίας. «Θα του βάλουμε ένα τέλος».

Η κυβέρνηση επίσης προτείνει στους καταναλωτές «οι οποίοι έχουν αμφιβολίες για την τιμή ανά κιλό στο ράφι», να το αναφέρουν στις αρμόδιες αρχές μέσω της γαλλικής εφαρμογής καταναλωτικών παραπόνων.

Το φαινόμενο του shrinkflation έχει προκαλέσει οργή στους καταναλωτές στη Γαλλία και αποτελεί πολιτικό ζήτημα για τον πρόεδρο Εμανουέλ Μακρόν. Παρότι ο πληθωρισμός στη χώρα έχει υποχωρήσει κατά τουλάχιστον ένα τρίτο σε σύγκριση με έναν χρόνο νωρίτερα, οι υψηλότερες τιμές τροφίμων επιμένουν. Ένα συνηθισμένο καλάθι με βασικά τρόφιμα, που συμπεριλαμβάνει προϊόντα όπως μακαρόνια και γιαούρτι, είναι 3-5% ακριβότερο σε σύγκριση με έναν χρόνο νωρίτερα, έπειτα από άνοδο 16% το 2023.

Ο Μακρόν είχε δεσμευτεί να κατεβάσει περαιτέρω το κόστος των τροφίμων φέτος. Η κυβέρνηση προχώρησε νωρίτερα στις ετήσιες διαπραγματεύσεις για τις τιμές μεταξύ προμηθευτών και λιανεμπορίου τον Φεβρουάριο και άσκησε πίεση στις εταιρείες να περιορίσουν τις αυξήσεις.

Η καμπάνια εναντίον του shrinkflation είναι το πιο πρόσφατο «όπλο». Τα καταστήματα θα πρέπει να έχουν τα ταμπελάκια για δύο μήνες αφότου μίκρυνε η συσκευασία που έχουν στα ράφια τους. Τα ταμπελάκια θα βρίσκονται σε μία μεγάλη γκάμα προϊόντων που φτιάχνουν εταιρείες τροφίμων, καθώς και στις μάρκες ιδιωτικής ετικέτας των σούπερ μάρκετ, από σνακ και αναψυκτικά μέχρι ρύζι και απορρυπαντικά.

Πολλές εταιρείες καταναλωτικών αγαθών διεθνώς έχουν ανεβάσει τις τιμές σε διψήφιο ποσοστό τον τελευταίο χρόνο, αποδίδοντάς το στην αύξηση του κόστους των πρώτων υλών και της εργασίας. Ακόμη κι έτσι, πολλές από αυτές τις επιχειρήσεις έχουν δει αυξημένη κερδοφορία, καθώς πωλούν λιγότερα προϊόντα σε υψηλότερες τιμές.

Το ζήτημα κορυφώθηκε στη Γαλλία πέρυσι, όταν το Carrefour ανακοίνωσε ότι δεν θα πουλά πια προϊόντα της PepsiCo, διότι οι τιμές ήταν «απαράδεκτα» υψηλές για τους καταναλωτές, «φουντώνοντας» τη διάθεση των λιανεμπόρων να κατονομάζουν και να ντροπιάζουν τις μάρκες που δεν μειώνουν τις τιμές τους όσο αποκλιμακώνεται ο πληθωρισμός.

Η Γαλλία υπέβαλε μια πρόταση στην Ε.Ε., σύμφωνα με την οποία οι εταιρείες τροφίμων σε ολόκληρη την Ευρώπη θα υιοθετούν την καμπάνια με τις ταμπέλες που αναγράφουν «shrinkflation».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Money Review: Τελευταία Ενημέρωση