Money Review
Τα τελευταία χρόνια, όλο και περισσότεροι ταξιδιώτες προσπαθούν να κάνουν πιο «βιώσιμες» επιλογές όσον αφορά τα μεταφορικά μέσα που χρησιμοποιούν. Ωστόσο, ιδιαίτερα για τις περιπτώσεις εργαζόμενων που χρειάζεται να πραγματοποιούν τακτικά ταξίδια, οι επιλογές περιορίζονται στο αεροπλάνο με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Το οξύμωρο εντοπίζεται στο γεγονός ότι, ειδικότερα για την Ευρώπη, το σιδηροδρομικό δίκτυο καλύπτει μεγάλο εύρος προορισμών και τα σιδηροδρομικά ταξίδια γνωρίζουν άνθηση. Κατά τη διάρκεια του 2024, τα δρομολόγια νυχτερινών τρένων σε όλη την Ευρώπη συνέχισαν να επεκτείνονται και να αυξάνονται, με κυριότερο το δίκτυο Nightjet της Αυστρίας που εκτελεί πλέον δρομολόγια όπως Βιέννη-Βενετία και Παρίσι-Βερολίνο. Η Eurail, η οποία διαχειρίζεται το Interrail, είδε τη ζήτηση για ευρωπαϊκά σιδηροδρομικά ταξίδια και δρομολόγια χωρίς πτήσεις να αυξάνεται κατά 25% μεταξύ 2022 και 2023.
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι οι άνθρωποι θέλουν να ταξιδεύουν με τρένο, παρά τις υψηλότερες τιμές. Ορισμένες κυβερνήσεις το θέτουν επίσης ως προτεραιότητα. Στη Γαλλία υπάρχει απαγόρευση των πτήσεων μικρών αποστάσεων εάν δίνεται εναλλακτική σιδηροδρομική επιλογή που διαρκεί λιγότερο από 2,5 ώρες και στην Ισπανία εξετάζεται παρόμοια απαγόρευση στο πλαίσιο του σχεδίου δράσης για το κλίμα για το 2050.
Παρ’ όλη την αύξηση των ταξιδιωτικών επιλογών στην Ευρώπη, οι σημαντικά υψηλότερες τιμές και οι περίπλοκες καταστάσεις κρατήσεων ανατρέπουν την επιθυμία των ανθρώπων για πιο βιώσιμα ταξίδια.
Πού αποδίδεται
Ο Τζάστιν Φράνσις, διευθύνων σύμβουλος της Responsible Travel, της μεγαλύτερης ταξιδιωτικής εταιρείας στον κόσμο που είναι αφιερωμένη στα φιλικά προς το περιβάλλον ταξίδια, εντοπίζει τους βασικούς λόγους για τους οποίους τα ταξίδια με τρένο παραμένουν στη σκιά της αγοράς των οικονομικών αεροπορικών εταιρειών της Ευρώπης.
«Γιατί δεν φορολογούμε τα αεροπορικά καύσιμα, τα οποία είναι ορυκτά καύσιμα, η μη φορολόγηση των οποίων καθιστά τεχνητά τις αερομεταφορές φθηνότερες; Θα έπρεπε να έχουμε ένα δίκαιο φορολογικό σύστημα», δήλωσε. Σημειώνεται ότι το καύσιμο ντίζελ που χρησιμοποιείται για τα τρένα φορολογείται σήμερα με διαφορετικούς συντελεστές σε όλη την Ευρώπη, ανάλογα με τη χώρα.
Ένας άλλος λόγος, εξηγεί, είναι ότι πρέπει να ενώσουμε τις σιδηροδρομικές διαδρομές για να κάνουμε τα σιδηροδρομικά ταξίδια ταχύτερα και αποτελεσματικότερα σε όλη την Ευρώπη. Και οι ταξιδιώτες θα πρέπει να μπορούν να κάνουν κρατήσεις περισσότερο από 180 ημέρες νωρίτερα. Το γεγονός ότι δεν μπορούν να το κάνουν αυτό σημαίνει ότι τα ταξιδιωτικά γραφεία και οι ταξιδιωτικοί πράκτορες δεν μπορούν να εγγυηθούν τα δρομολόγια και τα σχέδια αρκετά νωρίτερα και δεν μπορούν να προσφέρουν πακέτα που διαφορετικά θα είχαν νόημα, από υλικοτεχνική και οικονομική άποψη.
«Ο τελευταίος λόγος είναι ότι, σύμφωνα με τους κανονισμούς της ΕΕ για τις οργανωμένες διακοπές, εάν ένας ταξιδιωτικός πράκτορας κλείσει για έναν πελάτη διακοπές που περιλαμβάνουν σιδηροδρομικές μεταφορές και το τρένο καθυστερήσει ή το δρομολόγιο ακυρωθεί, ο ταξιδιωτικός πράκτορας πρέπει να του επιστρέψει τα χρήματα», λέει. «Αν κάνουν κράτηση σε αεροπορική εταιρεία και η πτήση καθυστερήσει ή ακυρωθεί, η αεροπορική εταιρεία τους επιστρέφει τα χρήματα», προσθέτει.
Φαίνεται επομένως πως η επιλογή διακοπών και ταξιδιών με τρένο, δεν είναι απρόσκοπτη. Μπορεί να μείνετε στην αποβάθρα του τρένου περιμένοντας τη σύνδεσή σας για περισσότερο χρόνο απ’ όσο θα θέλατε, πιθανόν να είναι πιο ακριβό και το πιθανότερο είναι ότι θα πρέπει να το κλείσετε μόνοι σας.
Επιπλέον, καθώς είναι πιο δύσκολο για τους ταξιδιωτικούς πράκτορες και τα ταξιδιωτικά γραφεία να κλείνουν ταξίδια με τρένο για τους πελάτες τους, υπάρχει μικρότερη πιθανότητα να πάρετε μια ομαδική τιμή και καλύτερες τιμές.
Τα ζητήματα αυτά δεν έχουν περάσει απαρατήρητα σε κυβερνητικό επίπεδο. Ένα σχέδιο δράσης της ΕΕ δρομολογήθηκε νωρίτερα φέτος με στόχο να γίνουν τα σιδηροδρομικά ταξίδια πιο βιώσιμα, αποτελεσματικά και καλά συνδεδεμένα σε όλη την ήπειρο.
Πάντως, αν δεν αντιμετωπιστεί το ζήτημα της φορολογίας και, ως εκ τούτου, της μείωσης των τιμών, δεν είναι σαφές αν η δέσμευση της ΕΕ να καταστήσει τα σιδηροδρομικά ταξίδια την κορυφαία επιλογή θα έχει τον επιθυμητό αντίκτυπο.
moneyreview.gr με πληροφορίες από το BBC