ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Σε ποιον ανήκει ένα βουνό; Γιατί αλλάζει η Toblerone

Oι συσκευασίες της σοκολάτας δεν θα δείχνουν το Μάττερχνορν, αλλά το σχέδιο μιας βουνοκορφής

Money Review

Η Toblerone δεν είναι πια αρκετά ελβετική για να μπορεί να χρησιμοποιεί το πιο πολυφωτογραφημένο βουνό της Ελβετίας στις συσκευασίες της. Η αμερικανική εταιρεία Mondelez, στην οποία ανήκει το brand σοκολάτας Toblerone, αναγκάζεται να αλλάξει τη συσκευασία, έπειτα από την απόφασή της να μεταφέρει μέρος της παραγωγής της στον πρωτεύουσα της Σλοβακίας, Μπρατισλάβα, από φέτος. Με την αλλαγή αυτή, η Toblerone βρίσκεται σε παραβίαση των αυστηρών κανόνων του marketing περί «ελβετικότητας».

Στο εξής, λοιπόν, οι συσκευασίες της Toblerone δεν θα δείχνουν το Μάττερχνορν, αλλά το σχέδιο μιας βουνοκορφής. «Ο ανασχεδιασμός της συσκευασίας εγκαινιάζει ένα εκσυγχρονισμένο και βελτιωμένο λογότυπο με βουνό, το οποίο ευθυγραμμίζεται με τη γεωμετρική και τριγωνική αισθητική», είπε εκπρόσωπος της Mondelez στην ελβετική εφημερίδα Aargauer Zeitung, όπως γράφει η Washington Post. Πάνω στο κουτί με το χαρακτηριστικό τριγωνικό σχήμα θα αναγράφεται η φράση «ιδρύθηκε στην Ελβετία» αντί για «(προϊόν) της Ελβετίας».

Οι κανόνες αυτοί σημαίνουν ότι η Toblerone δεν μπορεί πια να συνδέει το όνομά της με το πιο γνωστό από τα ελβετικά βουνά

Με βάση την νομοθεσία περί «ελβετικότητας», η οποία ισχύει στη χώρα από το 2017, οι επιχειρήσεις πρέπει να αποδείξουν ότι τα προϊόντα τους είναι αρκετά «ελβετικά» για να κερδίσουν το δικαίωμα να χρησιμοποιούν την ταμπέλα «Swiss», η οποία έχει συνδεθεί με προϊόντα υψηλού κύρους, όπως τα ελβετικά ρολόγια.

Ελβετοί αξιωματούχοι επικαλέστηκαν τότε έρευνες, που δείχνουν ότι ο συσχετισμός με την Ελβετία μπορεί να αυξήσει έως και κατά 20% την τιμή ενός προϊόντος ή και ακόμα περισσότερο, εάν πρόκειται για είδη πολυτελείας. Στο πλαίσιο αυτό, είχε διαπιστωθεί ότι η ταμπέλα «Swiss» είναι περιζήτητη, αλλά η κατάχρησή της, τόσο στην Ελβετία όσο και στο εξωτερικό, είχε σαν αποτέλεσμα να πλήττεται η αξιοπιστία της.

Με βάση τους κανόνες που θεσπίστηκαν, τα προϊόντα τροφίμων πρέπει να παράγονται από ελβετικές πρώτες ύλες σε ποσοστό τουλάχιστον 80% για να θεωρούνται «Swiss-made». Στα γαλακτοκομικά προϊόντα και το γάλα, απαιτείται 100% ελβετικής πρώτης ύλης. (Το κακάο εξαιρείται, καθώς θεωρείται φυσικό υλικό, το οποίο δεν μπορεί να παραχθεί τοπικά).

Οι κανόνες αυτοί σημαίνουν ότι η Toblerone δεν μπορεί πια να συνδέει το όνομά της με το πιο γνωστό από τα ελβετικά βουνά. Στο σάιτ της εταιρείας αναφέρεται ότι το περίφημο τριγωνικό σχήμα της σοκολάτας, που χρησιμοποιείται εδώ και πάνω από έναν αιώνα, είναι εμπνευσμένο από το σχήμα του Μάττερχνορν, που υπήρξε η ιδιαίτερη πατρίδα του σοκολατοποιού Theodor Tobler. Η Toblerone, που είναι φτιαγμένη από ελβετικό γάλα με μέλι και νουγκάτ αμυγδάλου, άρχισε να πωλείται το 1908 στη Βέρνη, ενώ το Μάττερχνορν απεικονίζεται στη συσκευασία της από το 1970.

Το 2016, η Toblerone προκάλεσε σάλο όταν άλλαξε τον σχεδιασμό της σοκολάτας της, μεγαλώνοντας τα κενά ανάμεσα στα τριγωνικά κομμάτια, σε μία προσπάθεια να ρίξει το κόστος. Έπειτα από έντονες επικρίσεις, η εταιρεία επέστρεψε στο αρχικό σχήμα δύο χρόνια αργότερα.

Πάντως, η Ελβετία δεν είναι η μοναδική χώρα που θέλει να προστατεύσει την αυθεντικότητα των προϊόντων της. Οι Γάλλοι παραγωγοί έδωσαν πολυετή μάχη για να προστατεύσουν το όνομα της σαμπάνιας, ενώ μόλις την περασμένη εβδομάδα, αμερικανικό δικαστήριο έκρινε ότι το όνομα «Gruyere» είναι ένας κοινός όρος για τυριά που έχουν παραχθεί στις ΗΠΑ και μπορεί να χρησιμοποιείται από παραγωγούς πέραν της περιοχής Gruyère της Ελβετίας και της Γαλλίας.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Money Review

Money Review: Τελευταία Ενημέρωση