Money Review
Οι περικοπές θέσεων εργασίας, έχουν χαρακτηρίσει τους πρώτους μήνες του έτους, τουλάχιστον -προς το παρόν- όσον αφορά τις ΗΠΑ, αφού μόνο τον Ιανουάριο, 103.000 άτομα έχασαν τις δουλειές τους, ο υψηλότερος αριθμός σε μηνιαία βάση, από την κορύφωση της πανδημίας.
Πολλές από τις εταιρείες που προβαίνουν σε μαζικές απολύσεις είναι και πασίγνωστοι κολοσσοί, όπως οι Goldman Sachs, Microsoft και Amazon, σε μία προσπάθεια να προλάβουν μία πιθανή ύφεση, σύμφωνα με τους Financial Times.
Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι ακόμη και μερικοί από τους μεγαλύτερους εργοδότες παγκοσμίως, πέφτουν σε παγίδες όταν απολύουν μία μερίδα υπαλλήλων τους, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει σε μόνιμη βλάβη στην εταιρική κουλτούρα και κατ΄επέκταση την αναπτυξιακή τους πορεία.
Ακόμα και έτσι όμως, φαίνεται να ακολουθούν κάποιες συγκεκριμένες στρατηγικές για να ελαχιστοποιήσουν τις απώλειες, όχι από άποψη ατόμων, αλλά από άποψη επίτευξης στόχων.
Απολύουν από τμήματα που δεν μιλάνε με πελάτες
Παράδειγμα στις πρόσφατες μαζικές απολύσεις είναι η συμβουλευτική εταιρεία McKinsey, η οποία υπολογίζει την απόλυση έως και 2.000 από τους 45.000 υπαλλήλους της, στοχοποιώντας τμήματα που δεν εξυπηρετούν άμεσα τους πελάτες, όπως το ανθρώπινο δυναμικό, την τεχνολογία και την επικοινωνία.
Πραγματοποιούν τις απολύσεις άμεσα
Μία ακόμη σωστή τακτική που συνηθίζουν να ακολουθούν οι εταιρείες, είναι να μην καθυστερούν τη διαδικασία των απολύσεων. «Αν πείτε, «θα το κάνουμε σε τρεις μήνες», κατά τη διάρκεια αυτών των τριών μηνών, δεν θα δουλέψει κανείς,» δήλωσε ο Kairong Xiao, αναπληρωτής καθηγητής οικονομικών στο Columbia Business School.
Ωστόσο, οι Goldman Sachs και Morgan Stanley, έχουν υιοθετήσει αντίθετες προσεγγίσεις
Η Morgan Stanley πραγματοποίησε 1.800 απολύσεις στις αρχές Δεκεμβρίου, κάτι παραπάνω από το 2% του προσωπικού της, χωρίς ιδιαίτερη νευρικότητα.
Στην ίδια κατεύθυνση, η Goldman Sachs, η οποία περικόπτει 3.200 θέσεις εργασίας, το 6,5% του προσωπικού της, κινήθηκε επίσης αργά, γεγονός που της άφησε το χρονικό περιθώριο να διαρρεύσει η στρατηγική της στους υπαλλήλους, πυροδοτώντας εβδομάδες αβεβαιότητας.
Κοιτάζουν τη μακροχρόνια στρατηγική της εταιρείας
Μόλις καταστεί σαφής η ανάγκη για απώλειες θέσεων εργασίας, οι εταιρείες μπορούν να επιλέξουν το τμήμα που θα τις πραγματοποιήσουν. Το να απολύσουν τις νεότερες προσλήψεις, δεν είναι πολύ σωστή στρατηγική καθώς, μόλις δαπάνησαν χρήματα για την εύρεση και την εκπαίδευσή τους.
«Μια καλύτερη προσέγγιση είναι να χρησιμοποιήσουν την ανάγκη ως ευκαιρία για να σκεφτούν τη στρατηγική κατεύθυνση της εταιρείας», δήλωσε ο Xiao του Columbia στους FT. Όταν οι περικοπές επικεντρώνονται σε μη βασικές λειτουργίες της επιχείρησης, μπορούν να αποχωρήσουν ολόκληρες ομάδες, χωρίς να φαίνεται πως υπάρχει κάτι προσωπικό με τον κάθε εργαζόμενο.
Η Ford ανακοίνωσε τον περασμένο μήνα, πως οι απώλειες θέσεων εργασίας, οφείλονται στην γενικότερη στροφή της αμερικανικής αυτοκινητοβιομηχανίας προς τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα.
Ο διευθύνων σύμβουλος Jim Farley εκτιμά ότι περίπου 40% λιγότεροι άνθρωποι θα χρειαστούν για την κατασκευή ηλεκτρικών μοντέλων στο μέλλον, λόγω των λιγότερων εξαρτημάτων και της πιο απλής σχεδίασης και μηχανικής.
Αξιολογούν τους υπαλλήλους και διώχνουν αυτούς με τη χαμηλότερη επίδοση
Τέλος, οι μεγάλες εταιρείες συνηθίζουν να βάζουν σε κατάξη την απόδοση των υπαλλήλων τους, απολύοντας με την πρώτη ευκαιρία, όσους δεν έχουν αρκετά καλές επιδόσεις, σε σχέση με τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας.
Τον περασμένο Σεπτέμβριο, ο διευθύνων σύμβουλος της Meta, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, διέταξε τους διευθυντές να συντάξουν λίστες με το 15% των ομάδων τους που θεωρούσαν πως πρέπει να υποβληθούν σε έλεγχο απόδοσης. Λιγότερο από δύο μήνες αργότερα, η Meta απέλυσε 11.000 άτομα, το 13% του συνολικού εργατικού δυναμικού της εκείνη την εποχή.