Του Παύλου Νεοφύτου
Με το πρώτο κουδούνι για τους μαθητές της δημοτικής εκπαίδευσης στήθηκε πλέον στην ολότητά του το σκηνικό της έναρξης της σχολικής χρονιάς. Πέραν από τις θετικές αλλαγές, γίνεται και μία πρώτη καταμέτρηση των συνολικών προβλημάτων αλλά και προκλήσεων, που οδηγούν τον ζυγό στο ακριβές βάρος, ασκώντας πίεση τόσο στους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς όσο και στην υπόλοιπη κοινωνία. Αποδέκτης των παραπόνων το Υπουργείο Παιδείας, αλλά και άλλα αρμόδια υπουργεία και φορείς, οι οποίοι «βαθμολογούνται» για ακόμη μία χρονιά για τις προετοιμασίες και τους σχεδιασμούς τους.
Για το θέμα των κλιματιστικών στα σχολεία, το οποίο απασχολεί σε μεγάλο βαθμό την κοινωνία, η εικόνα παραμένει απογοητευτική. Μπορεί οι μαθητές για τα 11 πρώτα σχολεία της Λευκωσίας, να αντίκρισαν σήμερα τα κλιματιστικά στις τάξεις τους, αλλά δυστυχώς δεν μπόρεσαν να «πιούν νερό από την πηγή», καθώς είναι ακόμη σε εκκρεμότητα ο έλεγχος από την ΑΗΚ. Σύμφωνα με τη Σχολική Εφορεία Λευκωσίας, αυτός θα ολοκληρωθεί μέχρι το τέλος της εβδομάδας. Για τις υπόλοιπες ερπαρχίες και τα εναπομείναντα 40 σχολεία της πρώτης φάσης του έργου, θα είναι όλα έτοιμα μέχρι το πρώτο δεκαπενθήμερο Οκτωβρίου.
Λίστα προβλημάτων
Αν και η φετινή σχολική χρονιά περιλαμβάνει αρκετές νέες δράσεις και πολιτικές που εξήγγειλε το Υπουργείο Παιδείας, όπως η επικαιροποίηση των αναλυτικών προγραμμάτων και στη δημοτική εκπαίδευση με στόχο τη μείωση της ύλης, η αύξηση περαιτέρω του διοικητικού χρόνου των διευθυντών/τριών και η προς τα κάτω επέκταση της δωρεάν υποχρεωτικής προδημοτικής εκπαίδευσης, από την πλευρά της η ΠΟΕΔ εντοπίζει και ζητήματα, τα οποία για ακόμη μια χρονιά, εξακολουθούν να δημιουργούν πολλαπλά θέματα στα σχολεία. Συγκεκριμένα οι οργανωμένοι εκπαιδευτικοί αναφέρονται στα εξής προβλήματα:
- Καθυστέρηση και άλλα προβλήματα, σε σχέση με διορισμούς, μεταθέσεις και τοποθετήσεις εκπαιδευτικών.
- Σοβαρές εκκρεμότητες σε κτήρια, με μεγάλη πιθανότητα την πρώτη μέρα επιστροφής των παιδιών στα σχολεία, τα σχολικά κτήρια να μην είναι σε θέση να ανταποκριθούν στο πρόγραμμα του σχολείου (περίπτωση Ειδικού Σχολείου Αποστόλου Λουκά).
- Καθυστέρηση τοποθέτησης λυόμενων αιθουσών, που θα εξυπηρετούν τις ανάγκες των παιδιών κυρίως Προδημοτικής Εκπαίδευσης.
- Ανάγκη βελτίωσης των οδηγιών λειτουργίας των Προαιρετικών Ολοήμερων Σχολείων και διασαφήνιση ή και βελτίωση των όρων εργοδότησης συμβασιούχων και μόνιμων εκπαιδευτικών. Το ζητούμενο είναι να παραληφθούν λάθη και παραλείψεις που σημειώθηκαν κατά την περσινή σχολική χρονιά.
- Ανάγκη άμεσης έναρξης διαλόγου για τους όρους εργασίας των αντικαταστατών/τριών.
- Άμεση λήψη μέτρων/ρυθμίσεων από το ΥΠΑΝ, με στόχο την άμβλυνση του σοβαρού φαινομένου έλλειψης ενδιαφέροντος από αντικαταστάτες, για κάλυψη των κενών που προκύπτουν κατά τη διάρκεια της σχολικής χρονιάς.
- Ανάγκη για άμεση έναρξη του θεσμικού διαλόγου για το σύστημα διορισμών, σε συνέχεια των δημόσιων εξαγγελιών του ΥΠΑΝ, επαναλαμβάνοντας τη θέση μας για διατήρηση του καταλόγου διοριστέων.
- Παρά τη μικρή αύξηση που δίνεται σε ό,τι αφορά στον διοικητικό χρόνο των διευθυντών/τριών, σημειώνουμε την επιτακτική ανάγκη μεγιστοποίησης του διοικητικού χρόνου της διευθυντικής ομάδας και έναρξη του διαλόγου για τον διοικητικό χρόνο των βοηθών διευθυντών/τριών.
- Υπάρχει τεράστια έλλειψη θέσεων σε διευθύντριες και β. διευθύντριες στην Προδημοτική εκπαίδευση, με αποτέλεσμα ακόμη και μεγάλα Νηπιαγωγεία να διευθύνονται από απλές εκπαιδευτικούς.
Επέστρεψε το κυκλοφοριακό
Μαζί με τη σημερινή πρεμιέρα για τα δημοτικά σχολεία, επέστρεψε το βάσανο της τροχαίας κίνησης. Από τις πρώτες πρωινές ώρες, οι κεντρικές αρτηρίες και οι δρόμοι που οδηγούν σε σχολεία γέμισαν με ουρές από οχήματα, σε μια προσπάθεια μαθητές και γονείς να φτάσουν έγκαιρα στα σχολεία, αλλά και εργαζόμενοι στους χώρους απασχόλησής τους. Σε δηλώσεις του στο κρατικό ραδιόφωνο ο αρμόδιος υπουργός, Αλέξης Βαφεάδης, παραδέχτηκε ότι το οδικό δίκτυο δεν έχει τη δυνατότητα να φιλοξενήσει την αυξανόμενη ροή οχημάτων και για τον λόγο αυτό λαμβάνονται μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα μέτρα, όπως το να πειστούν περισσότεροι μαθητές ούτως ώστε να χρησιμοποιήσουν τα λεωφορεία. Σήμερα χρησιμοποιούν τα λεωφορεία περίπου 18,5 χιλιάδες παγκύπρια μαθητές, με τον στόχο ο εν λόγω αριθμός να αυξηθεί κατά δύο χιλιάδες. «Αν καταφέρουμε να αφαιρέσουμε 500 αυτοκίνητα από τη Λεμεσό και 500 από τη Λευκωσία, σημαίνει ότι αυτές οι δυο πόλεις, που υποφέρουν από το κυκλοφοριακό, θα έχουν μια αισθητή μείωση», σημείωσε ο υπουργός.
Απουσία κινήτρων για προσέλκυση οδηγών
Από την πλευρά του, ο βουλευτής του ΔΗΣΥ και μέλος της Επιτροπής Μεταφορών της Βουλής, Πρόδρομος Αλαμπρίτης, αναφέρθηκε τόσο στην έλλειψη οδηγών για τα σχολικά λεωφορεία, με αποτέλεσμα τη μη κάλυψη γιά όλες τις περιοχές όσο και στη μη ανανέωση των στόλων. Σε δηλώσεις του στον ΣΠΟΡ FM τόνισε ότι τα πιο πάνω θέματα λειτουργούν αρνητικά στο να ενθαρρυνθεί η χρήση του λεωφορείου από τους πολίτες, προσθέτοντας ότι την ίδια ώρα δημιουργείται χάος έξω από τα σχολεία, από άποψη κυκλοφορίας των οχημάτων. Τόνισε ότι, αν και εντοπίστηκαν από την περσινή σχολική χρονιά αυτά τα προβλήματα, το Υπουργείο δεν κατάφερε να τα επιλύσει. Για το θέμα της έλλειψης οδηγών κατέκρινε την απουσία κινήτρων για προσέλκυσή τους. Συγκεκριμένα αναφέρθηκε στους χαμηλούς μισθούς, τις αυξημένες ώρες εργασίας, που σε αρκετές περιπτώσεις είναι εννέα με ένδεκα ημερησίως -ζήτημα που αγγίζει και την ασφάλεια των επιβατών-, και στη μεγάλη καθυστέρηση από πλευράς αξιολογητών για να εκδοθεί μία άδεια οδηγού λεωφορείου. Σημείωσε ότι αυτά τα θέματα γύρω από τους οδηγούς, θα απασχολήσουν σε επόμενη συνεδρίαση την Επιτροπή Μεταφορών της Βουλής, καθώς, όπως είπε, το όλο θέμα συνδέεται με την αδυναμία της Πολιτείας να απαμβλύνει το κυκλοφοριακό, ενώ την ίδια ώρα δε βοηθούνται οικογένειες που αδυνατούν να μεταφέρουν τα παιδιά τους στο σχολείο, διότι δεν καλύπτονται γεωγραφικά όλες οι περιοχές της Κύπρου από δρομολόγια σχολικών λεωφορείων. Ενδεικτικά αναφέρθηκε στην εικόνα χάους το πρωί της Δευτέρας έξω από το δημοτικό σχολείο Λιβαδιών, στην επαρχία Λάρνακας.
Δύσκολες συζητήσεις
Υπενθυμίζεται ότι τους προσεχείς μήνες αναμένεται ο διάλογος Υπουργείου και εκπαιδευτικών για δύο εκκρεμούντα μεγάλα ζητήματα στο κυπριακό σχολείο, αυτό της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του συστήματος διορισμού. Όπως τόνισε στις 28 Αυγούστου στη Βουλή η υπουργός, Αθηνά Μιχαηλίδου, στόχος και για τα δύο ζητήματα είναι το Υπουργείο να καταλήξει με τους εμπλεκόμενους φορείς στη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση για νομοθετική ρύθμιση. Για το σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικού ενημέρωσε ότι η συζήτηση θα αρχίσει στα τέλη Σεπτεμβρίου και ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι συμφωνούν για τον αναχρονιστικό και πεπαλαιωμένο του χαρακτήρα. «Μπορούμε να συζητήσουμε και να βάλουμε πέντε αρχές κάτω. Γιατί; Γιατί χάνουμε τους καλούς εκπαιδευτικούς στο σύστημά μας. Οι ικανοί πρέπει να επιβραβεύονται και να παίρνουν προαγωγές. Οι λιγότερο ικανοί να έχουν ευκαιρία να βελτιωθούν, όπως σε όλα τα συστήματα αξιολογησης και αυτοί που δεν μπορούν να βελτιωθούν τελικά, να έχουν άλλες διεξόδους», ανέφερε. «Χρόνιο ζήτημα πάλι για εμάς είναι το σύστημα διορισμού, υπάρχει μία νομοθεσία για κατάργηση του καταλόγου διοριστέων το 2027, θα κάνουμε τον διάλογό μας πάλι και θα έρθουμε σε εσάς (σ.σ. βουλευτές) με τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση. Και εδώ έχουμε άποψη και εδώ θα τη συζητήσουμε με τους εταίρους μας», πρόσθεσε η κα Μιχαηλίδου.