ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Διαφωνιών συνέχεια για τα ξενόγλωσσα προπτυχιακά

«Σε λίγο καιρό τα ελληνικά πανεπιστήμια θα προσφέρουν ξενόγλωσσα στην Κύπρο και τα κυπριακά όχι», προειδοποίησε ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου

Του Παύλου Νεοφύτου

Του Παύλου Νεοφύτου

Η τροποποίησης της νομοθεσίας, ώστε να παραχωρηθεί το δικαίωμα στα δημόσια πανεπιστήμια να προσφέρουν ξενόγλωσσα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών απασχόλησε και σήμερα την Επιτροπή Παιδείας της Βουλής.

Επαναλαμβάνοντας την έκκληση όπως πάει το νομοσχέδιο στην Ολομέλεια της Βουλής για ψήφιση, ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Κύπρου, προειδοποίησε ότι, αν δεν ικανοποιηθεί το αίτημα των δημόσιων πανεπιστημίων, σε λίγο καιρό θα ισχύει στην Κύπρο το εξής παράδοξο: τα πανεπιστήμια της Ελλάδας που θα δημιουργήσουν παραρτήματα θα μπορούν να προσφέρουν αγγλόφωνα προπτυχιακά προγράμματα και τα κυπριακά δεν θα μπορούν.

Επίσης είπε ότι το δημόσιο σχολείο δεν θα πληγεί αν τα δημόσια πανεπιστήμια προσφέρουν προπτυχιακά ξενόγλωσσα και ότι τα προβλήματα του δημόσιου σχολείου οφείλονται σε άλλους λόγους, όπως το αναχρονιστικό σύστημα και η παραπαιδεία. Στο ίδιο μήκος κύματος ήταν και οι τοποθετήσεις των εκπροσώπων του ΤΕΠΑΚ και του Ανοικτού Πανεπιστημίου Κύπρου.

Η απάντηση της υπουργόυ για τις δύο βασικές ανησυχίες

Η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, τόνισε ότι το κυβερνητικό νομοσχέδιο και η πρότασή τους δεν αλλάζει, πηγάζοντας από τον στρατηγικό σχεδιασμό που πρόσφατα μετά από δημόσια διαβούλευση έχουν αποφασίσει. Διαβεβαίωσε ότι η πρόθεση είναι να θεσμοθετηθεί και νομοθετικά η πολιτική του κράτους για όλα τα υπόλοιπα προγράμματα, διασφαλίζοντας και προστατεύοντας τους αποφοίτους σε όλα τα υπόλοιπα προπτυχιακά, αφού, όπως είπε, η νέα διαδικασία είναι εντελώς ανεξάρτητη από τις υπόλοιπες.

«Η πρόταση αφορά σε αυτοχρηματοδοτούμενα προγράμματα, σε ελεγχόμενη διαδικασία που περνά και από το Υπουργείο Οικονομικών και καταλήγει στο Υπουργικό Συμβούλιο, με επίπεδα ελέγχου. Το κόστος θα ελέγχεται και θα είναι ανταγωνιστικό, στη βάση πραγματικού κόστους των προγραμμάτων», σημείωσε η κα Μιχαηλίδου.

«Για να μην παραπληροφορούμε, η συγκεκριμένη διαδικασία είναι ανεξάρτητη από τη διαδικασία των Παγκύπριων Εξετάσεων και των θέσεων που προσφέρονται για όλα τα υπόλοιπα προγράμματα των δημόσιων πανεπιστημίων. Εκείνη τη διαδικασία την προστατεύουμε, τη βελτιώνουμε, τη στηρίζουμε πλήρως και δεν την επηρεάζει με κανένα τρόπο το συγκεκριμενο νομοσχέδιο», πρόσθεσε.

Παράλληλα η υπουργός θέλησε να διασκεδάσει τις δύο βασικές ανησυχίες που εκφράστηκαν κατά τη συζήτηση που προηγήθηκε για το θέμα τους προηγούμενους μήνες. Πρώτον, το κόστος, σημειώνοντας ότι το Υπουργείο μεριμνά ώστε να μην υπάρξει κίνδυνος, καθώς θέλει το κόστος θα είναι ανταγωνιστικό και δεν προτίθεται να δημιουργήσει ανισορροπίες στην κοινωνία. «Τα τελευταία χρόνια δημιουργούν και συνυπάρχουν ο δημόσιος και ο ιδιωτικός τομέας στον τόπο μας. Και ελεγχόμενα μέσα από τη στρατηγική μας αυτό θέλουμε να το διατηρήσουμε με έμφαση στην ποιότητα», είπε.

Δεύτερον, η ανησυχία για πλήγμα στο δημόσιο σχολείο. Για αυτό το ζήτημα η κα Μιχαηλίδου ανέφερε ότι «κάνουμε τεράστια προσπάθεια συστημικά και ολιστικά, για να στηρίξουμε το δημόσιο σχολείο. Και όντως να δώσουμε ευκαιρίες στα παιδιά και του δημόσιου σχολείου». 

«Θα αντιδράσουμε με χίλιους δύο τρόπους»

Στην αντίπερα όχθη ο πρόεδρος της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Γονέων Μέσης Εκπαίδευσης, Λοΐζος Κωνσταντίνου, εξέφρασε τη διαφωνία των οργανωμένων γονέων. «Θα αντιδράσουμε με χίλιους δύο τρόπους», είπε χαρακτηριστικά. Έκανε λόγο για μία τεράστια αδικία, γιατί η Βουλή θα εκχωρεί δικαίωμα στις πρυτανείες να αποφασίζουν ποια είναι τα κριτήρια στις εισδοχές των δημόσιων πανεπιστημίων.

Επίσης είπε ότι ήδη τα ιδιωτικά σχολεία πανηγυρίζουν, γιατί βρήκαν τον τρόπο να μπαίνουν οι μαθητές τους στο Πανεπιστήμιο Κύπρου μέσω εξετάσεων GCE, παρά να συμμετέχουν στις παγκύπριες εξετάσεις. «Γιατί να μη δημιουργηθούν στα σχολεία προγράμματα GCE;», διερωτήθηκε, κάνοντας λόγω για προσπάθεια υποβάθμισης της ελληνικής γλώσσας.

«Ο λόγος που ο πολίτης χρηματοδοτεί και στηρίζει τα δημόσια πανεπιστήμια, δεν είναι για να προσφέρουμε ξενόγλωσσα προγράμματα, για να προσελκύσουμε ξένους φοιτητές, προτίστως είναι για να επιμορφώνονται οι πολίτες του τόπου. Δεν δημιουργήσαμε πανεπιστήμια για να κάνουμε επιχειρήσεις», είπε, υπενθυμίζοντας ότι η πολιτεία δημιούργησε τα δημόσια πανεπιστήμια για να είναι προσιτή η εκπαίδευση προς τους πολίτες. «Αν πρέπει το Πανεπιστήμιο Κύπρου, το ΤΕΠΑΚ και οποιοδήποτε άλλο δημόσιο πανεπιστήμιο δημιουργηθεί στην πορεία, να μπορεί να ανοίξει τα φτερά του και να προσελκύσει και ξένους φοιτητές, είμαστε οι πρώτοι που το στηρίζουμε, γιατί θα βοηθήσει και τον τόπο και τους ντόπιους φοιτητές και το ίδιο το πανεπιστήμιο. Όμως με ποια προγράμματα και εις βάρος ποιων;», είπε.

«Θα έχουμε δύο ειδών φοιτητές»

Για ένα εμπορικό μοντέλο με πολλά κενά έκανε λόγο ο βουλευτής του ΑΚΕΛ, Χρίστος Χριστοφίδης. «Τι σημαίνει αυτοχρηματοδοτούμενα προγράμματα; Αυτοχρηματοδοτούμενα σημαίνει ότι σε συγκεκριμένα προγράμματα κάθε φορά που εισέρχεται ο καθηγητής στην αίθουσα διδασκαλίας, θα πληρώνεται επιπρόσθετα, ώστε η φυσιολογική εξέλιξη αυτής της διαδικασίας να είναι η υποβάθμιση των ελληνόφωνων προγραμμάτων, διότι όλοι θα θέλουν να διδάσκουν στα αγγλόφωνα. Και πάλι θα έχουμε δύο ειδών φοιτητές, αυτούς που ''φτύνουν αίμα'' για να μπουν στο πανεπιστήμιο με πολύ ψηλές βαθμολογίες, μέσα από τις Παγκύπριες Εξετάσεις, που θα λαμβάνουν όμως ''Α'' επιπέδου εκπαίδευση, και τους άλλους, οι οποίοι θα πληρώνουν  και θα παίρνουν καλύτερη εκπαίδευση, λόγω του τρομερού ανταγωνισμού», ανέφερε.

Σε δηλώσεις του ο κ. Χριστοφίδης μετέφερε τις θέσεις του κόμματός του για το θέμα:

Σήμερα ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Παιδείας, ξεδιπλώσαμε το όραμα του ΑΚΕΛ για τη διεθνοποίηση των δημόσιων πανεπιστημίων. Μια διεθνοποίηση, η οποία μπορεί να επέλθει φέρνοντας πολλαπλά οφέλη στην κυπριακή οικονομία, την κοινωνία, την επιστήμη και την έρευνα, μόνο εάν ακολουθηθούν ανάλογα επιτυχημένα μοντέλα της Ευρώπης, όπως το σκανδιναβικό μοντέλο, το γερμανικό ή το γαλλικό.

Εκτός από τις θέσεις αρχής, τις οποίες έχουμε σημειώσει πολλές φορές, θα θέλαμε επιπρόσθετα να επισημάνουμε τα εξής:

Η πρόταση του Υπουργείου Παιδείας, με τις προϋποθέσεις που θέτει, όπως τις ακούσαμε και σήμερα από την υπουργό, ότι θα οριστούν δίδακτρα σε τέτοιο ύψος ώστε να είναι ανταγωνιστικά προς τα ιδιωτικά πανεπιστήμια, θα οδηγήσει σε προγράμματα μη ελκυστικά, με πολύ ψηλό κόστος για τους φοιτητές και τελικά, δεν θα έρθουν ξένοι φοιτητές. Αυτό το οποίο θα συμβεί επίσης, είναι να έχουμε παιδιά που θα μπαίνουν σε κλάδους που έχουν ζήτηση όπως η Ιατρική, η Νομική και η Πολυτεχνική Σχολή με πολύ ψηλές βαθμολογίες, την ώρα που άλλοι θα μπαίνουν επειδή έχουν λεφτά.

Το ΑΚΕΛ ήταν πάντοτε κόμμα προτάσεων και θέσεων. Η δική μας προσέγγιση, όπως έχει κατατεθεί, ενισχύει την αυτονομία των πανεπιστημίων και δίνει την ευκαιρία να γίνει μία ουσιαστική «επένδυση». Αυτό το κράτος, το οποίο κάποτε πουλούσε διαβατήρια για να προσελκύει κόσμο, μπορεί να προσελκύσει παιδιά – «εγκεφάλους», πολίτες με πολύ καλό υπόβαθρο, ερευνητές και επιστήμονες, επειδή θα έχει τη δυνατότητα να παρέχει προγράμματα και στην αγγλική γλώσσα.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Του Παύλου Νεοφύτου

Παιδεία: Τελευταία Ενημέρωση