Του Γιάννη Ιωάννου
Ο διοικητής της TASK FORCE 473 και κυβερνήτης της ναυαρχίδας «Charles De Gaulle» του γαλλικού Πολεμικού Ναυτικού, αντιναύαρχος Κριστόφ Κλουζέλ, μιλάει στην «Κ» για την αποστολή του αεροπλανοφόρου στην Ανατολική Μεσόγειο, την αποστολή «Clemenceau 22» και τι σημαίνει για τον σύγχρονο αεροναυτικό πόλεμο αλλά και την περιοχή ένα πυρηνοκίνητο αεροπλανοφόρο –και πώς είναι να διοικείς ένα τέτοιο σε μια περίοδο γεμάτη προκλήσεις σε παγκόσμιο και περιφερειακό επίπεδο.
–Αντιναύαρχε, κατ’ αρχάς θα ήθελα να μας κάνετε ένα σύντομο σχόλιο για την αποστολή «Clemenceau 22», ποιοι είναι οι κύριοι στόχοι της και ποιες θεωρείτε ως τις κύριες προκλήσεις της αποστολής;
–Η αποστολή «Clemenceau 22» ξεκίνησε την 1η Φεβρουαρίου, επικεντρώνοντας στην περιοχή της Μεσογείου και στοχεύοντας στην άμεση προστασία των εθνικών, ευρωπαϊκών και συμμαχικών συμφερόντων μας στη στρατηγική περιοχή που αντιπροσωπεύει η Μεσόγειος. Καθ’ όλη τη διάρκεια της αποστολής, θα ενισχύσουμε την εθνική και συμμαχική αξιολόγηση της κατάστασης σε ένα τεταμένο περιβάλλον. Η ανάπτυξή μας επιβεβαιώνει επίσης τη δέσμευση της Γαλλίας στο διεθνές δίκαιο, και πιο συγκεκριμένα, στην ελευθερία της ναυσιπλοΐας και στην ελευθερία δράσης μας στον θαλάσσιο και εναέριο χώρο.
–Αλλάζει μετά τα δεδομένα στην Ουκρανία;
–Αναστείλαμε μέρος της αποστολής στις 24 Φεβρουαρίου, την ημέρα που η Ρωσία ξεκίνησε την επέμβασή της στην Ουκρανία. Αφού έχουμε ήδη συνεισφέρει σημαντικά στην επιχείρηση «Inherent Resolve» για την ενίσχυση της γαλλικής δέσμευσης στον αγώνα κατά του Iσλαμικού Κράτους στη Μέση Ανατολή –περισσότερες από 400 ώρες εκτέλεσης– η ιδέα ήταν ν’ αποκτήσουμε ελευθερία, να συνεισφέρουμε στην εθνική μας αξιολόγηση στην περιοχή και να είμαστε έτοιμοι να υποστηρίξουμε νέες λειτουργικές ανάγκες. Πράγματι, η αποστολή μας έχει προσαρμοστεί για να υποστηρίξει το ΝΑΤΟ, το οποίο στοχεύει να καθησυχάσει τους συμμάχους μας στην ανατολική πλευρά του και να αποτρέψει την περαιτέρω επέμβαση των ρωσικών δυνάμεων. Συγκεκριμένα, ξεκινάμε τις αποστολές αεροσκαφών Rafale και E-2C Hawkeye στον ρουμανικό ή βουλγαρικό εναέριο χώρο για να υποστηρίξουμε την αποτρεπτική και αμυντική ικανότητα του ΝΑΤΟ. Επιπλέον, συμβάλλουμε στην αξιολόγηση της κατάστασης του ΝΑΤΟ στον θαλάσσιο τομέα, μεταξύ ανατολικής και κεντρικής Μεσογείου. Η αποστολή μας περιλαμβάνει πάρα πολλά πλοία με τακτική συνεργασία με την Ε.Ε., το ΝΑΤΟ και τους περιφερειακούς μας εταίρους.
–Ο γεωγραφικός χώρος της Ανατολικής Μεσογείου επανήλθε τα τελευταία χρόνια ως αναδυόμενο υποσύστημα γεωπολιτικών ανταγωνισμών και σημασίας. Ποιες είναι οι βασικές προκλήσεις για τη γαλλική ναυτική παρουσία σε αυτό τον χώρο;
–Η Γαλλία διασφαλίζει μόνιμη ναυτική παρουσία στην Ανατολική Μεσόγειο για να διατηρήσει υψηλό επίπεδο επίγνωσης της κατάστασης και να επιβεβαιώσει τη δέσμευση της Γαλλίας στο διεθνές δίκαιο και ιδιαίτερα στην ελευθερία της ναυσιπλοΐας. Η ουκρανική κρίση είχε τις τελευταίες εβδομάδες έμμεσες συνέπειες στην περιοχή, με ένα άνευ προηγουμένου επίπεδο συγκέντρωσης ναυτικών και αεροπορικών μέσων στην περιοχή. Σ’ έναν σχετικά μικροσκοπικό χώρο, αυτή η πυκνότητα αυξάνει τον κίνδυνο παρεξήγησης ή λανθασμένων υπολογισμών. Κατά τη διάρκεια αυτών των τριών εβδομάδων, κράτησα μια στιβαρή, μη κλιμακούμενη και αντιδραστική στάση γύρω από το «Charles De Gaulle» για να μπορέσω να αποφύγω τόσο πιθανές εκπλήξεις όσο και λάθος υπολογισμούς.
–Υπάρχει μια τεράστια συζήτηση για το μέλλον της ναυτικής στρατηγικής/μεγάλης στρατηγικής και πώς τα αεροπλανοφόρα, ως πλατφόρμες μάχης, παραμένουν αναπόσπαστο μέρος αυτής της δυναμικής. Ποια είναι η γνώμη σας;
–Τα αεροπλανοφόρα είναι και θα παραμείνουν κεφαλαιώδους σημασίας για την στρατηγική της συνεργασίας και τις ναυτικές επιχειρήσεις. Προσφέρουν ένα ευρύ φάσμα στρατιωτικών επιλογών, προσαρμόσιμων στις ανάγκες των πολιτικών αρχών. Η ελευθερία πρόσβασης που παρέχεται από τη θάλασσα είναι επίσης πλεονέκτημα. Ακόμη και σε ένα δύσκολο περιβάλλον, τα αεροπλανοφόρα είναι σε θέση να συμβάλλουν ταυτόχρονα στον έλεγχο τεράστιων θαλάσσιων και εναέριων χώρων, στην αξιολόγηση της εθνικής κατάστασης και στην προβολή ισχύος σε στόχους στη θάλασσα ή στο έδαφος, με μεγάλη εμβέλεια. Ως στρατιωτικό εργαλείο υψηλής τεχνολογίας, μια Ναυτκή Ομάδα Κρούσης είναι η αιχμή του δόρατος μιας επιχείρησης πρώτης εισόδου από τη θάλασσα. Η ευελιξία, η κινητικότητα, η ανθεκτικότητα και οι ικανότητες προβολής ισχύος του αεροπλανοφόρου το καθιστούν ένα αριστούργημα στρατιωτικής και πολιτικής στρατηγικής. Η πιο προφανής απόδειξη γι’ αυτό είναι ότι όλα τα ναυτικά πρώτης κατηγορίας στον κόσμο λειτουργούν ή σκοπεύουν να λειτουργήσουν αεροπλανοφόρα, συμπληρωματικά της παράκτιας αεροπορίας τους.
Ο κυβερνήτης του «Charles De Gaulle», αντιναύαρχος Κριστόφ Κλουζέλ, στην αίθουσα επιχειρήσεων του αεροπλανοφόρου.
–Ποιες είναι οι μέχρι στιγμής εντυπώσεις σας από τη στρατηγική συνεργασία με την Κύπρο και την Ελλάδα;
–Η Γαλλία και η Κύπρος είναι σημαντικοί εταίροι και είμαι περήφανος που βλέπω την ομάδα του αεροπλανοφόρου να συμβάλλει στην ενίσχυση της διμερούς μας συνεργασίας. Οι δύο χώρες μας μοιράζονται την ίδια βούληση για την ευρωπαϊκή θαλάσσια, ασφάλεια και την υποστήριξη της σταθερότητας στην Ανατολική Μεσόγειο. Αυτό ενισχύει τη συνεργασία μας, καθώς πραγματοποιήσαμε διμερείς δραστηριότητες πριν από εβδομάδες, ολοκληρώνοντας την άσκηση «TALOS 22», μια άσκηση αεράμυνας γεμάτη προκλήσεις μεταξύ της Εθνικής Φρουράς και του αεροπλανοφόρου. Θα ήθελα επίσης να ευχαριστήσω τις κυπριακές αρχές για την εξαιρετική υποστήριξη κατά τη διάρκεια των επιχειρήσεών μας. Είμαστε ευγνώμονες για την υποστήριξη κατά τις τακτικές επισκέψεις μας στα λιμάνια της Λεμεσού και της Λάρνακας, αλλά και για τα αεροσκάφη μας που εδρεύουν στην Αεροπορική Βάση της Πάφου. Θερμό καλωσόρισμα, ευελιξία, αξιόπιστος εφοδιασμός, δεν θα μπορούσαμε να ονειρευόμαστε καλύτερα! Οι Γάλλοι ναυτικοί είναι πάντα χαρούμενοι όταν επιστρέφουν στο όμορφο νησί σας. Επίσης, η Κύπρος και η Γαλλία έχουν στρατηγική συμφωνία από τον Σεπτέμβριο του 2021. Για τις ναυτικές δυνάμεις των δύο χωρών η σύμπραξη στοχεύει στην ενίσχυση της διαλειτουργικότητας και του συντονισμού προκειμένου να είμαστε σε θέση να επιχειρούμε μαζί. Η «Clemenceau 22» δίνει μια μοναδική ευκαιρία για την υλοποίηση αυτών των στόχων ενσωματώνοντας τις φρεγάτες «Ύδρα» και «Αδριάς» και σχεδιάζοντας μεγάλη αλληλεπίδραση τόσο με το Ελληνικό Πολεμικό Ναυτικό όσο και με την Πολεμική Αεροπορία».
–Το «Charles De Gaulle» είναι ένα «μπαρουτοκαπνισμένο πλοίο», έχοντας λάβει μέρος σε επιχειρήσεις στο Ιράκ, τη Λιβύη και τη Συρία. Πώς θα περιγράφατε, εν συντομία, την επιχειρησιακή αξιοπιστία ενός τέτοιου πλοίου και της ομάδας κρούσης του; Τι είναι ικανό να κάνει στο σύγχρονο πλαίσιο των προηγμένων αεροναυτικών επιχειρήσεων;
– Σωστά! Το αεροπλανοφόρο βρίσκεται στην 14η ανάπτυξή του. Μεταξύ 2014 και σήμερα συμμετείχε ανελλιπώς στην επιχείρηση «Chammal» –στη γαλλική συνεισφορά στο πλαίσιο της διεθνούς επιχείρησης «Inherent Resolve» εναντίον το Ισλαμικού Κράτους. Τώρα διεξάγουμε άλλη μια επιχείρηση στη Μεσόγειο, συμβάλλοντας στο ΝΑΤΟ με βελτιωμένες δραστηριότητες επαγρύπνησης, με πολεμική εναέρια περιπολία και αερομεταφερόμενες αποστολές έγκαιρης προειδοποίησης πάνω από τη Ρουμανία και τη Βουλγαρία. Ως εκ τούτου, η επιχείρηση «Clemenceau 22» υπογραμμίζει τα κύρια πλεονεκτήματα μιας ομάδας, την ικανότητα να προσφέρει σημαντικά στρατιωτικά αποτελέσματα και να προβάλει ισχύ, τη σπονδυλωτή (δηλαδή την ικανότητα να διεξάγει ταυτόχρονα διαφορετικές εργασίες), την ευελιξία στην ικανότητά μας να ενεργούμε σε διαφορετικούς στρατιωτικούς τομείς (στη θάλασσα, κάτω από τη θάλασσα, στον αέρα, στην ξηρά, στον κυβερνοχώρο, στο περιβάλλον πληροφοριών και στα ηλεκτρομαγνητικά πεδία) – την κινητικότητα – 1.000 χλμ. την ημέρα και την αντοχή, λόγω της πυρηνοκίνητης πρόωσης του πλοίου μας. Τέλος, ένα αεροπλανοφόρο αποτελεί «federator»! Είναι ένας πραγματικός μοχλός συνεργασίας, διαλειτουργικότητας και αμοιβαίας εμπιστοσύνης με τους εταίρους μας».
–Μια πιο προσωπική ερώτηση: Πώς αισθάνεστε που ουσιαστικά είστε ο διοικητής της ναυαρχίδας του γαλλικού πολεμικού στόλου; Tι σας δίδαξε η θάλασσα μέχρι στιμής και ποιες οι προκλήσεις για έναν κυβερνήτη σε αυτό το επίπεδο;
–Νιώθω περήφανος, ταπεινός και προνομιούχος που είμαι Γάλλος. Το να είσαι διοικητής της γαλλικής ναυτικής ομάδας κρούσης είναι μια μόνιμη πηγή υπερηφάνειας και ταπεινότητας. Επί του «Charles De Gaulle», αισθάνομαι την ευθύνη μου απέναντι στη χώρα μου καθημερινά. Αυτό που με κάνει ακόμα πιο περήφανο είναι οι άνδρες και οι γυναίκες που βρίσκονται υπό την ηγεσία μου. Έχω το προνόμιο να θαυμάζω καθημερινά τη δουλειά και τη μαχητικότητά τους. Η ενοποίηση όλων των μελών του πληρώματος, κάτω από το ίδιο πνεύμα και σκοπό, με τη δυνατότητα μετατροπής των πολιτικών και στρατιωτικών προθέσεων σε σαφείς τακτικές κατευθύνσεις και ενέργειες είναι η μεγαλύτερη πρόκληση στη διαδικασία από πάνω προς τα κάτω. Για τη διαδικασία από κάτω προς τα πάνω, είναι προφανές ότι πρέπει να τροφοδοτείται κατάλληλα η αξιολόγηση της εθνικής κατάστασης προκειμένου να είναι δυνατή η έγκαιρη προσαρμογή εάν κριθεί απαραίτητο. Δεν θα μπορέσω να συνοψίσω με λίγα λόγια τα 50 χρόνια ζωής ενός ναυτικού. Ωστόσο, εκτός από την ταπεινοφροσύνη, η δύναμη του πνεύματος του πληρώματος είναι σίγουρα το ισχυρότερο μάθημα που μου έχει διδάξει η θάλασσα και μας έχει διδάξει όλους. Τίποτα άλλο εκτός από το πνεύμα του πληρώματος δεν μπορεί να μας επιτρέψει να προχωρήσουμε περισσότερο και πέρα από τους στόχους μας».
–Κατά την τελευταία αποστολή του «Charles De Gaulle» στη Λεμεσό το 2020 είχα την ευκαιρία να περιηγηθώ στις εγκαταστάσεις του πλοίου. Πέρα από το εντυπωσιακό οπλοστάσιο και τον προηγμένο εξοπλισμό, εντυπωσιάστηκα από τις εγκαταστάσεις παρασκευής φαγητού. Πώς είναι η ζωή στο πλοίο;
–Το φαγητό είναι ένα σημαντικό μέρος της καθημερινής αναζωογόνησης κάθε ναύτη μας, συμβάλλοντας στην επιχειρησιακή μας αποτελεσματικότητα. Σε ευρύτερη κλίμακα, κάθε μέρος της καθημερινής ζωής, η τροφή, η επιμελητεία ή η συντήρηση συμβάλλουν με συγκεκριμένους όρους στην ικανότητά μας να δραστηριοποιούμαστε. Για να διατηρήσουμε τη μαχητική μας ικανότητα, κάθε ναύτης είναι απαραίτητος σ’ ένα πολεμικό πλοίο, ένα υποβρύχιο ή ένα από τα αεροσκάφη θαλάσσιας περιπολίας. Είμαι τυχερός και περήφανος που διοικώ μια τέτοια ναυτική δύναμη, πλήρως εμπλεκόμενη στις τρέχουσες επιχειρήσεις της Γαλλίας.