ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Πιλοτικό πρόγραμμα πολιτιστικής παιδείας σε 15 σχολεία

Με σκοπό να καταστούν οι Κύπριοι μαθητές πολιτιστικά εγγράμματοι

ΚΥΠΕ

Την πιλοτική εφαρμογή του Προγράμματος Πολιτιστικής Παιδείας σε σχολεία της Κύπρου, με σκοπό να καταστούν οι Κύπριοι μαθητές πολιτιστικά εγγράμματοι, εξήγγειλαν η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνά Μιχαηλίδου, και η Υφυπουργός Πολιτισμού, Βασιλική Κασσιανίδου, σε κοινή διάσκεψη Τύπου, το μεσημέρι της Πέμπτης, στο Υφυπουργείο Πολιτισμού, στη Λευκωσία.

Το πρόγραμμα «Σχολεία Πρεσβευτές Πολιτισμού - Μαθητές Πρεσβευτές Πολίτες», που αποτελεί πρωτοβουλία του Υφυπουργείου Πολιτισμού και για το οποίο έχει προϋπολογιστεί το ποσό των €40.000, θα αρχίσει να εφαρμόζεται πιλοτικά σε 15 σχολεία όλων των βαθμίδων από την τρέχουσα σχολική χρονιά.

Η Υπουργός Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, Αθηνά Μιχαηλίδου, ανέφερε ότι «θέλουμε πάρα πολύ να εντείνουμε τις προσπάθειές μας ώστε από πολύ νωρίς να δώσουμε ευκαιρίες στα παιδιά να καλλιεργήσουν δεξιότητες, να γνωρίσουν τον πολιτισμό, τις τέχνες από πολύ νωρίς και σε όλη τη διάρκεια του συστήματος». Όπως είπε, «με μεγάλη χαρά αγκαλιάσαμε το συγκεκριμένο πρόγραμμα», ευχαριστώντας την Υφυπουργό Πολιτισμού και τα στελέχη του Υφυπουργείου για αυτή την πρωτοβουλία.

Εξέφρασε την εκτίμηση ότι η στήριξη και η προσπάθεια για ανάδειξη του κυπριακού πολιτισμού και της αξιοποίησης των δυνατοτήτων που προσφέρει αυτή η δράση «θα μας οδηγήσει πιο κοντά στον στόχο μας για ενημερωμένους μαθητές και ενεργούς πολίτες που γνωρίζουν καλά την ταυτότητά τους, τον πολιτισμό τους και γνωρίζουν και το πού θέλουμε να πάμε».

Σημείωσε περαιτέρω ότι η Κύπρος «διαθέτει ένα μοναδικό πολιτιστικό πλούτο, ο οποίος συνίσταται στο σύνολο των μνημείων, των παραδόσεων, των εθίμων και άλλων στοιχείων της υλικής και άυλης κληρονομιάς, που διατηρούνται μέχρι τις μέρες μας και σχετίζονται με τον κύκλο της ζωής και τις δραστηριότητες των ανθρώπων του νησιού μας».

Σε αυτό το πλαίσιο, όπως είπε, η προβολή της πολιτιστικής ταυτότητας της Κύπρου μέσα από την αξιοποίηση τόσο της εν λόγω κληρονομιάς όσο και της σύγχρονης δημιουργίας, αποτελεί κύρια στόχευση της Κυβέρνησης, του Υφυπουργείου Πολιτισμού αλλά και του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας. «Επιδιώκουμε να κληροδοτήσουμε στη νέα γενιά τον ανεξάντλητο αυτό θησαυρό της πατρίδας μας, φροντίζοντας οι νέοι και οι νέες μας να αγαπήσουν και να διατηρήσουν με τη σειρά τους αναλλοίωτη την πολιτιστική μας κληρονομιά σε όλες τις εκφάνσεις της», υπογράμμισε.

Την ίδια στιγμή, συνέχισε η κ. Μιχαηλίδου, «επιδιώκουμε τη γνωριμία των μαθητών και των μαθητριών μας με τον παλαιότερο και τον σύγχρονο παγκόσμιο πολιτισμό και τις τέχνες, αναγνωρίζοντας ότι τα οφέλη που μπορεί να προκύψουν από αυτή την επαφή συμβάλλουν στη γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη των παιδιών». Επεσήμανε ακόμα ότι η εκπαίδευση μέσω των τεχνών και τον πολιτισμού, αλλά και η αξιοποίηση των τεχνών και του πολιτισμού στην εκπαίδευση, ωθεί και αναπτύσσει την κριτική σκέψη, τη δημιουργική παρατήρηση, την έρευνα, τον πειραματισμό, τη σύγκριση, την ανακάλυψη. Ταυτόχρονα, όπως είπε, συντελεί στην ανάπτυξη της ευαισθησίας, στην κατανόηση του εαυτού μας και των γύρω μας, καθώς και στη διαμόρφωση ενός νέου συστήματος αξιών, μέσω του οποίου μπορεί να αλλάξει ο κόσμος προς το καλύτερο.

Για όλους αυτούς τους λόγους, είπε, «θέλουμε τα παιδιά μας να γνωρίσουν τον πολιτισμό μας, να έρθουν σε επαφή με τις τέχνες και με τους καλλιτέχνες της Κύπρου μας, να επισκεφθούν χώρους πολιτισμού και να ανακαλύψουν και να καλλιεργήσουν τα δικά τους, ιδιαίτερα ταλέντα». Όπως εξήγησε, «αυτήν την επιδίωξη, να εξελιχθούν δηλαδή τα παιδιά μας σε πολιτιστικά εγγράμματους πολίτες, εξυπηρετεί το πρόγραμμα που παρουσιάζουμε σήμερα».

Η Υπουργός Παιδείας πρόσθεσε ότι η πιλοτική εφαρμογή και υλοποίηση του προγράμματος έχει ήδη ανατεθεί τη φετινή χρονιά σε 15 συνολικά σχολεία όλων των βαθμίδων, τα οποία θα τυγχάνουν επιχορήγησης για τις δράσεις τους. «Μέσα από το πρόγραμμα, τα παιδιά μεταξύ άλλων, θα γνωρίσουν υπό τη μορφή παιχνιδιού τον πολιτισμό μας, θα πρωταγωνιστήσουν το στοχευμένες δράσεις στην εξέλιξή του, ενώ η πολιτιστική παιδεία θα αποτελέσει μέρος της διαδικασίας διαμόρφωσης της ταυτότητάς τους και της καλλιέργειας της συναισθηματικής τους νοημοσύνης», συμπλήρωσε.

Η κ. Μιχαηλίδου σημείωσε ότι την πορεία εξέλιξης του προγράμματος θα παρακολουθεί και θα συνεπικουρεί επιτροπή από εκπροσώπους των δύο Υπουργείων, προσθέτοντας ότι για τις απαιτήσεις υλοποίησης του προγράμματος έχει ήδη σχεδιαστεί και ολοκληρωθεί σχετικό υλικό που θα δίνεται στα σχολεία. Ακόμη, επεσήμανε ότι το υλικό είναι ήδη αναρτημένο στις ιστοσελίδες του Υπουργείου Παιδείας και του Υφυπουργείου Πολιτισμού, επιτρέποντας τη χρήση και τον εμπλουτισμό του με καλές πρακτικές, ιδέες δράσεων και δραστηριοτήτων και από άλλα σχολεία.

Παράλληλα, τόνισε ότι μέσω της Πολιτιστικής Επιτροπής το κάθε σχολείο θα έχει την αυτονομία να διαμορφώσει τα δικά του σχέδια δράσης με την ενεργό εμπλοκή μαθητών και μαθητριών. «Σε αυτό το πλαίσιο, τα παιδιά θα αποκτήσουν έμπρακτα και ουσιαστικά λόγο και φωνή και σε αυτόν τον τομέα, προσαρμόζοντας το ίδιο το πρόγραμμα στα ενδιαφέροντά τους ως ένα ξεκάθαρο ζητούμενο του ανοιχτού δημοκρατικού σχολείου, το οποίο επιδιώκουν», πρόσθεσε.

Την ίδια στιγμή, όπως είπε, το πρόγραμμα, επιτρέποντας τις συνέργειες και τη δικτύωση του σχολείου σε επίπεδο επαρχίας, βαθμίδων εκπαίδευσης και θεματικών, θα αναδείξει την αξία της συνεργασίας, της συνδημιουργίας, του αυτοσεβασμού και του αλληλοσεβασμού.

«Τα σχολεία μας αποτελούν ζωντανό κομμάτι της κοινωνίας μας. Ως Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας, θέτουμε ως προτεραιότητα την ποιοτική και δημιουργική λειτουργία τους, διαμορφώνοντας τις απαραίτητες προϋποθέσεις, οι οποίες θα προάγουν το εκπαιδευτικό έργο και θα προσφέρουν ένα περιβάλλον μάθησης χωρίς εμπόδια και αποκλεισμούς», υπογράμμισε η Υπουργός Παιδείας.

«Με μία σειρά μεταρρυθμίσεων που υιοθετούμε, θα συνεχίσουμε να εφαρμόζουμε καινοτόμες δράσεις και παιδαγωγικές προσεγγίσεις, όπως το σημερινό πρόγραμμα, που στο σύνολό τους αναβαθμίζουν το εκπαιδευτικό μας σύστημα και οικοδομούν το συμπεριληπτικό σχολείο που οραματιζόμαστε, μέσα στο οποίο τα παιδιά μας θα αναπτυχθούν σε ενεργούς και δημοκρατικά σκεπτόμενους πολίτες», ανέφερε περαιτέρω.

Από την πλευρά της, η Υφυπουργός Πολιτισμού, Βασιλική Κασσιανίδου, είπε ότι το πρόγραμμα «Σχολεία Πρεσβευτές Πολιτισμού - Μαθητές Πρεσβευτές Πολίτες» σχεδιάστηκε με σκοπό την πολιτισμική συνείδηση και έκφραση ως εγκάρσια δεξιότητα δια βίου μάθησης. «Το εν λόγω πρόγραμμα στόχο έχει να φέρει τα παιδιά σε επαφή με τον αρχαίο παραδοσιακό και σύγχρονο πολιτισμό του τόπου μας. Ευρύτερος στόχος είναι να αποτελέσει η πολιτιστική παιδεία μέρος της διαδικασίας διαμόρφωσης της ταυτότητάς τους και της καλλιέργειας της συναισθηματικής τους νοημοσύνης», σημείωσε.

Στο πλαίσιο του προγράμματος που σχεδιάστηκε σε στενή συνεργασία με το Υπουργείο Παιδείας και το οποίο χρηματοδοτείται από το Υφυπουργείο Πολιτισμού, τα παιδιά θα επισκέπτονται χώρους πολιτισμού, θα έρχονται σε επαφή και θα συνεργαστούν με σύγχρονους δημιουργούς, εξήγησε η Υφυπουργός Πολιτισμού. «Αυτοί θα τους δείξουν πώς μπορούν μέσα από τις τέχνες να εκφράσουν απόψεις και συναισθήματα αναφορικά με το πώς υπάρχουν και συνυπάρχουν, αλλά και θα τους βοηθήσουν να ανακαλύψουν και να καλλιεργήσουν ταυτόχρονα τα δικά τους ταλέντα», πρόσθεσε.

«Στόχος μας είναι να διαχειριστούμε κρίσιμα αξιακά ζητήματα μέσα από τις τέχνες. Για τον σκοπό αυτό δημιουργοί από διάφορους τομείς της τέχνης, ως πρεσβευτές πολιτισμού, συνεργάζονται με σχολεία και υλοποιούν σχέδια δράσης, τα οποία επικοινωνούν με την ευρύτερη κοινότητα», τόνισε.

Ακόμη, η κ. Κασσιανίδου ανέφερε ότι το πρόγραμμα θα εφαρμοστεί πιλοτικά κατά την παρούσα σχολική χρονιά με σκοπό την επίσημη αξιολόγησή του και την πιθανή αναδιαμόρφωσή του, καθώς στοχεύουμε τόσο στην ποιότητα όσο και την αποτελεσματικότητα. Σημείωσε ακόμη ότι ο φετινός άξονας του προγράμματος είναι «Κυπριακός Πολιτισμός: Ο εαυτός μου και οι άλλοι». Όπως είπε, «μέσα από την επαφή τους με τον πλούτο του κυπριακού πολιτισμού, τα παιδιά μας θα ανακαλύψουν την ταυτότητά τους και θα μάθουν να υπάρχουν με αξιοπρέπεια και να συνυπάρχουν με σεβασμό».

Ανέφερε περαιτέρω ότι το Υφυπουργείο Πολιτισμού έχει προχωρήσει από τον Σεπτέμβριο σε ανοικτή πρόσκληση, μέσα από την οποία θα καταρτίσει κατάλογο δημιουργών – καλλιτεχνών – παραδοσιακών τεχνιτών που επιθυμούν να συμμετάσχουν στο εν λόγω πρόγραμμα, προσθέτοντας ότι για τη συμμετοχή τους οι συνεργάτες του προγράμματος θα λάβουν και σχετική αποζημίωση. Όπως είπε, υπάρχουν ήδη 56 αιτήσεις, προσθέτοντας ότι η ηλεκτρονική πλατφόρμα υποβολής των αιτήσεων θα παραμείνει ανοικτή μέχρι και την Παρασκευή.

Με αυτό τον τρόπο, όπως εξήγησε, θα δημιουργηθεί ο θεσμός του «Πρεσβευτή/Πρέσβειρας Πολιτισμού». Ο κατάλογος που θα δημιουργηθεί θα περιλαμβάνει δημιουργούς από διάφορες τέχνες, που στηρίζουν το Πρόγραμμα και υιοθετούν το σχολείο που συμμετέχει στο Πρόγραμμα με το οποίο θα συνεργαστούν, συμπλήρωσε, επισημαίνοντας ότι στον θεσμό του «Πρεσβευτή/Πρέσβειρας Πολιτισμού» μπορούν να συμμετέχουν και άλλα σχολεία (πέραν των 15 του προγράμματος) μέχρι εξαντλήσεως του κονδυλίου.

Η Υφυπουργός Πολιτισμού είπε ακόμη ότι τα σχολεία που θα συμμετέχουν στο πρόγραμμα θα λάβουν από το Υφυπουργείο Πολιτισμού, μέσω των οικείων σχολικών εφορειών, χορηγία ύψους €2000, για τη χρηματοδότηση εργαστηρίων, με τους δημιουργούς με τους οποίους θα συνεργαστούν ή και άλλες ανάγκες για την υλοποίηση του προγράμματος, όπως αγορά αναλώσιμων και υλικών. «Μπορούν επίσης να λάβουν ένα επιπλέον ποσό ύψους €1000, το οποίο θα μπορούν να αξιοποιήσουν για μετακινήσεις και επισκέψεις σε χώρους πολιτισμού», συμπλήρωσε.

Προς το τέλος της σχολικής χρονιάς θα διοργανωθεί το τελικό Μαθητικό Συνέδριο, κατά το οποίο οι μαθητές και μαθήτριες του κάθε σχολείου θα παρουσιάσουν τις εργασίες τους και θα υπάρχει τελετή βράβευσης και απονομή του τίτλου «Σχολείο Πρεσβευτής Πολιτισμού», πρόσθεσε.

«Τα σχολεία που ολοκληρώνουν με επιτυχία το Πρόγραμμα, θα καταχωρίζονται στον κατάλογο των σχολείων που πρεσβεύουν τον Πολιτισμό - «Σχολεία Πρεσβευτές Πολιτισμού». Για να παραμείνουν στον κατάλογο, τα σχολεία θα πρέπει να υλοποιούν κάθε χρόνο μία τουλάχιστον πολιτιστική δράση», διευκρίνισε.

Το αποτέλεσμα όλης αυτής της προσπάθειας, επεσήμανε η κ. Κασσιανίδου, θα είναι το ότι τα παιδιά και οι έφηβοι θα ανακαλύψουν έναν καινούργιο κόσμο, αυτόν της τέχνης, της μουσικής, του χορού και του θεάτρου, αλλά και της παράδοσης και της αρχαιότητας. «Μακροπρόθεσμα, αυτό που θέλουμε είναι η νέα γενιά, η οποία ευελπιστούμε και προς αυτή την κατεύθυνση εργαζόμαστε, να αποτελείται από πολιτιστικά εγγράμματα άτομα, τα οποία θα μπορέσουν μέσα από τις τέχνες και τον πολιτισμό να αναδομήσουν τον κόσμο μας και να τον κάνουν καλύτερο».

Καταληκτικά, η Υφυπουργός Πολιτισμού ευχαρίστησε το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας για την αγαστή συνεργασία και τόνισε «πως στόχος μας είναι να ακολουθήσουν και άλλες, καθώς αποτελεί πεποίθησή μας πως η παιδεία και ο πολιτισμός αποτελούν συγκοινωνούντα δοχεία».

Απαντώντας σε δημοσιογραφική ερώτηση, η κ. Κασσιανίδου ανέφερε το πρόγραμμα είναι υλοποίηση της πολιτιστικής παιδείας, που αποτελεί έναν από τους στόχους της διακυβέρνησης του Νίκου Χριστοδουλίδη. Πρόσθεσε ότι το κονδύλι για την εφαρμογή του προγράμματος ανέρχεται στις €40.000, με βάση τον περσινό προϋπολογισμό του Υφυπουργείου Πολιτισμού. Επεσήμανε ότι στον φετινό προϋπολογισμό του Υφυπουργείου, ο οποίος θα συζητηθεί στη Βουλή την 1η Νοεμβρίου, προνοείται αυξημένο κονδύλι, ως ένδειξη της πολιτικής βούλησης για στήριξη της πολιτιστικής παιδείας.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Πολιτισμός: Τελευταία Ενημέρωση