Τρία χρόνια μετά την κατάθεση του θεμέλιου λίθου για το τερματικό υγροποιημένου φυσικού αερίου, ένα έργο 289 εκατ. ευρώ, οι εργασίες ακόμη δεν έχουν ολοκληρωθεί. Αυτή η καθυστέρηση αναβάλλει στην ουσία της εφαρμογή της μεσοπρόθεσμης λύσης για μεταφορά και αξιοποίηση του υγροποιημένου φυσικού αερίου, κάτι που θα αποτελούσε μιας μορφής διέξοδο για τους καταναλωτές και την καλπάζουσα πορεία των τιμών πετρελαίου που έχουν να αντιμετωπίσουν. Η τελευταία ενημέρωση για το θέμα, τοποθετεί το ποσοστό υλοποίησης του τερματικού στο 77% ενώ το χερσαίο τερματικό αναμένεται να ολοκληρωθεί το τρίτο δεκαήμερο Ιουλίου και σύμφωνα με το νέο πρόγραμμα που κατέθεσε ο εργολάβος, στις 23 Ιουλίου 2024.
Στο μεταξύ, με ταχύτερους ρυθμούς προχωρά η ολοκλήρωση της πλωτής μονάδας επαναεριοποίησης και αποθήκευσης φυσικού αερίου στην Σαγκάη. Σύμφωνα με πολύ καλά πληροφορημένες πηγές, το συγκεκριμένο κομμάτι του έργου είναι ολοκληρωμένο κατά 98% και βρίσκεται στο στάδιο ελέγχων gas trials, καθώς και σε ελέγχους ζητημάτων που διαφάνηκαν τον περασμένο Αύγουστο και των επιδιορθώσεων που έγιναν. Πηγή αναφέρει στην «Κ» ότι μέχρι τις 25 Οκτωβρίου αναμένεται η ολοκλήρωση των τελικών ελέγχων του πλοίου, διάρκειας δέκα ημερών, ενώ η πλωτή μονάδα βρίσκεται σε ανοικτή θάλασσα στην περιοχή της Ασίας. Το 2% που απομένει μέχρι την πλήρη ολοκλήρωση και έλεγχο του πλοίου αναμένεται χρονικά τέλος του 2023.
Σύμφωνα με δημοσίευμα της lngprime, η κυπριακή πλωτή μονάδα επαναεριοποίησης και αποθήκευσης φυσικού αερίου (FSRU), βρίσκεται στην τελευταία δοκιμή πριν την παράδοσή της και ξεκίνησε δοκιμές φυσικού αερίου στην Κίνα. Από τα πιο πάνω χρονοδιαγράμματα προκύπτει ότι για τουλάχιστον επτά μήνες μετά την ολοκλήρωση της, η πλωτή μονάδα δεν θα μπορεί να αξιοποιηθεί για τις ανάγκες της Κύπρου, σε σχέση με την παραλαβή υγροποιημένου φυσικού αερίου, που είναι και ο στόχος του όλου project, εφόσον από την παράδοση της πλωτής μονάδας μέχρι την ολοκλήρωση του χερσαίου τερματικού στο Βασιλικό υπάρχει ένα χρονικό κενό επτά μηνών. Στα σενάρια που επεξεργάζεται ενδιάμεσα και μέχρι την ολοκλήρωση του τερματικού στο Βασιλικό η κυβέρνηση, φαίνεται να είναι και η ενοικίαση της πλωτής μονάδας σε άλλες χώρες, ενώ, όπως προκύπτει από τους όρους χρηματοδότησης του έργου, μια τέτοια συμφωνία δεν πρέπει να αφορά τρίτη χώρα, αλλά χώρα κράτος-μέλος της Ε.Ε.
Σε εξέλιξη οι εργασίες για τις θαλάσσιες εγκαταστάσεις του τερματικού στο Βασιλικό. Μέχρι στιγμής έχουν τοποθετηθεί 259 πάσσαλοι που θα στηρίξουν την αποβάθρα. Συνολικά θα τοποθετηθούν 740.
Η πορεία
Το εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης και παράδοσης της πλωτής μονάδας είναι τέλος του 2023, αν και το χρονοδιάγραμμα θα κλειδώσει μετά την ολοκλήρωση των δοκιμών. Από εκεί και πέρα, θα πρέπει να εκδοθεί πιστοποιητικό αξιοπλοΐας από το νηογνώμονα ώστε το πλοίο να μπορέσει να αρχίσει την πλοήγησή του στην Κύπρο. Όσο αφορά το τερματικό, οι κατασκευαστικές εργασίες προχωρούν με νέο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης τον Ιούλιο του 2024. Στο φωτογραφικό υλικό που έχει εξασφαλίσει η «Κ» φαίνεται η πρόοδος των κατασκευαστικών εργασιών, και συγκεκριμένα η τοποθέτηση των πασσάλων που θα στηρίξουν την αποβάθρα. Συνολικά αναμένεται να τοποθετηθούν 740 δοκοί και αυτή την στιγμή έχουν τοποθετηθεί οι 259. Πέρα από την εγκατάσταση πασσάλων, το έργο στο Βασιλικό περιλαμβάνει την κατασκευή προβλήτας και των κεφαλόδεσμων και την κατασκευή πλατφόρμας και τα ηλεκτρομηχανολογικά συστήματα της προβλήτας. Επίσης, θα γίνουν χερσαίες εγκαταστάσεις και εργασίες για την προσωρινή φύλαξη φυσικού αερίου και του μετρητικού σταθμού (pressure reduction metering unit). Από εκεί, το φυσικό αέριο θα διοχετεύεται σε παραθαλάσσιες υποδομές με συνδέσεις με το ενεργειακό δίκτυο της χώρας κυρίως για σκοπούς παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας.
Τέλος 2024
Παράλληλα, έχει ολοκληρωθεί και η διαδικασία εκδήλωσης ενδιαφέροντος για εταιρείες οι οποίες θα προμηθεύσουν μεσοπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα με φυσικό αέριο την κυπριακή αγορά. Το συνολικό έργο (χερσαίο και θαλάσσιο μέρος του τερματικού με βάση την εκτίμηση του εργολάβου) βρίσκεται αυτή την στιγμή στο 77%, της ολοκλήρωσής του, ενώ η πλωτή στο 98%. Το χρονοδιάγραμμα που έχει δοθεί από τον εργολάβο κάνει λόγο για ολοκλήρωση του έργου τον Ιούλιο του 2024, ωστόσο πηγές από την ΔΕΦΑ αναφέρουν ότι, υπολογίζοντας τον ρυθμό εξέλιξης των εργασιών ενδέχεται να προκύψουν νέες καθυστερήσεις 2-3 μηνών. Αυτό σημαίνει ότι, σε κάθε περίπτωση, δεν θα υπάρχει δυνατότητα αξιοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου πριν το τέλος του 2024 και για δέκα μήνες η πλωτή μονάδα θα είναι αναξιοποίητη. Οι αιτίες των συνεχών αναβολών στα χρονοδιαγράμματα για την ολοκλήρωση του τερματικού εντοπίζονται στις καθυστερήσεις που η πανδημία του κορωνοϊού επέφερε στην εφοδιαστική αλυσίδα, καθώς επίσης και στις διαφορετικές διαδικασίες και νόμους στην Ε.Ε. σε σχέση με τον τρόπο εργασίας στην κινέζικη κοινοπραξία (China Pipeline Petroleum ltd) που ανάλαβε το έργο. Υπήρχαν παράλληλα εσωτερικά προβλήματα στη ΔΕΦΑ τα οποία φαίνεται ότι υπερπηδήθηκαν.
Το δίκτυο
Στο μεταξύ, για την αξιοποίηση του ΦΑ θα πρέπει προηγουμένως να κατασκευαστεί και το δίκτυο το οποίο θα ενώνει το LNG Terminal με τους αδειοδοτημένους ηλεκτροπαραγωγούς που θα συνάψουν συμφωνία σύνδεσης. Αυτή τη στιγμή υπάρχουν τρεις αδειοδοτημένοι ηλεκτροπαραγωγοί σε ακτίνα 5 χιλιομέτρων από το τερματικό –ΑΗΚ, ο Paramount και η PEK– ενώ εκκρεμεί η απόφαση της Αναθεωρητικής Αρχής Προσφορών για τις υποστηρικτικές τεχνικές υπηρεσίες απαραίτητες για την ολοκλήρωση των κατασκευαστικών εργασιών του δικτύου. Εφόσον προχωρήσει με την απόφαση της η Αναθεωρητική Αρχή Προσφορών, τότε θα μπορεί να προχωρήσει και το δίκτυο, με τις οδηγίες που φαίνεται να δίνονται από το υπ. Ενέργειας να είναι η ολοκλήρωση του δικτύου μέχρι το τέλος του 2024.