Του Απόστολου Τομαρά
Τον Μάιο του 2021 γινόταν πραγματικότητα ένα διαχρονικό αίτημα των κατοίκων της επαρχίας Πάφου. Ξεκινούσαν τα έργα για την κατασκευή ενός σύγχρονου οδικού άξονα που θα ένωνε την Πάφο με την Πόλη Χρυσοχούς. Τρία χρόνια αργότερα, η προοπτική το έργο να ολοκληρωθεί εντός των προβλεπόμενων χρονοδιαγραμμάτων (26/11/2024) φαντάζει όνειρο θερινής νυκτός. Ωστόσο οι καθυστερήσεις, υπό τις περιστάσεις, είναι το καλύτερο σενάριο. Το χειρότερο και όχι υπερβολικό είναι ο δρόμος Πάφου – Πόλης να έχει παρόμοια τύχη με την ανάπλαση του λιμανιού Λάρνακας. Εξέλιξη που θα εδραιώσει την άποψη που υπάρχει ήδη για προβληματικό πλαίσιο που διέπει τις δημόσιες συμβάσεις στην προκειμένη περίπτωση μεγάλων αναπτυξιακών έργων. Στην πλευρά της κυβέρνησης ουδείς είναι σε θέση να υποστηρίξει με ασφάλεια ποιο είναι το μέλλον του οδικού έργου. Στην πλευρά της κατασκευάστριας εταιρείας καταβάλλονται προσπάθειες να αναχαιτιστούν οι αρνητικές απόψεις με διαρροές ότι η εταιρεία δεν πρόκειται να εγκαταλείψει το έργο την ώρα που οι εργασίες έχουν μειωθεί στο ελάχιστο και υπεργολάβοι αποχωρούν επειδή η εταιρεία έχει αναστείλει την χρηματοδότηση των εργασιών. Η επάνοδος μετά το τριήμερο του Κατακλυσμού θεωρείται κρίσιμη περίοδος για το μέλλον του έργου. Κομβικής σημασίας θεωρείται η συνάντηση της ηγετικής ομάδας της ελλαδικής εταιρείας ΙΝΤΡΑΚΑΤ, στην οποία έχει κατακυρωθεί το έργο, με τον υπουργό Μεταφορών Αλέξη Βαφεάδη –συνάντηση κατά την οποία αναμένεται να ξεκαθαρίσουν δύο απαιτήσεις, τεχνικής φύσεως, που έχει θέσει η εταιρεία. Ωστόσο, αγκάθι στην ολοκλήρωση του έργου θεωρούνται επιπλέον €21 εκατ. τα οποία διεκδικεί η ΙΝΤΡΑΚΑΤ, απαίτηση η οποία βρίσκεται ενώπιον την Κεντρικής Επιτροπής Απαιτήσεων και Αλλαγών (ΚΕΑΑ).
Τα δύο αγκάθια
Μπροστά στην απραξία στην οποία έχουν περιέλθει τα κατασκευαστικά έργα, πριν από ένα μήνα περίπου υπουργείο Μεταφορών και ΙΝΤΡΑΚΑΤ έκαναν το πρώτο βήμα προκειμένου να σπάσει το αδιέξοδο. Στη συνάντηση που πραγματοποιήθηκε μεταξύ του Αλέξη Βαφεάδη με τον ισχυρό άνδρα της ελλαδικής κατασκευαστικής εταιρείας Αλέξανδρο Εξάρχου, αντιπρόεδρο & διευθύνοντα σύμβουλο, τέθηκαν δύο αιτήματα της εταιρείας. Πρώτον εξεύρεσης τρόπου εξυγίανσης των υλικών εκσκαφής και δεύτερον της λατόμευσης υλικών. Με απλά λόγια, η εταιρεία ζητά να της επιτραπεί να μπορεί να χρησιμοποιήσει τα υλικά από τις εκσκαφές σε επιχωματώσεις προκειμένου να αποφύγει το κόστος για μεταφορά τους σε άλλη περιοχή. Ο υπουργός Μεταφορών, όπως είμαστε σε θέση να γνωρίζουμε, αντιμετώπισε θετικά το αίτημα της εταιρείας ζητώντας από το στέλεχος της ΙΝΤΡΑΚΑΤ να υποβάλει εισήγηση προκειμένου να γίνουν οι σχετικές αναλύσεις για να διαπιστωθεί αν οι προσθήκες που θα γίνουν θα αποκαθιστούν την σταθερότητα των υλικών επιχωμάτωσης. Στο δεύτερο θέμα –της λατόμευσης υλικών– η εταιρεία ανησυχεί πως το κόστος που θα επωμισθεί θα είναι υψηλό επειδή στην περιοχή υπάρχει μόνο ένα λατομείο. Στο θέμα αυτό η κυβερνητική πλευρά εμφανίζεται θετική και η πρόθεσή της είναι να βοηθήσει προκειμένου η λατόμευση υλικών να γίνει από την κατασκευάστρια εταιρεία του έργου. Από τη συνάντηση προέκυψαν δύο κλιμάκια τα οποία θα εξέταζαν τα αιτήματα της εταιρείας.
Τους έστησαν
Σύμφωνα με πληροφορίες μας, το κυβερνητικό κλιμάκιο πραγματοποίησε συναντήσεις με τα αρμόδια κυβερνητικά τμήματα, Γεωλογικής Επισκόπησης, Μεταλλείων, συναντήσεις από τις οποίες διαφάνηκε πως υπάρχει μια θετική προοπτική στα αιτήματα της εταιρείας. Ωστόσο μέχρι και χθες, Τρίτη, στο γραφείο του υπουργού Μεταφορών δεν έφθασαν οι εισηγήσεις της ΙΝΤΡΑΚΑΤ που είχαν συμφωνηθεί στην πρώτη συνάντηση. Οι όποιες ελπίδες υπάρχουν για άρση του αδιεξόδου μετατίθενται στη νέα συνάντηση που θα πραγματοποιηθεί με τον υπουργό Μεταφορών ενδεχομένως την ερχόμενη εβδομάδα. Στη συνάντηση αυτή πιστεύεται πως θα ξεκαθαρίσει το τοπίο με τα δύο αιτήματα που έχει υποβάλει η εταιρεία και ενδεχομένως να δοθεί μια ένδειξη από πλευράς της εταιρείας για επανέναρξη των εργασιών.
Τα €21 εκατ.
Σύμφωνα με επίσημη ενημέρωση του Τμήματος Δημοσίων Έργων μέχρι τον περασμένο Ιανουάριο η ΙΝΤΡΑΚΑΤ είχε υποβάλει 19 αιτήματα τα οποία θα προκαλούσαν καθυστερήσεις πάνω από 800 ημέρες και επιπρόσθετο κόστος €21 εκατ. Απαίτηση που θα ανέβαζε το συνολικό κόστος του έργου στα €94 εκατ. Το συγκεκριμένο θέμα βρίσκεται ενώπιον της ΚΕΑΑ με την ΙΝΤΡΑΚΑΤ να έχει διαβεβαιώσει την κυβέρνηση πως θα δεχθεί την απόφαση του κυβερνητικού οργάνου. Επίσης, στα δικαστήρια έχει προσφύγει η εταιρεία μετά από διαφωνία με το υπουργείο Μεταφορών για την ερμηνεία των ακατάλληλων υλικών που περισσεύουν από τις επιχωματώσεις.
Στα μέσα και τα έξω με ισχυρές μπλε διασυνδέσεις
Η ΙΝΤΡΑΚΑΤ στην Ελλάδα θεωρείται ο κυρίαρχος παίχτης στον τομέα των δημοσίων έργων υποδομών, των ΣΔΙΤ, των παραχωρήσεων, των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας καθώς και της ανάπτυξης ακινήτων στον κλάδο του τουρισμού με παρουσία σε τέσσερις χώρες εκτός Ελλάδας (Ρουμανία, Κύπρο, Αλβανία και τη Βόρεια Μακεδονία). Σύμφωνα με απόψεις από την ελληνική πρωτεύουσα, η ΙΝΤΡΑΚΑΤ διαθέτει ισχυρές πολιτικές διασυνδέσεις στο Μαξίμου. Η πρόεδρος του ομίλου Φερονίκη (Νίκη) Τζαβέλα, μη εκτελεστικό μέλος, διετέλεσε ευρωβουλεύτρια και βουλεύτρια Επικρατείας της Νέας Δημοκρατίας. Ωστόσο, ο ισχυρός άνδρας του ομίλου θεωρείται ο Αλέξανδρος Εξάρχου, αντιπρόεδρος Δ.Σ. & διευθύνων σύμβουλος με πολύχρονη εμπειρία, ο οποίος διαδραμάτισε κομβικό ρόλο στην εξαγορά της εταιρείας από τον Σωκράτη Κόκκαλη –ιδρυτή της, το 1987.