

Του Απόστολου Τομαρά
Φουρτούνες στην Επιτροπή Μεταφορών της Βουλής προκάλεσαν οι καταγγελίες του Κώστα Κώστα, βουλευτή του ΑΚΕΛ, για σκάνδαλο με τα στέγαστρα των στάσεων λεωφορείων. Οι καταγγελίες ανάγκασαν το Τμήμα Δημοσίων Έργων να προχωρήσει σε αναλυτική παρουσίαση για την αναβάθμιση υποδομών δημόσιων μεταφορών Παγκύπρια μια διαδικασία που ξεκίνησε τον Γενάρη του 2020 και βρίσκεται στο στάδιο της υλοποίησης. Με βάση την παρουσίαση των Δημοσίων Έργων η Σύμβαση κατακυρώθηκε στην Κοινοπραξία Air Control & AMCO A.E.B.E, η οποία πληρούσε όλες τις απαιτήσεις του διαγωνισμού και υπέβαλε την πιο συμφέρουσα Προσφορά βάσει τιμής. Η Σύμβαση υπογράφτηκε στις 5/10/2023. Ο βουλευτής ανάμεσα στα θέματα που ήγειρε υποστήριξε ότι το κόστος του έργου είναι υψηλό ενώ έθεσε και θέματα που παραπέμπουν σε κακό σχεδιασμό των νέων στάσεων.
Υψηλό κόστος
Ο βουλευτής του ΑΚΕΛ έκανε λόγο για σκάνδαλο ζητώντας εξηγήσεις για την διαδικασία των προσφορών αλλά και την επιλογή της προσφοράς που κέρδισε τον διαγωνισμό που προκηρύχθηκε και ήταν κατά τον βουλευτή κατά €5 εκ. πιο φτηνή από τη δεύτερη.
Για τις καταγγελίες αυτές τα Δημόσια Έργα παρουσίασαν τα βήματα που έγιναν:
-Ενδιαφέρον εκδηλώθηκε από 11 Οικονομικούς Φορείς εκ των οποίων οι 8 πληρούσαν τα κριτήρια για συμμετοχή.
-Οι 4 από τους 8 Οικονομικούς Φορείς που πληρούσαν τα κριτήρια για συμμετοχή, υπέβαλαν πλήρη Τεχνική και Οικονομική Προσφορά. Η Σύμβαση κατακυρώθηκε στην Κοινοπραξία Air Control & AMCO A.E.B.E, η οποία πληρούσε όλες τις απαιτήσεις του διαγωνισμού και υπέβαλε την πιο συμφέρουσα Προσφορά βάσει τιμής. Η Σύμβαση υπογράφτηκε στις 5/10/2023.
-Δεν υποβλήθηκε προσφυγή σε κανένα Στάδιο της Διαδικασίας.
Το κόστος
Στα ερωτηματικά που τέθηκαν για το οικονομικό σκέλος του έργου τα Δημόσια Έργα δημοσιοποίησαν τα τις πρόνοιες του συμβολαίου ανάθεσης. Το συνολικό κόστος του έργου ανέρχεται στα €61.658.761,88.
-Η βασική υλοποίηση του θα πρέπει να γίνει σε πέντε χρόνια (2023-2028) με κόστος €36.658.761,88 πλέον ΦΠΑ. Ø μακροχρόνιες εγγυήσεις υλικών και εξοπλισμού.
-Επιπλέον πλάνο συντήρησης διάρκειας 15 ετών €5.000.000 πλέον ΦΠΑ.
-Πρόνοια επέκτασης για πρόσθετες παραγγελίες από την Αναθέτουσα Αρχή €10.000.000 πλέον ΦΠΑ Ø -Πρόνοια επέκτασης για πρόσθετες παραγγελίες από τρίτους φορείς, όπως Δήμους, Κοινότητες, Σχολικές Εφορείες, Εταιρείες Λεωφορείων με Συμβόλαια Παραχώρησης, κτλ.€10.000.000 πλέον ΦΠΑ.
Η υλοποίηση
Με βάση τις καταγγελίες ο βουλευτής του ΑΚΕΛ διερωτήθηκε αν ο αρχικός σχεδιασμός των νέων στάσεων ήταν διαφορετικός από την τελική κατασκευή ενώ εξηγήσεις ζήτησε και για τον αριθμό των στάσεων που έχουν παραδοθεί αναφέροντας πως μέχρι σήμερα έπρεπε να παραδοθούν 1.000 στάσεις και έχουν παραδοθεί μόνο 180. Επί του προκειμένου τα Δημόσια Έργα ενημέρωσαν πως εντός πέντε ετών θα αναβαθμιστούν όλες οι στάσεις/στέγαστρα Παγκύπρια με προτεραιότητα στα σημεία που βρίσκονται επί των κύριων αξόνων, σε στάσεις που σημειώνουν υψηλή επιβατική κίνηση και σε σημεία μετεπιβίβασης. Εντός του 2025 προγραμματίζεται η τοποθέτηση συνολικά 700 περίπου στεγάστρων. Επίσης αναφορές έγιναν και για τις διαστάσεις των νέων στάσεων οι οποίες όπως υποστηρίχθηκε δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τις ανάγκες του κοινού που χρησιμοποιεί τις δημόσιες μεταφορές. Επί του προκειμένου τα Δημόσια Έργα ανάφεραν πως οι μικρές σε διαστάσεις στάσεις αφορούν συγκεκριμένες περιοχές με βάση την επιβατική κίνηση και πως οι επόμενες που θα τοποθετηθούν θα είναι μεγαλύτερες.
Έρευνα από Ελεγκτή
Στο θέμα που έχει προκύψει έχει παρέμβει ήδη η Ελεγκτική Υπηρεσία ενώπιον τις οποίας βρίσκεται καταγγελία από τον Αύγουστο του 2024. Η Ελεγκτική ζήτησε και έλαβε το προηγούμενο διάστημα στοιχεία από το Υπουργείο Μεταφορών τα οποία σύμφωνα με τον Γενικό Ελεγκτή Ανδρέα Παπακωνσταντίνου θα μελετηθούν και θα σταλούν ερωτήματα προς τους αρμόδιους, τα οποία θα εμπλουτιστούν με βάση όσα άκουσε στη συνεδρίαση της Επιτροπής Μεταφορών.