ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Eurovision 2022: Πώς ο διαγωνισμός τραγουδιού «κέρδισε» τους νέους

Μολονότι η πλειονότητα των θεατών ήταν άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας, τα τελευταία χρόνια αυτό έχει αντιστραφεί

Αλεξάνδρα Σκαράκη

Ο μουσικός διαγωνισμός της Eurovision έχει μακρά ιστορία: από το 1956 και την πρώτη διοργάνωση στην Ελβετία μέχρι τη φετινή εκδήλωση στο στάδιο Pala Olimpico στο Τορίνο της Ιταλίας, οι ερμηνείες, οι ενδυματολογικές επιλογές, η ψηφοφορία αλλά και η δομή γενικότερα έχουν αλλάξει.

Μολονότι η πλειονότητα των θεατών ήταν άνθρωποι μεγαλύτερης ηλικίας, τα τελευταία χρόνια αυτό έχει αντιστραφεί. Μετά από 66 χρόνια, ο διαγωνισμός αποτελεί πόλο έλξης και για τους νέους κυρίως λόγω του στιλ των τραγουδιών, των εκκεντρικών εμφανίσεων αλλά και της συνολικής παρουσίας τους επί σκηνής.

Τηλεοπτικό υπερθέαμα

Το ετήσιο τηλεοπτικό υπερθέαμα έχει μετατραπεί σε νεανική υπόθεση για την Ευρωπαϊκή Ραδιοτηλεοπτική Ένωση και τα μέλη της καθώς το βασικό τους κοινό έχει μεγαλώσει ηλικιακά. Αν αυτοί που ψηφίζουν δεν ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για την Ευρωπαϊκή πολιτική, η επιτυχία της Eurovision αποτελεί απόδειξη πως υπάρχει ακροατήριο για την περίπλοκη διαδικασία ψήφου και για παθιασμένες δηλώσεις σε περισσότερες από 12 γλώσσες. Ο διαγωνισμός δεν έχει επηρεαστεί από το Brexit και η Βρετανία εξακολουθεί να παίρνει μέρος. Επίσης, δεν υπήρξε πρόβλημα με τη διεύρυνση της συμμετοχής ανατολικά σε χώρες του σοβιετικού μπλοκ και μέχρι την Αυστραλία. Όπως είναι γνωστό ωστόσο, φέτος η Ρωσία αποκλείστηκε από τη διοργάνωση λόγω της εισβολής της στην Ουκρανία.

«Δεν υπάρχει άλλο πολιτιστικό πρότζεκτ που να ενώνει τους Ευρωπαίους τόσο όσο η Eurovision», δήλωσε στον ιστότοπο Politico ο Ντιν Βούλετικ, ιστορικός της Eurovision στο Πανεπιστήμιο της Βιέννης ο οποίος έχει αφιερώσει την τελευταία δεκαετία της καριέρας του μελετώντας το μουσικό σόου.

Η Eurovision «κέρδισε» τους νέους

Περίπου 200 εκατομμύρια άνθρωποι, ένας μεγάλος αριθμός για τη ζωντανή τηλεόραση στην εποχή του Netflix, παρακολούθησαν τον διαγωνισμό πέρυσι. Περισσότεροι από τους μισούς νέους 15 έως 24 ετών που βρίσκονταν μπροστά στη μικρή οθόνη κατά τη διάρκεια της έναρξης της διοργάνωσης του 2021, άλλαξαν κανάλι, προτίμησαν τη δημόσια τηλεόραση για να απολαύσουν τον τελικό της Eurovision. Ο διαγωνισμός προσελκύει επιπλέον και τους χρήστες του διαδικτύου, με περίπου 50 εκατομμύρια άτομα να βλέπουν πέρυσι σε live streaming το επίσημο κανάλι του θεσμού στο YouTube. Οι διαδικτυακοί τηλεθεατές είναι νέοι με περίπου το 70% ηλικίας μεταξύ 18 και 34 ετών.

Ο Βούλετικ επισημαίνει ότι ο διαγωνισμός κινείται προς «μεγαλύτερη γλωσσική ποικιλομορφία» τα τελευταία χρόνια με περισσότερους καλλιτέχνες να τραγουδούν στη μητρική τους γλώσσα. Πέρυσι, το ροκ συγκρότημα από την Ιταλία Maneskin σάρωσε στην ψηφοφορία και έγινε «το πιο επιτυχημένο προϊόν που βγήκε από τη Eurovision μετά τη Σελίν Ντιόν το 1988», είπε.

Πέραν αυτού, η Eurovision έχει αποκτήσει και πολιτική χροιά καθώς την τελευταία πενταετία, πολλά από τα τραγούδια μιλούν για την κλιματική αλλαγή, επικρίνουν τα μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς και υπερασπίζονται τα δικαιώματα των ΛΟΑΤΚΙ. «Φέτος…πολλά από τα τραγούδια με δημιουργικές αναφορές στο φύλο και τη σεξουαλικότητα, ερμηνεύονται από άνδρες, κάτι που τονίζει τη ρευστή κατάσταση όσον αφορά αυτά τα θέματα», ανέφερε ο Βούλετικ.

Τα οπτικά εφέ έχουν σημασία για τους Ευρωπαίους θεατές που παρακολουθούν ένα σόου με 16 γλώσσες από 40 χώρες. Οι καλλιτέχνες δίνουν ιδιαίτερη προσοχή στην εμφάνιση και τη σκηνική προσέγγιση των ερμηνευτών πιο πολύ παρά στη μουσική μιας και οι περισσότεροι δεν καταλαβαίνουν συναισθηματικούς στίχους. Οι διάφορες συμμετοχές δέχονται λεπτομερή αξιολόγηση από τους θαυμαστές της Eurovision.

Χορηγός το TikTok

Αυτή η οπτική εστίαση και ο μεγάλος αριθμός των οπαδών ταιριάζουν με τη φιλοσοφία της βίντεο πλατφόρμας TikTok. Το κινέζικο μέσο κοινωνικής δικτύωσης είχε 1.4 δισεκατομμύρια θεάσεις σε βίντεο σχετικά με τη Eurovision πέρυσι και μάλιστα του άρεσε τόσο πολύ ο διαγωνισμός που φέτος παρείχε ειδική χορηγία. Ο Σαμ Ράιντερ, εκπρόσωπος του Ηνωμένου Βασιλείου στη φετινή Eurovision, ξεκίνησε να τραγουδά στο TikTok κατά τη διάρκεια της πανδημίας και τώρα τον ακολουθούν 12.4 εκατ. χρήστες της πλατφόρμας.

Και όπως κάθε μεγάλη «ευρώ-μάζωξη», πρέπει να υπάρχει ένα μεγάλο φινάλε. Το γεγονός ότι ψηφίζει κάθε χώρα, έχει προσδώσει στη Eurovision μια πολιτική διάσταση. Οι φίλοι και οι σύμμαχοι συνήθως ανταλλάσσουν τους 12 βαθμούς μεταξύ τους. Όμως η εισαγωγή της ψηφοφορίας από το ευρύτερο κοινό έχει βοηθήσει αυτό να ανατραπεί σε κάποιο βαθμό.

Πώς λοιπόν δεν θα μπορούσε να κερδίσει η Ουκρανία φέτος; Το κοινό έχει ήδη ψηφίσει: το τραγούδι είχε περισσότερες από 6 εκατομμύρια θεάσεις στο YouTube.

Με πληροφορίες από το Politico

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Μουσική: Τελευταία Ενημέρωση