ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Γιουροβίζιον: Ελληνοτουρκικό «δράμα» από το πουθενά

Οι Τούρκοι συνδέουν τη φετινή ελληνική συμμετοχή στη Γιουροβίζιον με τη Γενοκτονία των Ποντίων

Δημήτρης Ρηγόπουλος

Γιουροβίζιον χωρίς δράμα δεν γίνεται. Ενα χρόνο μετά τον ελληνικό «εμφύλιο» για το «Ζάρι» της Μαρίνας Σάττι, φέτος φρόντισαν οι Τούρκοι να ανεβάσουν τους τόνους για την ελληνική συμμετοχή στον διαγωνισμό, θέτοντας την «Αστερομάτα» της Κλαυδίας σε καθεστώς «παρακολούθησης» προκειμένου να εξεταστεί το ενδεχόμενο κατάθεσης επίσημης καταγγελίας από τη δημόσια Τουρκική Ραδιοτηλεόραση (TRT) προς την Ευρωπαϊκή Ραδιοφωνική Ενωση (EBU), τον φορέα που διοργανώνει τη Γιουροβίζιον.

Ολα ξεκίνησαν από την επίσημη fan page του διαγωνισμού στην Τουρκία (Eurovision Türkiye), που εντόπισε δηλώσεις της ποντιακής καταγωγής Ελληνίδας ερμηνεύτριας από τις 16 Ιανουαρίου στην εκπομπή «Πρωίαν σε είδον» της ΕΡΤ. Σύμφωνα με την τουρκική ιστοσελίδα, υπάρχουν ενδείξεις για σύνδεση του τραγουδιού με τη Γενοκτονία των Ποντίων, που, όπως είναι γνωστό, δεν έχει αναγνωριστεί από την Τουρκία. Οι, ας πούμε, «επίμαχες» δηλώσεις της Κλαυδίας στην ΕΡΤ έχουν ως εξής: «Το τραγούδι μιλάει για ξεριζωμό και προσφυγιά. Εμένα η οικογένειά μου είναι ποντιακής καταγωγής, είναι πρόσφυγες και έτσι συνδέομαι με το κομμάτι».

Στη συνέχεια η τουρκική fan page ενημέρωσε τον κρατικό ραδιοτηλεοπτικό φορέα της χώρας προκειμένου να εξεταστεί η περίπτωση κατάθεσης επίσημης ένστασης στην EBU. Σε αυτό το σημείο αξίζει να σημειωθεί ότι η Τουρκία δεν συμμετέχει στον διαγωνισμό από το 2013, αλλά η δημόσια τηλεόραση της χώρας παραμένει μέλος της EBU. Μάλιστα, σε ένα ακόμα δείγμα επίδειξης περιφερειακής ισχύος, η Τουρκία επιχείρησε να καθιερώσει έναν αντίστοιχο διαγωνισμό με τη συμμετοχή τουρκόφωνων περιοχών και χωρών, την Τurkvision, χωρίς ιδιαίτερη επιτυχία αν κρίνουμε από το γεγονός ότι η τελευταία διοργάνωση πραγματοποιήθηκε το 2020 σε καθεστώς lockdown λόγω πανδημίας.

Κανείς δεν ξέρει τι πιθανότητες μπορεί να έχει μια πιθανή ένσταση εκ μέρους της τουρκικής ραδιοτηλεόρασης. Πολλοί θυμίζουν τη νικηφόρα συμμετοχή της Ουκρανίας το 2016, που δεν αντιμετώπισε κανένα πρόβλημα. Το πολύ πιο άμεσο «1944», όπως ήταν ο τίτλος του, μιλούσε για τον εκτοπισμό των Τατάρων της Κριμαίας από τον Στάλιν και ήταν εμπνευσμένο από την οικογενειακή ιστορία της τραγουδίστριας. Τουρκικά δημοσιεύματα σημειώνουν ότι η Γιουροβίζιον αποθαρρύνει συμμετοχές με πολιτικό περιεχόμενο και ότι η EBU μπορεί να ζητήσει αλλαγές στο τραγούδι ή, στην πιο ακραία περίπτωση, να αποκλείσει την Ελλάδα από τον διαγωνισμό. Και αναφέρουν το περυσινό παράδειγμα του Ισραήλ, από το οποίο ζητήθηκε αλλαγή στους στίχους επειδή υπήρχε ευθεία αναφορά στις επιθέσεις της Χαμάς της 7ης Οκτωβρίου του 2023, που άνοιξαν τον ασκό του Αιόλου στη Μέση Ανατολή.

Φυσικά δεν είναι πρώτη φορά που η ελληνοτουρκική αντιπαλότητα μεταφέρεται στη Γιουροβίζιον. Ξεκίνησε με το ποια από τις δύο χώρες θα συμμετάσχει πρώτη στον διαγωνισμό (το κατάφερε η Ελλάδα το 1974) και κορυφώθηκε με τις έντονες τουρκικές διαμαρτυρίες για την ελληνική συμμετοχή του 1976 («Παναγιά μου – Παναγιά μου» με τη Μαρίζα Κωχ), ένα μοιρολόι με σαφείς αναφορές στο δράμα του κυπριακού λαού μετά την τουρκική εισβολή. Το δράμα συνεχίζεται.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

NEWSROOM

Μουσική: Τελευταία Ενημέρωση

Ο συνθέτης Άντης Σκορδής συνθέτει το «β», εμπνευσμένος από τα «Ελεγεία» του Ρίλκε, ισορροπώντας σε δύο αντίθετους πόλους
Του Απόστολου Κουρουπάκη
 |  ΜΟΥΣΙΚΗ