

Του Παναγιώτη Ρουγκάλα
Μακρινές μεν… υπαρκτές δε, οι σκέψεις για επιστροφή της Τράπεζας Κύπρου στην Ελλάδα. Αυτή τη φορά όχι με φυσική παρουσία, αφού η τεχνολογία έχει προχωρήσει πολύ και η Τράπεζα Κύπρου είναι υποστηρικτής αυτής, αλλά μόνο μέσω ψηφιακής παρουσίας. Είναι μία σκέψη η οποία ζυμώνεται για αρκετό καιρό στα ανώτατα δώματα των κεντρικών γραφείων στην Αγία Παρασκευή, δεν έχει ωριμάσει ακόμα, αλλά είναι υπαρκτή και «δουλεύεται». Εκείνο που «δουλεύεται» είναι η πρόταση-προϊόν (offering) με το οποίο θα δώσει στην Τράπεζα Κύπρου ένα ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, εκείνη η πτυχή που θα προσφέρει κάτι διαφορετικό σε σχέση με μία τράπεζα της Ελλάδας.
Οι επικεφαλής της Τράπεζας Κύπρου έχουν τονίσει πολλάκις πως εστιάζουν στην ενδυνάμωση της τράπεζας σε επίπεδο μη επιτοκιακών εσόδων. Κάτι που τόνισε εκ νέου στην παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων της Τράπεζας για το 2024 ο CEO της BOC, κ. Πανίκος Νικολάου, υποδεικνύοντας πως, αυτό μπορεί να γίνει είτε με μία εξαγορά ασφαλιστικής, είτε με «asset manager», είτε με «private banking», ή με το λεγόμενο «after banking».
Πέραν της παρουσίασης των οικονομικών αποτελεσμάτων της τράπεζας για το 2024 που παρουσίασε κέρδη μισού δισ. ευρώ, ενδεικτική και υποστηρικτική στην όλη σκέψη για ψηφιακή παρουσία της Τράπεζας Κύπρου στην Ελλάδα ήταν η προ δύο χρόνων δήλωσή του στο πλαίσιο παρουσίασης νέας υπηρεσίας της BOC. Τον Μάη του 2023 είχε εκφράσει τη θέση για πρώτη φορά ότι η Τράπεζα Κύπρου είναι εταιρεία τεχνολογίας και όχι μόνο τράπεζα, καθώς με όποιο τρόπο μπορεί, –όπως είχε πει– η Τράπεζα επενδύει στην τεχνολογική εξέλιξη. Στην παρουσίαση των χθεσινών αποτελεσμάτων για το 2024 υπέδειξε ότι, ανταγωνιστές των τραπεζών στο μέλλον δεν είναι οι παραδοσιακές τράπεζες, αλλά οι εταιρείες Fintech και τις λαμβάνουν υπόψη πλήρως.
Ως προς τις σκέψεις για παρουσία αυστηρώς ψηφιακή και όχι φυσική, ήταν σαφής, τονίζοντας στο περιθώριο των οικονομικών αποτελεσμάτων για το 2024 ότι δεν υπάρχει οποιαδήποτε απόφαση για φυσική παρουσία της Τράπεζας Κύπρου στην Ελλάδα. «Γιατί όχι και μία μικρή κυπριακή τράπεζα να μπορεί να παίξει τον ρόλο της Fintech», διερωτήθηκε καταλήγοντας επί τούτου ο CEO της BOC, δίχως να γίνεται στοχευμένη αναφορά στην Ελλάδα.
Μπορείς να ανοίξεις λογαριασμό
Λαμβάνοντας τον λόγο η εκτελεστική διευθύντρια Διεύθυνσης Οικονομικής Διαχείρισης της Τράπεζας Κύπρου, κ. Ελίζα Λειβαδιώτου, σχολίασε πως ακόμα και σήμερα κάποιος μπορεί να ανοίξει λογαριασμό μέσω App στην Τράπεζα Κύπρου, από την Ελλάδα για παράδειγμα και να τη χρησιμοποιεί όπως χρησιμοποιεί τη Revolut, για πληρωμές. Για έγκριση δανείου σίγουρα τα πράγματα περιπλέκονται, καθώς δεν θα εγκριθεί κατευθείαν και θα χρειαστούν περαιτέρω διαδικασίες. «Οι ιδιώτες καλύπτονται πάντως για πληρωμές», κατέληξε.
Στα τέλη του 2024 βάσει αποτελεσμάτων της Τράπεζας, η ψηφιακή κοινότητα του Συγκροτήματος αυξήθηκε σε 480 χιλιάδες ενεργούς συνδρομητές στα ψηφιακά κανάλια του «Internet Banking» και του «BOC Mobile App», σημειώνοντας ετήσια αύξηση ύψους 7%. Ομοίως, στις 31 Δεκεμβρίου 2024, η εφαρμογή BoC Mobile App καταμέτρησε συνολικά 447 χιλιάδες ενεργούς συνδρομητές, σημειώνοντας αύξηση ύψους 9% σε ετήσια βάση. Για το 2024, το άνοιγμα λογαριασμών μέσω ψηφιακών καναλιών αυξήθηκε κατά 68% σε ετήσια βάση, σε 21.500 από 12.780 για το έτος που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2023, και οι νέες χρεωστικές κάρτες που ανοίχτηκαν μέσω ψηφιακών καναλιών για το έτος που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2024 ανήλθαν σε ετήσια βάση, σε 23.380 σε σχέση με 11.530 την αντίστοιχη περσινή περίοδο.
Μία από τις ψηφιακές υπηρεσίες της Τράπεζας Κύπρου αποτελούν τα QuickLoans, τα οποία είναι διαθέσιμα τόσο μέσω της εφαρμογής BoC Mobile App όσο και μέσω του Internet Banking, προσφέροντας στους πελάτες άμεση απόφαση για αίτημα πιστωτικής διευκόλυνσης, χωρίς να χρειάζεται επίσκεψη στο κατάστημα. Από τις αρχές του 2024, πάνω από 15,3 χιλιάδες αιτήσεις έχουν επεξεργαστεί, προσφέροντας νέο δανεισμό σε ψηφιακά δάνεια και QuickLoans ύψους 107 εκατ. ευρώ για το έτος που έληξε στις 31 Δεκεμβρίου 2024 (αυξημένος κατά 2% σε ετήσια βάση).
Το Jinius ως μη επιτοκιακό έσοδο
Στα αποτελέσματα της Τράπεζας Κύπρου τονίζεται πως, μέσω της πλατφόρμας Jinius αναμένεται να ενισχυθούν περαιτέρω τα μη επιτοκιακά έσοδά της, μέσω των προμηθειών από συναλλαγές και των προμηθειών που καταβάλλουν οι έμποροι. Η Πλατφόρμα Ψηφιακής Οικονομίας (Jinius) της BOC σύμφωνα με την τράπεζα στοχεύει να υποστηρίξει την ψηφιακή οικονομία της χώρας, βελτιστοποιώντας τη διεξαγωγή συναλλαγών και διαδικασίες με έναν αποδοτικότερο τρόπο, να ενδυναμώσει τις σχέσεις της τράπεζας με τους πελάτες της, να δημιουργήσει ευκαιρίες διασταυρωμένων πωλήσεων («cross-selling») καθώς επίσης και να δημιουργήσει νέες πηγές εισοδημάτων μεσοπρόθεσμα, αξιοποιώντας το ισχυρό μερίδιο αγοράς, την τεχνογνωσία και την ψηφιακή υποδομή της τράπεζας.
Επί του παρόντος, βάσει των αποτελεσμάτων της Τράπεζας Κύπρου, περίπου 2.450 εταιρείες έχουν εγγραφεί στην πλατφόρμα και περίπου 1,1 δισ. μετρητά ανταλλάχθηκαν μέσω της πλατφόρμας το 2024, μέσω των υπηρεσιών ηλεκτρονικής τιμολόγησης και διαχείρισης εμβασμάτων. Τον Φεβρουάριο 2024, τέθηκαν σε εφαρμογή οι υπηρεσίες οι οποίες αφορούν και τον καταναλωτή, μια πλατφόρμα αγοράς προϊόντων, με στόχο την ενίσχυση της επαφής με τους πελάτες. Επί του παρόντος, περίπου 200 πωλητές του λιανικού τομέα στους τομείς της μόδας, τεχνολογίας, ομορφιάς, μικροσυσκευών, συσκευών προσωπικής φροντίδας, παιχνιδιών, σπίτι και κήπου, DIY και προϊόντων βιβλιοπωλείου εντάχθηκαν στην πλατφόρμα και περίπου 270 χιλιάδες προϊόντα καταχωρήθηκαν στην πλατφόρμα.