Money Review
Το Model Y της Tesla κάνει μεγάλη επιτυχία σε όλο τον κόσμο, καθώς αναμένεται να κλείσει τη χρονιά κερδίζοντας μια θέση ανάμεσα στα πέντε μοντέλα με τις μεγαλύτερες πωλήσεις για το 2022. Θα είναι το μοναδικό ηλεκτρικό αυτοκίνητο που κατάφερε να το κάνει.
Μόνο στους πρώτους εννέα μήνες του έτους, πουλήθηκαν πάνω από 500.000 τέτοια αυτοκίνητα, σύμφωνα με το Bloomberg. Όμως ανάλογα με τη χώρα στην οποία ζουν, οι αγοραστές ξόδεψαν αλλού λιγότερο και αλλού πολύ περισσότερα για να τα αποκτήσουν.
Η ηπειρωτική Κίνα είναι το φθηνότερο μέρος στον κόσμο για να αγοράσει κανείς ένα Model Y. Μετά τις μειώσεις τιμών του περασμένου μήνα, το Model Y ξεκινά από τα 288.900 γουάν (40.500 δολάρια). Άρα η τιμή αυτή είναι ελαφρώς πάνω από το μισό σε σχέση με την αντίστοιχη λιανική τιμή στις ΗΠΑ. Στο άλλο άκρο του φάσματος, η Σιγκαπούρη είναι το πιο ακριβό μέρος στον κόσμο για να αποκτήσει κάποιος ένα Tesla: Απαιτούνται 142.471 δολάρια Σιγκαπούρης (103.800 δολάρια), και αυτό πριν από τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης και τους φόρους ταξινόμησης, που μπορούν να διπλασιάσουν τη συνολική τιμή.
Το Bloomberg συγκέντρωσε τα πιο ακριβά και τα πιο φθηνά μέρη για να αγοράσει κάποιος ένα Model Y, με βάση την αρχική τιμή σε μετρητά που εμφανίζεται στο επίσημο σάιτ της Tesla για κάθε χώρα.
Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, ένα Model Y πωλείται αντί 56.833 δολαρίων στην Ελλάδα (54.750 ευρώ με βάση την σημερινή ισοτιμία ευρώ-δολαρίου).
«Τα αυτοκίνητα είναι γενικά πιο ακριβά σε μέρη όπως η Σιγκαπούρη και το Ισραήλ λόγω των υψηλότερων φόρων, δασμών και τελών ταξινόμησης έναντι της Κίνας και της Ευρώπης», δήλωσε ο Seth Goldstein της Morningstar Research Services. Η προσφορά και η ζήτηση, καθώς και το επίπεδο του ανταγωνισμού στην αγορά είναι επίσης παράγοντες που επηρεάζουν την τιμολόγηση.
Στη Σιγκαπούρη, για παράδειγμα, η αγορά ενός Tesla θα μπορούσε να κοστίσει όσο ένα διαμέρισμα. Τα αυτοκίνητα στην πόλη-κράτος είναι τόσο ακριβά επειδή ο αριθμός των αδειών που δίνονται είναι περιορισμένος, ώστε η κυκλοφορία να παραμένει υπό έλεγχο. Οι άδειες αυτές βγαίνουν σε δημοπρασία δύο φορές τον μήνα και δίνουν στον κάτοχό τους το δικαίωμα να έχει στην κατοχή του ένα αυτοκίνητο για 10 χρόνια. Για ένα Tesla, η άδεια έφτασε στο ρεκόρ των 116.577 δολαρίων Σιγκαπούρης τον Νοέμβριο, δηλαδή σχεδόν όσο κάνει να αγοράσει κανείς το ίδιο το Model Y.
Μια εντελώς διαφορετική ιστορία διαδραματίζεται στην Κίνα, που είναι η μεγαλύτερη αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων στον κόσμο και χαρακτηρίζεται από σκληρό ανταγωνισμό. Εκεί, τοπικές αυτοκινητοβιομηχανίες BYD και η Nio πλησιάζουν γρήγορα την Tesla με νέα μοντέλα και προωθητικές ενέργειες, αναγκάζοντας την εταιρεία του Elon Musk να επιστρατεύσει μια σειρά από τακτικές μάρκετινγκ για να προσελκύσει πελάτες.
Πάντως, ο Goldstein της Morningstar δεν αποκλείει πρόσθετες μειώσεις τιμών στα Tesla σε βασικές αγορές της εταιρείας, συμπεριλαμβανομένων των ΗΠΑ και της Ευρώπης. «Εάν δούμε μια οικονομική επιβράδυνση το 2023, θα μπορούσαμε να δούμε τις τιμές των εμπορευμάτων να πέφτουν, οπότε το κόστος των πρώτων υλών θα μειωθεί», είπε. «Αν συμβεί αυτό, θα περίμενα ότι η Tesla και οι περισσότερες άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες θα μείωναν ξανά τις τιμές για να τονώσουν τη ζήτηση». Ο ίδιος ο Musk άφησε να φανεί ότι υπάρχει αυτή την πιθανότητα νωρίτερα φέτος.
«Εάν ηρεμήσει ο πληθωρισμός, μπορούμε να μειώσουμε τις τιμές για τα αυτοκίνητα», έγραψε στο Twitter τον Ιούλιο.