Money Review
Η GoPro μπαίνει στο χρηματιστήριο Nasdaq, με αποτίμηση 2,95 δισ. δολαρίων. Ο ιδρυτής της, Nick Woodman, γίνεται δισεκατομμυριούχος. Όχι και άσχημα για έναν σέρφερ που ήθελε απλά να βιντεοσκοπεί τον εαυτό του καθώς καβαλά τα κύματα. Όμως, στα χρόνια που θα ακολούθησαν, η τύχη της GoPro άλλαξε. Έπειτα από πέντε συνεχόμενες ζημιογόνες χρονιές, η περιουσία του Woodman έπεσε στα 300 εκατ. δολάρια.
Όλα ξεκίνησαν όταν ο Nick Woodman ήταν 22 χρόνων. Κλασικός Καλιφορνέζος, γεννημένος σε μια εύπορη οικογένεια, ο Woodman έδωσε διορία στον εαυτό του έως τα 30α του γενέθλια, για να γίνει επιχειρηματίας. Διαφορετικά, όπως είπε στον εαυτό του, θα έπρεπε να κάνει αυτό που απευχόταν: Να βρει μια κανονική δουλειά.
Όμως, τέσσερα χρόνια αργότερα, είχε ήδη στο ενεργητικό του μία αποτυχημένη προσπάθεια, αφού η πρώτη του εταιρεία κατέρρευσε με το σκάσιμο της φούσκας των dot coms. Στα 26 του χρόνια, λοιπόν, αποφάσισε να χρησιμοποιήσει όλες του τις οικονομίες για ένα ταξίδι για σερφ πέντε μηνών στην Αυστραλία και την Ινδονησία. Φεύγοντας από τις ΗΠΑ, ο Woodman αναζητούσε την έμπνευση και την επόμενη μεγάλη ιδέα. Αυτό που δεν γνώριζε τότε ήταν πως είχε ήδη βρει την ιδέα που θα τον έκανε δισεκατομμυριούχο και μάλιστα πριν καν μπει στο αεροπλάνο.
«Καθώς ετοιμαζόμουν για αυτό το ταξίδι, μου ήρθε η ιδέα για μία κάμερα καρπού, με την οποία θα μπορούσα να κάνω σερφ και να καταγράψω τον εαυτό μου και τους φίλους μου στο ταξίδι. Η ειρωνεία είναι πως το ταξίδι αυτό υποτίθεται ότι έπρεπε να μου δώσει έμπνευση για την επόμενη επιχειρηματική μου κίνηση, αλλά τελικά είχα ήδη βρει την ιδέα μου πριν καν φύγω», θα έλεγε αργότερα ο νεαρός επιχειρηματίας.
Κάπως έτσι, γεννήθηκε η πρώτη κάμερα GoPro, που ουσιαστικά δενόταν στο πάνω μέρος του καρπού του χρήστη της με έναν ιμάντα, ώστε να του επιτρέπει να τραβά βίντεο έχοντας τα χέρια του ελεύθερα για να κάνει το αγαπημένο του σπορ. Το προϊόν απευθυνόταν κυρίως στους σέρφερ, αλλά και στους φίλους των πιο extreme sports. Και το κοινό αυτό το αγάπησε.
Όμως μετά, ήρθαν τα smartphones που κάνουν τα πάντα. Η GoPro είδε την ανάπτυξή της να επιβραδύνει σημαντικά και άρχισε να κάνει διάφορες λανθασμένες κινήσεις. Η σκέψη της να στραφεί στα media και να δημιουργήσει μία πλατφόρμα όπου οι δημιουργοί περιεχομένου θα μπορούσαν να δημοσιεύσουν τα βίντεό τους και να βγάλουν χρήματα από αυτά απέτυχε: Το YouTube ήδη έκανε το ίδιο πράγμα και μάλιστα καλύτερα.
Όπως επίσης, η προσπάθειά της να επεκταθεί στα drones με το GoPro Karma ήταν άλλη μία ντροπιαστική αποτυχία για την εταιρεία.
Και βέβαια, η πανδημία και τα lockdowns σίγουρα ήταν το τελευταίο πράγμα που χρειαζόταν μια εταιρεία της οποίας το προϊόν είναι άμεσα συνδεδεμένο με το «έξω».
Σήμερα, η GoPro δείχνει ότι ενδεχομένως να έχει αφήσει την πενταετία των ζημιών πίσω της. Το μόνο που έχει να κάνει ο Nick Woodman είναι να ανακάμψει από την αποτυχία για άλλη μια φορά. Θα μπορέσει να το κάνει ξανά;