ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Χρέη σε υπεργολάβους από την Intrakat

Ανοικτοί λογαριασμοί με εταιρείες στην Πάφο – Aναμένουν να ενταχθούν σε πρόγραμμα πληρωμών

Της Δωρίτας Γιαννακού

Της Δωρίτας Γιαννακού

Οφειλές που ανέρχονται σχεδόν στο €1 εκατ. προς τους υπεργολάβους και προμηθευτές με τους οποίους συνεργάστηκε στην Κύπρο κατά τη διάρκεια της κατασκευής του αυτοκινητόδρομου Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς, άφησε πίσω της η μέχρι πρότινος ανάδοχος εταιρεία ελληνικών συμφερόντων Intrakat. Όπως πληροφορείται η «Κ», η Intrakat έχει ανοικτούς λογαριασμούς με 7 τοπικές εταιρείες στην Πάφο, οι οποίες ενδέχεται να κινηθούν δικαστικά σε περίπτωση που η εταιρεία δεν προχωρήσει στην καταβολή των οφειλόμενων ποσών μέχρι τα Χριστούγεννα.

Η Intrakat, με την οποία πλέον η Κυπριακή Δημοκρατία βρίσκεται σε δικαστική διαμάχη για το ναυάγιο του έργου, θα έπρεπε να έχει καταβάλει οφειλές προς τις εταιρείες αυτές εδώ και 7 μήνες, αναφέρουν οι ίδιες πληροφορίες. Από τη μεριά της η Ιntrakat δείχνει το υπουργείο Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων και το Τμήμα Δημοσίων Έργων, ως κύριους υπαίτιους των οφειλών που δημιουργήθηκαν.

€1 εκατ.

Οι οφειλές

Intrakat: Αναμένουμε…

Η «Κ» ζήτησε από την εταιρεία Intrakat να τοποθετηθεί για το ζήτημα των οφειλών προς τους υπεργολάβους και προμηθευτές. Όπως ανέφερε o γενικός διευθυντής Επικοινωνίας του Ομίλου AKTOR (πρώην Ιntrakat) Γιώργος Τσαπρούνης, η εταιρεία αναμένει την εκδίκαση των διεκδικήσεων που έχει με το αρμόδιο Υπουργείο προκειμένου να πληρώσει τις οφειλές των εταιρειών στην Κύπρο. Αν δεν λάβουμε τα λεφτά που ζητάμε δεν μπορούμε να πληρώσουμε, σημείωσε ο κ. Τσαπρούνης τονίζοντας ότι αν και δεν συνδέονται συμβατικά οι συγκεκριμένες οφειλές με τις διαφορές με το Υπουργείο, εντούτοις συνδέονται λογικά. Ειδικότερα ο γενικός διευθυντής Επικοινωνίας του Ομίλου AKTOR υπογράμμισε ότι «όσες τυχόν υποχρεώσεις παραμένουν ανοικτές σε Κύπριους υπεργολάβους/προμηθευτές, οι οποίες δημιουργήθηκαν σχετικά πρόσφατα, οφείλονται στην αποκλειστική υπαιτιότητα του κυρίου του έργου και του Τμήματος Δημοσίων Έργων, τις παράνομες και αντισυμβατικές ενέργειές τους και την εσκεμμένα κακόπιστη αντιμετώπιση του εργολάβου, η οποία οδήγησε στην καταγγελία της σύμβασης από μέρους μας». Η εταιρεία πρόσθεσε ακόμα ότι «οι υποχρεώσεις προς συγκεκριμένους Κύπριους εργολάβους/προμηθευτές, αφορούν αποκλειστικά και μόνο εργασίες τις οποίες ο κύριος του έργου, παράνομα και κακόπιστα αρνείτο να αποδεχθεί και να τις πληρώσει, ή νόμιμα αιτήματα αποζημίωσης του εργολάβου, λόγω αποδεδειγμένης αυξήσεως τιμών των υλικών, τις οποίες παντελώς αναιτιολόγητα και παράνομα απέρριψε ο κύριος του έργου και το Τμήμα Δημοσίων Έργων». Μάλιστα είναι παράδοξο το γεγονός ότι όπως δηλώνει σήμερα ο κύριος του έργου, είναι πρόθυμος να πληρώσει αυξημένα κόστη στον νέο εργολάβο της αρεσκείας του, σημειώνει η εταιρεία. «Η Intrakat, επί τρία σχεδόν χρόνια αναγκάστηκε να χρηματοδοτήσει το έργο με δικές τις δυνάμεις υφιστάμενη τεράστια οικονομική ζημία, λόγω της αντισυμβατικής συμπεριφοράς του κυρίου του έργου, φτάνοντας στα απώτατα όρια ανοχής και καλής πίστης. Τα όρια αυτά πλέον εξαντλήθηκαν, και δεν προτίθεται να χρηματοδοτήσει άλλο τον κύριο του έργου. Οι Κύπριοι υπεργολάβοι/προμηθευτές, θα πρέπει να γνωρίζουν ποιος είναι ο πραγματικός υπεύθυνος για τις οφειλές που έχουν δημιουργηθεί προς αυτούς», επισήμανε χαρακτηριστικά η μέχρι πρότινος ανάδοχος εταιρεία του έργου.

ΤΔΕ: Εμείς πληρώσαμε

Tα συμβόλαια της υπεργολαβίας που έκανε η Intrakat είναι ιδιωτικές συμφωνίες και ως εκ τούτου το Τμήμα δεν έχει καμία ανάμειξη με αυτές, σημείωσε ο διευθυντής του Τμήματος Λευτέρης Ελευθερίου. Το Τμήμα έχει καταβάλει μέχρι και το τελευταίο σεντ στον μέχρι πρότινος εργολάβο για τις εργασίες που εκτέλεσε στο έργο, κατ’ επέκταση και ο ίδιος ο εργολάβος έπρεπε να πληρώσει τις δεσμεύσεις του προς τους υπεργολάβους, εμείς ωστόσο δεν μπαίνουμε στη μέση των δικών τους συμφωνιών, τόνισε ο κ. Ελευθερίου. Δεν μπορεί να επικαλεστεί η Intrakat ότι χρωστούμε εμείς χρήματα σ’ αυτούς και γι’ αυτό δεν πληρώνουν τους υπεργολάβους τους, ανέφερε χαρακτηριστικά. Όσο για τις ευθύνες που καταλογίζει στο Τμήμα η εταιρεία και οι υπεργολάβοι, ο κ. Ελευθερίου αναφέρει ότι το κράτος αποφάσισε να τερματίσει τη σύμβαση μεταξύ των δυο μερών καθώς ο εργολάβος δεν έκανε τη δουλειά του.

Οι απαιτήσεις

Υπενθυμίζεται ότι η Intrakat επιμένει στο πλαίσιο απαιτήσεων που αφορούν τον τεράστιο όγκο των υλικών από τις εκσκαφές, την ακαταλληλότητα των υλικών εκσκαφής και την αδυναμία εξεύρεσης χώρου απόθεσής τους, το ζήτημα των μεταλλείων για την παραγωγή προϊόντων εκσκαφής, τη μη ολοκλήρωση των απαλλοτριώσεων και τη μη έγκαιρη ανταπόκριση των υπηρεσιών του Τμήματος των Δημοσίων Έργων. Όπως έγινε γνωστό, η εταιρεία διενήργησε εργασίες ύψους €14 εκατ. μέσα σε 2,5 χρόνια, ενώ το καθαρό ποσό του συμβολαίου προέβλεπε ότι θα έπρεπε να εκτελεστούν εργασίες της τάξης των €68 εκατ. Εξάλλου, η εταιρεία έχει ολοκληρώσει μόλις το 21% των εργασιών που προβλέπονταν στη σύμβαση, δηλαδή το 1/5 των συνολικών εργασιών την ώρα που στη σύμβαση προνοείτο ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του έργου μέχρι το τέλος Νοεμβρίου, οπότε και τερματίστηκε η σύμβαση που είχαν υπογράψει τα δύο μέρη με το αρμόδιο Υπουργείο να προχωρά σε λύση της εργοδότησης του εργολάβου.

Το έργο

Το έργο αφορά στην πλήρη μελέτη και κατασκευή του Αυτοκινητόδρομου Πάφου - Πόλης Χρυσοχούς Τμήμα 1, Φάση (Α) από την Αγία Μαρινούδα μέχρι το Στρουμπί, μήκους 15,5 χλμ. περίπου, με δύο λωρίδες κυκλοφορίας και με προοπτική κατασκευής των άλλων δύο λωρίδων σε μελλοντική φάση.

Το έργο περιλαμβάνει έναν (1) ανισόπεδο κόμβο στην αρχή του έργου, στο σημείο σύνδεσης με τον αυτοκινητόδρομο Λεμεσού-Πάφου παρά την Αγ. Μαρινούδα, έναν (1) ισόπεδο κόμβο στη Χ.Θ 9+500 περίπου, όπου προβλέπεται σύμφωνα με την προμελέτη ο μελλοντικός ανισόπεδος κόμβος Τσάδας, και έναν (1) τερματικό κυκλικό κόμβο στη Χ.Θ 15+200 περίπου, μετά το χωριό Στρουμπί, όπου προβλέπεται σύμφωνα με την προμελέτη ο μελλοντικός ανισόπεδος κόμβος Στρουμπιού/Κάθηκα.

Το ΤΔΕ φταίει για το ναυάγιο, λένε οι εταιρείες

Άξιο αναφοράς είναι το γεγονός ότι οι εταιρείες, στις οποίες χρωστά χρήματα η ελληνικών συμφερόντων Intrakat, επιζητούν να πληρωθούν αλλά δεν καταλογίζουν ευθύνες στην εταιρεία για την αποτυχία ολοκλήρωσης του έργου, αλλά στο Τμήμα Δημοσίων Έργων. Το έργο που βρίσκεται ψηλά στην κυβερνητική ατζέντα καθώς θα αναβάθμιζε την Πόλη Χρυσοχούς, έριξε στα βράχια το αρμόδιο τμήμα και όχι η Intrakat, υποστήριξαν στην «Κ» υπεργολάβοι/προμηθευτές. Συγκεκριμένα, όπως μας αναφέρθηκε από εταιρείες που είχαν συνεργαστεί με την Intrakat, κατά τη διάρκεια των 3,5 ετών που προβλεπόταν από τη σύμβαση για να ολοκληρωθεί η φάση Α του έργου, η εταιρεία τούς είχε συμπεριφερθεί άψογα και είχε πραγματικά καταβάλει συνεχόμενες προσπάθειες προκειμένου να συνεχιστεί το έργο όπως προβλεπόταν στο συμβόλαιο. Ωστόσο, όπως τονίζουν, αυτό δεν κατέστη δυνατό καθώς το αρμόδιο Τμήμα του Υπουργείου Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων δεν τηρούσε όσα προνοούνταν στη σύμβαση και έθετε συνεχώς εμπόδια στην ανάδοχο εταιρεία. Εκτιμούν, μάλιστα, ότι η μέχρι πρότινος ανάδοχος εταιρεία πρόκειται να δικαιωθεί πλήρως κατά τη δικαστική αντιπαράθεση με την Κυπριακή Δημοκρατία. Υπενθυμίζεται ότι η Ιntrakat έχει ήδη προχωρήσει σε καταγγελία της ίδιας σύμβασης με το Τμήμα Δημοσίων Έργων για το έργο, προσφεύγοντας στα κυπριακά δικαστήρια, με το ποσό που θα απαιτηθεί για αποζημιώσεις να ξεπερνά τα €35 εκατ.

Παρόλα αυτά, οι 7 εταιρείες αναμένουν ότι εντός των ημερών η εταιρεία θα τις εντάξει σε πρόγραμμα πληρωμών.

 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Δωρίτας Γιαννακού

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση