Κορυφώνεται η αγωνία για το αγνοούμενο υποβρύχιο Titan, που μετέφερε πέντε άτομα στο ναυάγιο του Τιτανικού, καθώς, σύμφωνα με τους υπολογισμούς το οξυγόνο στο εσωτερικό του θα εξαντλούνταν περίπου στις 14:00 (ώρα Ελλάδος).
Στην περιοχών των ερευνών έχουν σπεύσει δεκάδες σκάφη και αεροσκάφη, ενώ, σύμφωνα με την ανακοίνωση των γαλλικών αρχών, λίγο πριν της 14:00 έφτασε και το γαλλικό ερευνητικό σκάφος που συμμετέχει στις έρευνες και μεταφέρει ρομπότ κατάδυσης βαθέων υδάτων.
Όπως γνωστοποίησε νωρίτερα, ο επικεφαλής της αμερικανικής Ακτοφυλακής, Τζέιμι Φρέντερικ, μετά την αρχική ανίχνευση υποθαλάσσιων θορύβων την Τρίτη από τα σόναρ που ανέπτυξε στην περιοχή εξαφάνισης του σκάφους καναδικό ερευνητικό αεροσκάφος, ακούστηκαν περαιτέρω «ήχοι» την Τετάρτη κι από άλλα καναδικά αεροπλάνα που πετούσαν πάνω από την περιοχή.
Οι ήχοι αυτοί οδήγησαν στην μετατόπιση του πεδίου των ερευνών από τις αρχές, αλλά και την αναπτέρωση των ελπίδων πως το πενταμελές πλήρωμα του υποβρυχίου είναι ζωντανό και ενδεχομένως προσπαθεί να επικοινωνήσει με τις αρχές. Ωστόσο, καθίσταται σαφές ότι όσο ο χρόνος περνά, οι ελπίδες μειώνονται σημαντικά.
Αναζητείται η πηγή των ήχων
Παρότι η έρευνα εστιάζει στην περιοχή όπου καταγράφηκαν οι υποθαλάσσιοι ήχοι, η προέλευσή τους παραμένει μυστήριο – με κάποιους να εγείρουν σοβαρές αμφιβολίες πως προέρχονται από το χαμένο υποβρύχιο σκάφος.
Όπως σημειώνει ο Καρλ Χάρτσφιλντ του Ωκεαογραφικού Ινστιτούτου Woods Hole, «είναι εξαιρετικά δύσκολο να διακρίνουμε ποια είναι η προέλευση των ήχων που καταγράφηκαν από το καναδικό αεροσκάφος».
«Υπήρξαν διάφορες αναφορές ήχων και καθένας από αυτούς τους ήχους αναλύεται, παρακολουθείται, τοποθετείται σε ένα πιο συγκεκριμένο πλαίσιο επανάληψης και μοτίβου» εξηγεί ο ίδιος.
Εντατικές οι έρευνες από αέρος και δια θαλάσσης για τον εντοπισμό του χαμένου υποβρυχίου – Φωτ.: Reuters
Όπως περιγράφει, «παρότι οι ήχοι αυτοί χαρακτηρίζονται σαν χτυπήματα, οι ειδικοί ακουστικής ανάλυσης πρέπει να συνθέσουν ολόκληρη την εικόνα, αποκλείοντας άλλες πιθανές ανθρωπογενείς πηγές».
«Αν οι ήχοι αυτοί επαναλαμβάνονταν ανά τριάντα λεπτά, είναι απίθανο να πρόκειται για κάτι άλλο πέραν του ανθρωπογενούς» λέει από την πλευρά του ο Φρανκ Όουεν, από το Submarine Institute της Αυστραλίας που θεωρεί πως οι ήχοι προέρχονται μέσα από το αγνοούμενο σκάφος.
Μάλιστα, ο ίδιος υποστηρίζει πως οι γδούποι αυτοί «παραπέμπουν σε συμβουλές» που έχει διατυπώσει στο παρελθόν ο 77χρονος Πολ Ανρί Ναρζολέ, πρώην δύτης του γαλλικού πολεμικού ναυτικού και διάσημος εξερευνητής.
«Γνώριζε το πρωτόκολλο για το πώς να ειδοποιήσει τις δυνάμεις έρευνας… Κάθε μισή και μία ώρα, χτυπάς ξέφρενα για τρία λεπτά» ανέφερε ο ίδιος.
Τραγωδία στον βυθό
Η τραγωδία εξελίσσεται στα παγωμένα νερά στα ανοικτά των ανατολικών ακτών του Καναδά, όπου βυθίστηκε ο Τιτανικός το 1912. Το ναυάγιό του βρίσκεται σε βάθος περίπου 3.800 μέτρων, ανατολικά του Κέιπ Κοντ της Μασαχουσέτης των ΗΠΑ.
Στο βαθυσκάφος Titan επιβαίνουν πέντε άνθρωποι: ο 58χρονος Βρετανός δισεκατομμυριούχος Χάμις Χάρντινγκ, ο πακιστανικής καταγωγής 48χρονος επιχειρηματίας Σαχζάντα Νταγούντ με τον 19χρονο γιο του, ο 77χρονος Γάλλος ωκεανογράφος και ειδικός σε θέματα Τιτανικού Πολ- Ενρί Ναρζολέ και ο Στόκτον Ρας, ιδρυτής και επικεφαλής της OceanGate.
Ο Σον Λιτ, επικεφαλής της εταιρείας στην οποία ανήκει από κοινού το πλοίο υποστήριξης, το Polar Prince, δήλωσε χθες στους δημοσιογράφους ότι «ακολουθήθηκαν όλα τα πρωτόκολλα», αλλά αρνήθηκε να δώσει διευκρινίσεις για το πώς διακόπηκε η επικοινωνία.
Ακόμη κι αν εντοπιστεί το Titan η ανάσυρσή του στην επιφάνεια θα είναι ένα δύσκολο έργο. Αν έχει ήδη καταφέρει να επιστρέψει στην επιφάνεια, ο εντοπισμός του στην τεράστια θάλασσα θα είναι δύσκολος, ενώ είναι κλειδωμένο από έξω, κάτι που σημαίνει ότι οι επιβαίνοντες δεν μπορούν να βγουν από το βαθυσκάφος χωρίς εξωτερική βοήθεια.
Αν το Titan βρίσκεται στον βυθό, θα είναι ακόμη πιο δύσκολο να ανασυρθεί στην επιφάνεια λόγω της μεγάλης πίεσης και του πλήρους σκοταδιού που επικρατεί σε εκείνα τα βάθη.
Ερωτήματα για την ασφάλεια του βαθυσκάφους δημιουργήθηκαν το 2018 στη διάρκεια συμποσίου ειδικών της βιομηχανίας, ενώ αργότερα το ίδιο έτος ο πρώην επικεφαλής θαλάσσιων επιχειρήσεων της OceanGate, ο Ντέιβιντ Λόχριτζ, προσέφυγε δικαστικά εναντίον της εταιρείας, αφού εξέφρασε σοβαρές ανησυχίες για την ασφάλεια του Titan και απολύθηκε.
Σύμφωνα με αυτόν, το φινιστρίνι στο εμπρός μέρος του βαθυσκάφους έχει κατασκευαστεί για να αντέχει την πίεση σε 1.300 μέτρα βάθους και όχι στα 4.000 μέτρα.
Πηγή: Guardian/New York Times/BBC/ΑΠΕ-ΜΠΕ/