Tο περιορισμένο οξυγόνο στο βαθυσκάφος Titan επέβαλε εξ αρχής μια ανελαστική αντίστροφη μέτρηση για την τύχη των πέντε επιβατών του υποβρυχίου, που χάθηκε την Κυριακή ενώ καταδύονταν στο ιστορικό ναυάγιο του Τιτανικού, 3.800 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας στο απόλυτο σκοτάδι. Τώρα οι ελπίδες εξανεμίζονται ακόμα και με τους πιο αισιόδοξους υπολογισμούς.
Το Titan είχε ορισμένες δικλείδες ασφαλείας και, υπό συνθήκες, θα μπορούσε να αναδυθεί ακόμα και στην περίπτωση που κανείς από τους επιβάτες δεν ήταν σε θέση να το πλοηγήσει. Αυτό άλλωστε θα ήταν ένα από τα -τηρουμένων των αναλογιών – «καλά» σενάρια, σε περίπτωση που η ομάδα διάσωσης έφτανε εγκαίρως στο χαμένο σκάφος.
Τα τελευταία 24ωρα ομάδες έρευνας και διάσωσης αναπτύσσουν περισσότερα τηλεκατευθυνόμενα οχήματα στον βυθό του βόρειου Ατλαντικού ωκεανού, και πλοία σπεύδουν να συνδράμουν την διεθνή προσπάθεια για τον εντοπισμό του σκάφους, επιχειρώντας να σαρώσουν μία έκταση 26.000 τετραγωνικών χιλιομέτρων, με τη βοήθεια αεροσκαφών.
Ενώ παραμένει η σιγή ασυρμάτου, ο υποναύαρχος Τζον Μόγκερ, της αμερικανικής ακτοφυλακής, ξεκαθάρισε ότι η επιχείρηση αφορά ακόμα στην «έρευνα και διάσωση». Ερωτηθείς αν πιστεύει ότι το οξυγόνο στο σκάφος έχει εξαντληθεί. ο Μόγκερ δήλωσε στο Sky News: «Συνεχίζουμε να έχουμε τα μέλη του πληρώματος και τις οικογένειες στις σκέψεις μας καθώς προχωράμε (…) ενώ έχουμε επίγνωση του χρόνου και έχουμε συνυπολογίσει πολλά δεδομένα και πληροφορίες στην έρευνα».
Rear Admiral John Mauger, First District Commander for the US Coast Guard, tells @JayneSeckerSky that they are grateful for all assistance in the search for the missing Titan sub
— Sky News (@SkyNews) June 22, 2023
"We remain hopeful"https://t.co/4560YhOK6P
Sky 501, Virgin 602, Freeview 233 and YouTube pic.twitter.com/7GmvloNX6E
Κατά τη διάρκεια της έρευνας, ανιχνεύθηκαν χτυπήματα που τράβηξαν την προσοχή των διασωστών, αλλά η προέλευσή τους παραμένει άγνωστη. Ακόμα και αν οι ήχοι αυτοί προέρχονται από επιζώντες στο υποβρύχιο, ειδικοί εκτιμούν πως θα είναι δύσκολο να εντοπιστεί η ακριβής θέση του.
Ο γεωφυσικός δρ. Ρομπ Λάρτερ εξήγησε ότι οι πιθανότητες να βρεθεί κάτι στον πυθμένα της θάλασσας -με τη χρήση τηλεχειριζόμενου οχήματος (ROV)- συνδέονται με το πόσο μπορεί να περιοριστεί η περιοχή έρευνας.
«Όλοι έχουμε δει τις αναφορές των ήχων», δήλωσε ο δρ Λάρτερ σε ενημέρωση του Τύπου το πρωί της Πέμπτης. «Αλλά το γεγονός ότι η περιοχή έρευνας είναι ακόμα τόσο μεγάλη φαίνεται να υποδηλώνει ότι κανείς [δεν] έχει καταφέρει με βεβαιότητα να εντοπίσει από πού προέρχονται αυτοί οι ήχοι».
Δύο τηλεχειριζόμενα οχήματα έχουν αναπτυχθεί, ωστόσο σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της αμερικανικής ακτοφυλακής, τα αποθέματα οξυγόνου του Titan, για 96 ώρες, πιστεύεται ότι έχουν εξαντληθεί – ωστόσο πολλά θα εξαρτηθούν από τα μέτρα που έλαβαν οι επιβάτες για να εξοικονομήσουν αέρα.
Ένα βρετανικό υποβρύχιο και εξοπλισμός από βρετανική εταιρεία επίσης επιστρατεύονται στην αναζήτηση του χαμένου σκάφους.
Το πλοίο που μεταφέρει το ρομποτικό βαθυσκάφος Victor 6000 έφτασε στη ζώνη έρευνας του Titan, σύμφωνα με το Ifremer, το κρατικό γαλλικό ινστιτούτο ωκεάνιας έρευνας που διαχειρίζεται το σκάφος. Το ερευνητικό Atalante σαρώνει πρώτα την περιοχή με ηχοβολιστικό εξοπλισμό για την ακριβή χαρτογράφηση του βυθού, προκειμένου η αναζήτηση με το ρομποτικό βαθυσκάφος να είναι πιο στοχευμένη, εξήγησε το Ifremer.
Το μη επανδρωμένο ρομπότ μπορεί να καταδυθεί βαθύτερα από οποιοδήποτε άλλο σκάφος βρίσκεται τώρα στην περιοχή και διαθέτει βραχίονες που μπορούν να ελεγχθούν εξ αποστάσεως για να κόψουν καλώδια ή να εκτελέσουν άλλους ελιγμούς για να απελευθερώσουν ένα κολλημένο σκάφος, δήλωσε ο χειριστής του μηχανήματος.
Ωστόσο, «το Victor δεν είναι ικανό να σηκώσει το υποβρύχιο από μόνο του», δήλωσε ο Ολιβιέ Λεφόρ, επικεφαλής των ναυτικών επιχειρήσεων στο Ifremer. Πρόσθεσε ωστόσο πως το ρομποτικό σκάφος θα μπορούσε να βοηθήσει να αγκιστρωθεί το Titan σε ένα πλοίο με τη δυνατότητα να το σηκώσει στην επιφάνεια.
Το Ifremer έστειλε το πλοίο Atalante με το ρομποτικό σκάφος κατόπιν αιτήματος του αμερικανικού ναυτικού. «Αυτή είναι η λογική των ναυτικών. Η στάση μας ήταν η εξής: Είμαστε κοντά, πρέπει να πάμε», δήλωσε ο Λεφόρ.
Το ρομποτικό σκάφος χειρίζεται μία ομάδα 25 ατόμων. «Μπορούμε να δουλεύουμε ασταμάτητα έως και 72 ώρες, δεν χρειάζεται να σταματήσουμε τη νύχτα».