Kathimerini.gr
Έρευνα με υποβρύχιο σόναρ χθες, Τρίτη, ανίχνευσε «ήχους χτυπημάτων» από το αγνοούμενο υποβρύχιο Titan, μετέδωσαν αμερικανικά μέσα ενημέρωσης.
Σύμφωνα με το CNN και το Rolling Stone, καναδικό αεροσκάφος έρευνας εντόπισε κάποιου είδους «κρότους» ανά τακτά διαστήματα 30 λεπτών που προέρχονται από την περιοχή όπου εξαφανίστηκε το υποβρύχιο.
Ασαφές παραμένει το πότε αυτά τα σήματα ανιχνεύθηκαν και πόσο διήρκησαν.
«Το P8 (θαλάσσιο σκάφος) έστειλε ηχοβολείς που ανέφεραν μια επαφή σε μια θέση κοντά στη θέση κινδύνου. Το P8 εντόπιζε τους κρότους στην περιοχή κάθε 30 λεπτά.
Canadian P-3 aircraft detected underwater noises in the search area. As a result, ROV operations were relocated in an attempt to explore the origin of the noises. Those ROV searches have yielded negative results but continue. 1/2
— USCGNortheast (@USCGNortheast) June 21, 2023
Τέσσερις ώρες αργότερα αναπτύχθηκε επιπλέον σόναρ. Όπως μεταδίδει το CNN επικαλούμενο εσωτερικό κυβερνητικό υπόμνημα που περιήλθε στην κατοχή του, εξακολούθησαν να ακούγονται ήχοι, παρότι δεν περιγράφηκαν ως «χτυπήματα».
«Υπήρξαν περαιτέρω ακουστικές αναφορές που θα βοηθήσουν στην καθοδήγηση των μέσων έρευνας στην επιφάνεια της θάλασσας και οι οποίες υποδεικνύουν πως εξακολουθούν να υπάρχουν ελπίδες ζωής για τους αγνοούμενους» αναφέρει η νεότερη ενημέρωση.
Η Ακτοφυλακή Βοστόνης που ηγείται της επιχείρησης έρευνας, αρνήθηκε να σχολιάσει τις πληροφορίες για τους φερόμενους αυτούς ήχους.
Ολονύκτιες έρευνες
Η τεράστια επιχείρηση εντοπισμού του σκάφους που μεταφέρει πέντε ανθρώπους, συνεχίστηκε καθ’όλη τη διάρκεια της νύχτας.
Στη μάχη της αναζήτησης συμμετέχουν αμερικανικά, καναδικά, ένα γαλλικό και ιδιωτικά σκάφη και αεροσκάφη.
Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ερευνών για την Εκμετάλλευση των Θαλασσών (IFERMER – Institut Français de Recherche pour l’Exploitation de la Mer) έστειλε στην περιοχή του Βόρειου Ατλαντικού το πλοίο Atalante που μεταφέρει ρομποτικό βαθυσκάφος, το οποίο αναμένεται να φθάσει στον προορισμό του γύρω στις 9 το βράδυ (ώρα Ελλάδος) σήμερα, Τετάρτη.
Η αμερικανική Ακτοφυλακή έδωσε στη δημοσιότητα μία εικόνα που καταγράφει το μοντέλο αναζήτησης σε ένα αχανές πεδίο θαλάσσιων ερευνών.
Φωτ.: US Coastguard
Όπως εκτίμησε δε, το βράδυ της Τρίτης η ίδια η ακτοφυλακή, το διαθέσιμο οξυγόνο στο τουριστικό υποβρύχιο με τους πέντε επιβαίνοντες επαρκεί για «άλλες 40 ώρες».
Συγκεκριμένα, σε συνέντευξη Τύπου που παραχώρησε στη Βοστόνη, ο υποπλοίαρχος Τζέιμι Φρέντερικ τόνισε πως μέχρι στιγμής οι έρευνες της Ακτοφυλακής των ΗΠΑ και του Καναδά έχουν αποβεί άκαρπες.
«Σαν αυτοκίνητο που ισορροπεί σε έναν ανθρώπινο καρπό»
Για ακραία περιβάλλοντα που ενέχουν ασύλληπτους κινδύνους μίλησε στον Guardian o εμπειρογνώμων ακραίας ιατρικής, δρ. Γκλεν Σίνγκλμαν, αναφερόμενος στην πρόκληση έρευνας σε βάθη χιλιομέτρων.
«Η πίεση σε τέτοια βάθη (όπως το σημείο όπου βρίσκεται το ναυάγιο του Τιτανικού) είναι σαν να έχει ένα αυτοκίνητο να στέκεται πάνω στον καρπό σου – ή κάτι ανάλογο» εξηγεί.
Ο Σίνγκλμαν έχει συμματάσχει ως γιατρός σε πολλές εξερευνητικές αποστολές βαθέων υδάτων -όπως στο ντοκιμαντέρ του Τζέιμς Κάμερον Last Mysteries of the Titanic το 2005 και την αποστολή του ίδιου στο βαθύτερο γνωστό σημείο στη Γη, το λεγόμενο Challenger Deep, στην Τάφρο των Μαριανών, στον Ειρηνικό Ωκεανό.
Όπως τόνισε, το ασφυκτικό περιβάλλον σε ένα βαθυσκάφος θέτει συγκεκριμένες τεχνικές προκλήσεις.
«Πρέπει να ελέγχεις τη ροή του οξυγόνου και να απομακρύνεις το διοξείδιο του άνθρακα και τους υδρατμούς. Αυτά είναι τα τρία πράγματα του περιβάλλοντος που πρέπει να ελέγχονται εσωτερικά. Το τέταρτο πράγμα είναι η θερμοκρασία. Η θερμοκρασία του νερού εκεί κάτω είναι 0 έως 1 C. Όλα τα υποβρύχια και τα βαθυσκάφη πρέπει να το κάνουν αυτό. Η διαφορά μεταξύ τους έγκειται στην πίεση του νερού γύρω τους. Τα περισσότερα υποβρύχια του Πολεμικού Ναυτικού μπορούν να φτάσουν μέχρι τα 900 μέτρα το πολύ καθώς μετά κινδυνεύουν να διαλυθούν, όμως αυτά τα οχήματα [βαθιάς θάλασσας] φτάνουν τα 4, 5, 6 χιλιόμετρα» εξηγεί ο ίδιος.
Εάν το «Titan» βρίσκεται στον βυθό του ωκεανού ή εάν έχει ακινητοποιηθεί από ατύχημα πάνω στο ναυάγιο, ακόμη κι αν εντοπιστεί, η ανέλκυσή του θα είναι εξαιρετικά δύσκολη. Η τρομερή υδροστατική πίεση τέσσερα χιλιόμετρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας καθιστά απολύτως αδύνατη τη χρησιμοποίηση ανθρώπινου δυναμικού σε επιχειρήσεις διάσωσης, αφού και οι πιο ειδικευμένοι δύτες με τον καλύτερο δυνατό εξοπλισμό δεν μπορούν να καταδυθούν σε βάθος μεγαλύτερο από τα 500 με 600 μέτρα.
Στα μεγάλα βάθη εξάλλου επικρατεί απόλυτο σκοτάδι, αφού δεν φτάνει σε αυτά ούτε ελάχιστο κλάσμα της ηλιακής ακτινοβολίας. Σε αυτά τα τεράστια εμπόδια πρέπει να προστεθούν οι περιπλοκές από τις κάθε άλλο παρά ευνοϊκές μετεωρολογικές συνθήκες στα ανοιχτά του ωκεανού.
Με αυτά τα δεδομένα, τα ερευνητικά συνεργεία θα αναγκαστούν να περιοριστούν στη χρήση προχωρημένων ρομπότ, που μπορούν να αντέξουν σε πολύ μεγάλες πιέσεις. Υπάρχει βέβαια, θεωρητικά, και η πιθανότητα το «Titan» να έχει ήδη αναδυθεί σε κάποιο σημείο γύρω από το ναυάγιο και να μην μπορεί να επικοινωνήσει. Οσο περνούν οι ώρες, οι ελπίδες διάσωσης των επιβατών του συγκεντρώνονται σε αυτή την πιθανότητα.
Οι επιβάτες του Titan
Το Titan αγνοείται από την Κυριακή στον Βόρειο Ατλαντικό, κοντά στην περιοχή του ναυαγίου του Τιτανικού. To βαθυσκάφος που ανήκει στην εταιρεία OceanGate Expeditions, μετέφερε τουρίστες στο ναυάγιο του Τιτανικού.
Πέντε ήταν οι επιβαίνοντες του αγνοούμενου βαθυσκάφους «Τitan», όταν αυτό έπαψε να επικοινωνεί με το μητρικό σκάφος επιφάνειας, στην περιοχή πάνω από το ναυάγιο του «Τιτανικού» την Κυριακή. Οι επιβάτες του σκάφους ήταν οι:
• Χάμις Χάρντινγκ. Ο Βρετανός επιχειρηματίας και εξερευνητής Χάμις Χάρντινγκ είναι μεταξύ των επιβατών, σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας του, Action Aviation. Ο 58χρονος Χάρντινγκ είναι κάτοχος πολλών παγκόσμιων ρεκόρ Γκίνες, όπως αυτό του μεγαλύτερου χρόνου κατάδυσης με βαθυσκάφος σε μεγάλα βάθη του ωκεανού. Το Σάββατο, ο Χάρντινγκ έγραφε στην προσωπική του σελίδα στο Facebook ότι βρισκόταν σε ειδικά διαμορφωμένο παγοθραυστικό εν αναμονή της κατάδυσής τους με το μικρό ηλεκτρικό βαθυσκάφος «Τitan» «καθ’ οδόν προς τον Τιτανικό». Η εταιρεία του Χάρντινγκ, με έδρα το Ντουμπάι, προσφέρει αεροπορικές υπηρεσίες, όπως ιδιωτικά αεροσκάφη και ελικόπτερα, σε πελάτες σε όλο τον κόσμο. Ο αγνοούμενος επιχειρηματίας ήταν ένας από τους επιβάτες της διαστημικής αποστολής σε τροχιά Blue Origin του Τζεφ Μπέζος. Ο Χάρντινγκ συμμετείχε σε εκστρατεία με στόχο την επανεισαγωγή των αιλουροειδών τσίτα στην Ινδία, από όπου είχαν εξαφανισθεί εξαιτίας της θήρας.
O Χάμις Χάρντινγκ είναι κάτοχος πολλών ρεκόρ – Φωτ.: ΑΡ
• Στόκτον Ρας. Ο χειριστής του βαθυσκάφους και ένας από τους βασικούς σχεδιαστές του, Ρας, ήταν ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της OceanGate. Ο Ρας είχε αποκτήσει δίπλωμα πιλότου τζετ αεροσκαφών σε ηλικία 19 ετών και έχει ειδικευθεί τα τελευταία χρόνια στην έρευνα γύρω από το ναυάγιο του «Τιτανικού».
• Σαζάντα Νταούντ και Σουλεϊμάν Νταούντ. Ο Βρετανός επιχειρηματίας Σαζάντα Νταούντ και ο γιος του Σουλεϊμάν αγνοούνται και αυτοί, σύμφωνα με ανακοίνωση της εταιρείας Engro Corp. Ο Νταούντ μεγάλωσε σε μία από τις πλουσιότερες οικογένειες του Πακιστάν, ιδιοκτήτες μεγάλων κλωστοϋφαντουργιών και βιομηχανιών λιπασμάτων. Ο Νταούντ είναι μέλος του διοικητικού συμβουλίου της μη κερδοσκοπικής εταιρείας SETI, με αποστολή τον εντοπισμό εξωγήινης ζωής στο Διάστημα. Είναι μόνιμος κάτοικος Λονδίνου και πατέρας δύο παιδιών.
• Πολ-Ανρί Ναρζολέ. Ο Γάλλος ειδήμων ναυτικών θεμάτων, που έχει συμμετάσχει σε περισσότερες από 35 καταδύσεις με βαθυσκάφη στο ναυάγιο του «Τιτανικού» είναι και αυτός ένας από τους επιβαίνοντες. Ο Ναρζολέ ήταν επικεφαλής ερευνών της αμερικανικής εταιρείας RMS Titanic, η οποία κατέχει τα δικαιώματα ανέλκυσης του ιστορικού ναυαγίου, πραγματοποιώντας συχνά εκθέσεις με αντικείμενα από το υπερωκεάνιο. Η εταιρεία έχει πραγματοποιήσει οκτώ ερευνητικές αποστολές στον «Τιτανικό» μεταξύ 1987 και 2010.
Πηγή: BBC/CNN/Guardian