ΔΗΚΤΗΣ
Η τραπεζική αγορά της Κύπρου αποτελείται ουσιαστικά από δύο ομίλους με παρόμοιο επιχειρηματικό μοντέλο. Αυτό το μοντέλο περιλαμβάνει δάνεια κυμαινόμενου επιτοκίου και καταθέσεις οι οποίες χαρακτηρίζονται από δυσκολία μετακίνησης (sticky). Η μεγάλη αύξηση των επιτοκίων τη διετία που μας πέρασε, ωφέλησε τα μέγιστα τις δύο τράπεζες οι οποίες κατέγραψαν σημαντικά κέρδη και κατάφεραν μετά από χρόνια να συζητούν τη διανομή μερισμάτων. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να εκδηλωθεί ζωηρό επενδυτικό ενδιαφέρον για τις δύο μετοχές, το οποίο θα ήταν ακόμα μεγαλύτερο αν δεν υπήρχαν οι δυσκολίες του κυπριακού χρηματιστηρίου. Καθόλου τυχαίο που ο επικεφαλής της τράπεζας Κύπρου επανέφερε ζήτημα εισαγωγής στο χρηματιστήριο Αθηνών.
Οταν ευημερούν οι αριθμοί
Η ανεργία μειώνεται καταγράφοντας χαμηλό ρεκόρ 16 ετών, την ίδια στιγμή που ο πληθωρισμός βρίσκεται σε χαμηλό τριετίας. Με άλλα λόγια, το εργατικό δυναμικό απολαμβάνει συνθήκες αυξημένης έως και πλήρους απασχόλησης, την ίδια ώρα που το ποσοστό αύξησης των τιμών βασικών αγαθών περιορίζεται στο χαμηλότερο σημείο της περιόδου που ακολούθησε την πανδημία. Ο κόσμος όμως δεν τα βγάζει πέρα και αναγκάζεται να μειώσει την κατανάλωση για να μπορεί να επιβιώσει. Αυτό όμως δεν δικαιολογείται από τα μακροοικονομικά δεδομένα που μόλις σχολιάσαμε. Άρα σημαίνει πως οι μισθοί που λαμβάνει το εργατικό δυναμικό αυξάνονται σε πολύ πιο αργούς ρυθμούς από ότι συμβαίνει στην αύξηση τους κόστους διαβίωσης, μειώνοντας την αγοραστική δύναμη των μισθών. Επίσης, ο χαμηλός πληθωρισμός ερμηνεύεται ότι, αφού οι τιμές σκαρφάλωσαν στα ψηλά παραμένουν εκεί ακολουθώντας ένα χαμηλότερο από πριν ρυθμό αύξησης.
Δημόσιος vs ιδιωτικός τομέας
Το Tμήμα Φορολογίας τείνει να μετατραπεί σε μια τράπεζα που δεν διεκδικεί τα οφειλόμενά του. Σύμφωνα με ελεγκτική έκθεση υπάρχουν €2,5 δισ. ανείσπραχτα ποσά, από τα όποια το 40% είναι επισφαλή, δηλαδή «κόκκινα». Η ερώτηση φυσικά που προκύπτει είναι κατά πόσο το Τμήμα Φορολογίας έχει στα χέρια του κάποιο νόμο που του επιτρέπει να διεκδικήσουν αυτά τα ποσά όπως οι τράπεζες έχουν το πλαίσιο εκποιήσεων. Σύμφωνα με την έκθεση, υπάρχει αυτός ο νόμος και αναφέρεται στη δυνατότητα για δέσμευση και κατάσχεση ποσών σε τραπεζικούς λογαριασμούς και εγγραφή εμπράγματου βάρους σε ακίνητες ιδιοκτησίες. Δεν αξιοποιείται όμως στον μέγιστο βαθμό οδηγώντας τα πράγματα σε δύσκολες καταστάσεις. Δύσκολες γιατί, σε αντίθεση με τις τράπεζες, κανένας δεν είναι υπόλογος για την είσπραξη αυτών των ποσών.
Οι ισορροπίες στην Ευρωζώνη αλλάζουν
Η Ιταλία και η Ελλάδα αποτελούν τις ατμομηχανές της ευρωπαϊκής ανάπτυξης με ρυθμούς που ξεπερνούν κατά πολύ τις κραταιές οικονομίες της Γαλλίας και της Γερμανίας. Η περίοδος μετά την πανδημία υπήρξε και για τις δύο χώρες περίοδος σημαντικής ανάκαμψης καθώς επηρεάζονται θετικά από τις τουριστικές ροές και το πολύ σημαντικό μερίδιο που θα λάβουν από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Ειδικά για το τελευταίο, αξίζει να αναφερθεί πως και για τις δύο χώρες οι πόροι που τους αναλογούν ξεπερνούν κατά πολύ το 10% του ΑΕΠ τους (Ελλάδα 17%). Σημαντικό επίσης να τονιστεί ότι και στις δύο χώρες οι κυβερνήσεις απολαμβάνουν ψηλά ποσοστά αποδοχής και εμπιστοσύνης.
Ευρωπαϊκό pressing στους οίκους αξιολόγησης
Μετά το πρόστιμο ύψους €2,2 εκατ. που επέβαλε η ευρωπαϊκή αρχή κεφαλαιαγορών (ESMA) στον οίκο αξιολόγησης Scope Rating για παραβίαση σχετικών κανονισμών, οι υποχρεώσεις των οίκων αξιολόγησης μπαίνουν σε νέα εποχή. Οι προτεινόμενες αλλαγές στόχο έχουν να ενσωματώσουν τις πρόνοιες του ESG σε μια προσπάθεια να ενισχυθεί η διαφάνεια και η αξιοπιστία της διαδικασίας αξιολόγησης. Συγκεκριμένα, η απαίτηση αφορά στην συστηματική καταγραφή των παραγόντων ESG που λαμβάνονται υπόψη κατά την αξιολόγηση. Επιπλέον, ζητείται να γίνονται συγκεκριμένες αναφορές ως προς το αν οι παράγοντες ESG θεωρούνται σχετικοί με την τελική αξιολόγηση. Σε γενικές γραμμές η προσπάθεια γίνεται προκειμένου να διασφαλιστεί η εφαρμογή διάφανων διαδικασιών αλλά και η συνέπεια στην προσέγγιση.