ΔΗΚΤΗΣ
Η πίεση προς την κυβέρνηση να μην αποδεχθεί την υποθαλάσσια ηλεκτρική διασύνδεση είναι μεγάλη και προέρχεται από το εσωτερικό της χώρας. Προφανώς τα συμφέροντα που επηρεάζονται είναι μεγάλα και συγκεκριμένες οντότητες του ιδιωτικού τομέα έχουν αναλάβει εργολαβικά δράση με στόχο την ακύρωση, αγνοώντας το γεωπολιτικό σκηνικό. Για ακόμα μια φορά οι πολέμιοι του έργου αναδεικνύουν το κόστος και τρομοκρατούν ότι η χώρα θα μπει σε οικονομικές περιπέτειες με απρόβλεπτη κατάληξη. Αυτήν τη φορά αναδεικνύεται η σύμβαση παραχώρησης προς τον ΑΔΜΗΕ η οποία διαφοροποιείται από τους αρχικούς σχεδιασμούς λόγω τροποποιήσεων που έγιναν στους μηχανισμούς ανάκτησης του κόστους. Βέβαια οι πολέμιοι του έργου δεν έχουν και κανένα δύσκολο έργο να επιτελέσουν αφού η προϊστορία ανέδειξε πως οι ενεργειακοί μας σχεδιασμοί πάσχουν και άρα η εμπιστοσύνη του λαού προς την κυβέρνηση για αυτά τα ζητήματα είναι λαβωμένη.
Τέταρτος συνταξιοδοτικός πυλώνας
Η μεταρρύθμιση του συνταξιοδοτικού αποτελεί κορυφαία πράξη πολιτικής που θα επιχειρηθεί από την παρούσα διακυβέρνηση εντός του 2025. Στόχος η βελτίωση της συνταξιοδοτικής επάρκειας των συμπολιτών μας, κυρίως αυτών που βρίσκονται στην κατηγορία των χαμηλοσυνταξιούχων. Για την καλύτερη οργάνωση της μεταρρύθμισης η κυβέρνηση ζήτησε και έλαβε τεχνική βοήθεια από τον διεθνή οργανισμό ILO. Σύμφωνα με τους τεχνοκράτες, η κυβέρνηση θα πρέπει να εξετάσει και έναν τέταρτο πυλώνα συνταξιοδότησης που θα αφορά στην κοινωνική σύνταξη, την επιπρόσθετη συνεισφορά που θα καταβάλει το κράτος στους χαμηλοσυνταξιούχους και στις ευάλωτες ομάδες τους πληθυσμού. Έτσι θα μπορέσει το κράτος με σχετικά χαμηλό κόστος σήμερα να αντιμετωπίσει ένα τεράστιο ζήτημα που αν αφεθεί στον χρόνο θα απαιτήσει πολλά περισσότερα στο μέλλον, οδηγώντας μέχρι και σε πλήρη αποσταθεροποίηση της οικονομίας συνολικά, λόγω και του δημογραφικού.
Hταν απροσδόκητα
Η πρόταση του ΑΚΕΛ για φορολόγηση των τραπεζικών κερδών έγινε αφορμή για να έρθουν στο φως χρήσιμα στοιχεία από την Κεντρική Τράπεζα σε σχέση με την πορεία του τραπεζικού συστήματος τα τελευταία είκοσι και πλέον χρόνια. Για την επίμαχη περίοδο, σημειώνουμε ότι τα συνολικά καθαρά κέρδη για το 2023 ήταν 1,26 δισ. ευρώ σε σχέση με 171 εκ. ευρώ την αμέσως προηγούμενη χρονιά, μια ετήσια άνοδος της τάξης του 637% πράγμα που σημαίνει πως τα κέρδη ήταν όντως απροσδόκητα. Για φέτος οι τράπεζες καταγράφουν κερδοφορία στο ενιάμηνο της τάξης των 953 εκ. ευρώ, μια τάση που αν συνεχιστεί μέχρι το τέλος του έτους θα φέρει την κερδοφορία οριακά πάνω από τα επίπεδα του 2023. Αξιοσημείωτα ήταν και τα στοιχεία που αφορούσαν την καταστροφή του 2013, αφού τις δύο χρονιές που προηγήθηκαν του κουρέματος, 2011 και 2012, οι τράπεζες συσσώρευσαν καθαρές ζημιές ύψους 9,45 δισ. ευρώ.
Ανάσα για πολιτικό κίνδυνο
Μετά τους Αμερικανούς και το FBI, η κυβέρνηση εμπλέκει και τη Μεγάλη Βρετανία στο έργο αποκατάστασης του ονόματος της Κυπριακής Δημοκρατίας. Οι προσπάθειες αφορούν στην αντιμετώπιση περιπτώσεων ξεπλύματος βρώμικου χρήματος και μη ορθολογικής εφαρμογής των κυρώσεων που επιβλήθηκαν στις ρωσικές οντότητες μετά την εισβολή στην Ουκρανία. Η ξεκάθαρη πολιτική κατεύθυνση της κυβέρνησης Χριστοδουλίδη ελαττώνει τον πολιτικό κίνδυνο όταν για χρόνια οι ακροβασίες προηγούμενων κυβερνήσεων συσσώρευαν σύννεφα πάνω από την κυπριακή οικονομία.
Περισσότερο κράτος
Η εναρμονιστική ευρωπαϊκή νομοθεσία για ομοιόμορφο φορολογικό συντελεστή 15% στις πολυεθνικές εταιρείες αποτελεί πρόβλημα για την κυπριακή οικονομία και η εφαρμογή του προτίθεται να αναβληθεί για το τέλος του 2025. Σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, από το μέτρο θα επηρεαστούν 1900 οντότητες που δραστηριοποιούνται στο νησί. Ήδη, οι επαγγελματικοί φορείς ζητούν από την κυβέρνηση αντισταθμιστικά μέτρα όταν θα εφαρμοστεί το μέτρο. Για ακόμα μια φορά επαναλαμβάνεται η νοοτροπία να ζητούμε την κρατικοποίηση κάθε αναποδιάς του ιδιωτικού τομέα για ζητήματα που δεν έχουν να κάνουν με το κράτος μας, αλλά με την υποχρέωση συμμόρφωσης λόγω της ευρωπαϊκή μας ιδιότητας.