ΔΗΚΤΗΣ
Η μάχη κατά και κυρίως η ανησυχία για την ακρίβεια θα τελειώσει όταν οι καταναλωτές «χωνέψουν» τις νέες τιμές που εγκαταστάθηκαν μόνιμα στις ζωές μας παρά την υποχώρηση του πληθωρισμού. Αυτή η ανησυχία δεν αφορά στις κεντρικές τράπεζες αλλά στις κυβερνήσεις του δυτικού κόσμου που βλέπουν την ακρίβεια να «ανοίγει» και να προκαλεί υπαρξιακά ζητήματα. Σε ΗΠΑ, Ηνωμένο Βασίλειο και Ιαπωνία ο πληθωρισμός καθόρισε σε μεγάλο βαθμό τα εκλογικά αποτελέσματα. Ακολουθούν Γερμανία και Καναδάς όπου και εκεί αναμένονται αλλαγές. Τυχερές είναι μόνο οι κυβερνήσεις που δεν έχουν μπροστά τους εκλογική μάχη και άρα χρόνο για να επινοήσουν λύσεις πριν τεθούν ενώπιον του λαού και εισπράξουν τη δυσαρέσκεια. Οι αυξήσεις των μισθών της προηγούμενης περιόδου δεν αποτέλεσαν τη λύση αφού η καταναλωτική εμπιστοσύνη καταρρέει και η καταναλωτική συμπεριφορά αλλοιώνεται, κρατώντας την Ευρωζώνη σε στασιμότητα.
Καταλύτης ο Λεωνίδου για πρόστιμα
Καταλυτικό ρόλο στην ψήφιση σημαντικού νομοθετήματος είχε ο κοινοβουλευτικός εκπρόσωπος του Δημοκρατικού Κόμματος, Πανίκος Λεωνίδου. Πρωταγωνίστησε στη σύνταξη και ψήφιση εν τέλει από την Ολομέλεια της Βουλής, πρότασης Νόμου που αφορά τη διαγραφή των υπέρογκων προστίμων που είχαν επιβληθεί σε χιλιάδες εταιρείες, νομικές οντότητες, διευθυντές και γραμματείς τους, λόγω μη συμμόρφωσης με την υποχρέωση υποβολής στοιχείων που αφορούν τους πραγματικούς δικαιούχους τους, εντός της προβλεπόμενης χρονικής προθεσμίας. Με λίγα λόγια, η νομοθεσία αυτή δίδει τη δυνατότητα στην έφορο εταιρειών να διαγράψει τα πρόστιμα δεκάδων εκατομμυρίων που επιβλήθηκαν, ενώ παράλληλα εφαρμόζεται μια σειρά από διορθωτικές αλλαγές, στην όλη διαδικασία.
Φιλόδοξοι οι στόχοι για το 2025
Ο Προμηθέας είναι ό,τι διασώθηκε από το «ναυάγιο» του Βασιλικού και αφορά στον ελλιμενισμό και λειτουργία FSRU Φυσικού Αερίου ισχύος έως 137.000 m³ LNG. Ο Προμηθέας είναι ένα πρώην πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου, το οποίο έχει συντηρηθεί και έχει εγκατασταθεί μονάδα επαναεριοποίησης φυσικού αερίου. Το πλοίο δεν είναι προς το παρόν πιστοποιημένο για χρήση και αναμένεται πως αρχές Δεκεμβρίου θα πλεύσει προς άγνωστο προορισμό για εξασφάλιση πιστοποίησης. Πληροφορίες φέρνουν τις επιλογές να είναι μεταξύ Ελλάδας και η Αίγυπτου και αναλόγως της απόφασης θα απαιτηθεί μέχρι και 1,5 μήνας πράγμα που μεταθέτει τις εξελίξεις για το 2025. Για το χερσαίο μέρος της υποδομής ο αρμόδιος υπουργός αναμένει πως εντός του 2025 θα έχουν ολοκληρωθεί όλα τα τμήματα.
Καταρρέει το φιλεργατικό αφήγημα;
Το δυνατό ατού της κυβέρνησης ήταν μέχρι πρόσφατα τα εργασιακά. Καθόλου τυχαίο που η πρώτη πράξη αφορούσε την ΑΤΑ. Σήμερα όμως όλα αρχίζουν να αμφισβητούνται, αφού μετά τη διόγκωση των προβλημάτων στον κατασκευαστικό κλάδο σειρά παίρνει ο ξενοδοχειακός κλάδος και ο τομέας της κρατικής υγείας. Ο μεγαλύτερος προβληματισμός προς το παρόν έχει να κάνει με τη διαφορά στον τομέα του έτοιμου σκυροδέματος σε σχέση με την αποζημίωση για υπερωριακή απασχόληση, αφού οι εργοδότες δεν αποδέχονται την επαναφορά της πρόνοιας στα προ πανδημίας επίπεδα. Ο λόγος έχει να κάνει με τη μεγάλη άνθηση του κλάδου που απαιτεί πολλές ώρες υπερωριακής απασχόλησης και η οποία αν πληρωθεί με βάση τις συμβάσεις θα ανεβάσει σημαντικά το κόστος. Ο αρμόδιος υπουργός δείχνει μπλοκαρισμένος και η κυβέρνηση δυσκολεύεται να προωθήσει τη φιλεργατική της ατζέντα.
Μια μεγάλη αστοχία
Η προσπάθεια για μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης υπήρξε άκρως αποτυχημένη. Τα οικονομικά και λειτουργικά προβλήματα που προκλήθηκαν είναι πολλά και βγήκαν αμέσως στην επιφάνεια. Πάντως, το βασικό αφήγημα για εξοικονομήσεις και μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα των τοπικών αρχών μετά τις αλλαγές έχει καταρρεύσει σχετικά γρήγορα και η κατάσταση δείχνει σε κάποιο βαθμό μη αναστρέψιμη χωρίς δομικές αλλαγές. Το πρόβλημα της μεταρρύθμισης αναδεικνύεται και μέσα από την προσπάθεια αποτύπωσης των αλλαγών στους χάρτες. Από το υπουργείο Εσωτερικών οι δηλώσεις που εξασφάλισε το ΚΥΠΕ είναι ενδεικτικές της κατάστασης: «είναι εμφανείς οι αδυναμίες που παρατηρούνται, όπως για παράδειγμα η ύπαρξη δήμων με μικρή έκταση και πληθυσμό, αλλά και η δημιουργία δημοτικών διαμερισμάτων τα οποία προέκυψαν από αγροτικές κοινότητες με ελάχιστο πληθυσμό».
Και άλλα σύννεφα
Μια από τις μεγάλες προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει η νέα διοίκηση της Ελληνικής Τράπεζας είναι το «πάντρεμα» της κουλτούρας των εργαζομένων με διαφορετικές προελεύσεις από αυτήν που επιδιώκει ο νέος μεγαλομέτοχος. Τα προβλήματα, όμως, εμφανίστηκαν πολύ νωρίτερα, αφού με τη στάση της η ΕΤΥΚ επιδιώκει να διχάσει το προσωπικό και να βγάλει από τη μέση τις άλλες συντεχνίες ως εκπροσώπων των εργαζομένων από τα πρώην ΣΠΙ. Η συμφωνία μεταξύ ΕΤΥΚ και διοίκησης της τράπεζας έδωσε την αφορμή στην πρώτη να θέσει ένα πιεστικό δίλημμα στους εργαζομένους μη μέλη της λέγοντάς τους ότι αν θέλουν να απολαμβάνουν τις νέες μισθολογικές κλίμακες θα πρέπει να μετακινηθούν προς αυτήν. Και σε αυτή την περίπτωση το πρόβλημα «φορτώθηκε» στον υπουργό Εργασίας, ο οποίος ξαφνικά βλέπει τα σύννεφα στον ορίζοντα να πολλαπλασιάζονται.