ΔΗΚΤΗΣ
Ο πρόεδρος της δημοκρατίας ανέβασε ψηλά τον πήχη σε σχέση με τις τράπεζες και τελικά πέρασε από κάτω. Να υπενθυμίσουμε ότι μετά την καταψήφιση από τη Βουλή της έκτακτης φορολογίας, σε μια κίνηση εντυπωσιασμού κάλεσε τους CEOs των δύο μεγάλων τραπεζών (μερίδιο αγοράς 80%) στο προεδρικό μέγαρο για να συζητήσουν μέτρα ελάφρυνσης της κοινωνίας από τις χρεώσεις και την ταλαιπωρία. Τους ζήτησε μάλιστα να συναντηθούν δυο μέρες μετά, παρουσία του υπουργού Οικονομικών για να σκεφτούν αυτά που τους ζήτησε. Αυτά τη Δευτέρα, γιατί την Τετάρτη η ανακοίνωση που ακολούθησε της συνάντησης ήταν κατώτερη των προσδοκιών, αφού δεν περιείχε κάτι ουσιαστικό πέραν από την εγκατάσταση κάποιων ΑΤΜς σε ορεινές περιοχές, χωρίς ούτε εκεί να υπάρχει συγκεκριμένο σχέδιο. Στο μέλλον καλό θα ήταν ο πρόεδρος της Δημοκρατίας να προστατεύσει τον θεσμό που εκπροσωπεί και να μην αναλώνεται σε μέτρα που θα μπορούσε να είχε συμφωνήσει και ένας ανώτερος λειτουργός του υπουργείου οικονομικών.
Πέρασε χωρίς αστερίσκους με ένα αλλά
Η έγκριση, χωρίς αστερίσκους, από τη Βουλή, του προϋπολογισμού για το 2025 επιτρέπει στην κυβέρνηση να ασκήσει την οικονομική της πολιτική απερίσπαστη. Καθόλου τυχαία άλλωστε και η ευφορία που επικράτησε στις δηλώσεις του υπουργού Οικονομικών μετά το τέλος της διαδικασίας. Η σκληρή κριτική, όμως, που άσκησε το μεγάλο κόμμα της αντιπολίτευσης διά της προέδρου του, ενώ αρχικά ξάφνιασε δεν αποτυπώθηκε με κάποιο τρόπο κατά την ψηφοφορία. Εγκαινίασε όμως μια περίοδο σκληρής κριτικής, η οποία θα γίνει περισσότερο αντιληπτή κατά τη διάρκεια του 2025. Εξάλλου, η υπερψήφιση του προϋπολογισμού επιτρέπει στην αντιπολίτευση να ασκήσει κριτική για κάθε αστοχία, αφού ενεργώντας υπεύθυνα έδωσε στην κυβέρνηση τη δυνατότητα να εφαρμόσει το οικονομικό της πρόγραμμα.
Νέα εποχή στον ανταγωνισμό;
Και ξαφνικά, η Επιτροπή Προστασίας του Ανταγωνισμού ανακάλυψε τις εξουσίες που της παρέχει ο νόμος και αποφάσισε να προχωρήσει σε αυτεπάγγελτο έλεγχο της λιανικής αγοράς πετρελαιοειδών. Στόχος να διερευνηθεί κατά πόσο στα καύσιμα κίνησης λειτουργεί χωρίς να νοθεύεται ο ανταγωνισμός. Η περίοδος που θα καλύψει η έρευνα αφορά στα έτη 2023- 2024. Αυτή η εξέλιξη, πέραν από θετική, δημιουργεί και προσδοκίες ότι μια νέα εποχή ξεκινά και πλέον ο ανταγωνισμός θα εποπτεύεται αντί να αφήνεται στην καλή διάθεση των εμπορευόμενων όπως γινόταν τόσα χρόνια. Εξάλλου, όλοι γνωρίζουν ότι ένα πράγμα που σίγουρα δεν λειτουργεί σε αυτή τη χώρα, είναι ο ανταγωνισμός.
Ψηφιακός κατήφορος
Η Υπηρεσία Προστασίας του Καταναλωτή δήλωσε τον Σεπτέμβρη του 2023 πως το «e-kalathi» θα αποτελέσει ένα σημαντικό εργαλείο για ενίσχυση της διαφάνειας της αγοράς. Στην Ελλάδα το «e-kalathi» τέθηκε σε λειτουργία τον Μάρτιο του 2020 και έκτοτε έχει τύχει μερικών αναβαθμίσεων, η τελευταία τον Απρίλη του 2024. Στην Κύπρο, το «e-kalathi» συζητιέται από το τέλος του 2022 και μετά από πολλές περιπέτειες είχε ανακοινωθεί πως θα δινόταν στους καταναλωτές ως χριστουγεννιάτικο δώρο το 2024. Προχθές μάθαμε πως θα απαιτηθούν περισσότεροι έλεγχοι και άρα η παρουσίαση της εφαρμογής μετατίθεται για το 2025. Η πιο πάνω καταγραφή, αποτυπώνει με τον καλύτερο τρόπο το ψηφιακό μας αδιέξοδο ως χώρας, προετοιμάζοντάς μας για ένα δυσοίωνο ψηφιακό μέλλον.
Χωρίς μνημόνιο δεν μπορούμε
Το τρίτο τρίμηνο του 2024 «βρήκε» τον ευρύτερο δημόσιο τομέα να απασχολεί περ. 73.000 άτομα αυξημένα σε ετήσια βάση κατά περ. 800 άτομα, εκ των οποίων περ. 700 στην κεντρική κυβέρνηση. Αν λάβουμε υπόψη πως το εργατικό δυναμικό στην Κύπρο αριθμεί γύρω στο μισό εκατομμύριο πρόσωπα, προκύπτει ότι περίπου ένας στους οκτώ εργαζόμενους απασχολείται στη δημόσια υπηρεσία. Αξίζει πάντως να αναφερθεί ότι το 2013 ο συγκεκριμένος αριθμός ήταν στις 60.000 και με εξαίρεση τα μνημονιακά χρόνια 2014, 2015, και 2016 παρουσιάζει σταθερή άνοδο από το 2017 και μετά.