

ΔΗΚΤΗΣ
Η έκτη συνεχόμενη μείωση των επιτοκίων μετά τον Ιούνη είναι γεγονός. Το βασικό επιτόκιο αποδοχής καταθέσεων του ευρώ διαμορφώθηκε στο 2,5%. Η εξέλιξη διευκολύνει τον νέο δανεισμό προς επιχειρήσεις και νοικοκυριά παρόλο που η ΕΚΤ παραδέχεται πως η ζήτηση είναι γενικά υποτονική. Από την ανακοίνωση των αποφάσεων ξεχωρίζουμε τη νέα υποβάθμιση των αναπτυξιακών προοπτικών της Ευρωζώνης από τους οικονομολόγους της ΕΚΤ στο 0,9% για το 2025, 1,2% για το 2026 και 1,3% για το 2027. Αυτές οι προβλέψεις προκαλούν ανησυχία καθώς για τα επόμενα τρία χρόνια η οικονομική μεγέθυνση αναμένεται κάτω από τα επίπεδα του πληθωρισμού και των επιτοκίων, δημιουργώντας εύλογες απορίες όσον αφορά στη συνέχεια.
Ανησυχίες επενδυτών για βιωσιμότητα
Η επάνοδος της Γερμανίας στην αγορά χρέους, εφόσον ξεπεραστεί το πρόβλημα με το πλαφόν στις νέες εκδόσεις, προκάλεσε ξεπούλημα των ομολόγων της Ευρωζώνης. Στους επιβαρυντικούς για τα ευρωομόλογα παράγοντες είναι και η επερχόμενη αύξηση των αμυντικών δαπανών λόγω των νέων απαιτήσεων του ΝΑΤΟ προς τους συμμάχους, κάτι που αναμένεται πως θα επηρεάσεις όλες τις χώρες της δυτικής Ευρώπης. Αν και ο πιστωτικός κίνδυνος δεν προκαλεί μέχρι στιγμής πρόβλημα, οι επενδυτές ζυγίζουν τις ασθενικές προοπτικές ανάπτυξης της Ευρωζώνης, οι οποίες συγκρινόμενες θέτουν τις νέες εκδόσεις στην κατηγορία της μη βιωσιμότητας.
Μια μεταρρύθμιση όλα λάθος
Η μεταρρύθμιση της τοπικής αυτοδιοίκησης είναι κλασσική περίπτωση μεταρρύθμισης προς αποφυγή. Ύστερα από τόσα χρόνια κομματικών συζητήσεων η μεταρρύθμιση που αποφασίστηκε δεν εξυπηρετεί κανέναν από τους στόχους που αρχικά τέθηκαν. Η απόφαση για τη δημιουργία θέσεων αντιδημάρχων χωρίς ξεκάθαρα καθήκοντα και με αρκετό κόστος για το κράτος, ήρθε και έδεσε με την απόφαση για διορισμό από τον υπουργό Εσωτερικών διακόσιων και πλέον κοινοταρχών, οι οποίοι αρχικά είχαν ειδοποιηθεί πως οι θέσεις τους καταργούνται μετά τη μεταρρύθμιση. Και αντί να συζητείται γιατί η μεταρρύθμιση χάνει τον ένα στόχο μετά τον άλλο, σήμερα η συζήτηση αφορά στα κριτήρια επιλογής των κοινοταρχών και ποια κομματικά κατεστημένα εξυπηρετήθηκαν. Για ακόμα μια φορά το πολιτικό προσωπικό δείχνει αδιαφορία για τους πολίτες και συνεχίζει να ασχολείται με τα δικά του, μέχρι που θα έρθει εκείνη η ώρα που ο κόσμος θα τους ξανα-γυρίσει την πλάτη και μετά θα βγουν να λένε πως έλαβαν τα μηνύματα.
Κάτω από το χαλί
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Κεντρικής Τράπεζας οι μη εξυπηρετούμενες χορηγήσεις στα νοικοκυριά ανέρχονται σε πάνω από 10,5 δισ. ευρώ, προκαλώντας διάφορα προβλήματα με προεκτάσεις που αν και βρίσκονται για πάνω από μια δεκαετία κάτω από το χαλί δεν θα αργήσει η ώρα που θα τα βρούμε μπροστά μας. Το συγκεκριμένο ζήτημα, μεταξύ άλλων, πλήττει την ανταγωνιστικότητα της τραπεζικής αγοράς αλλά και τη φερεγγυότητα της εσωτερικής οικονομίας. Δεν θα πρέπει επίσης να μας διαφεύγει πως αυτά τα νοικοκυριά κουβαλούν ένα βάρος που δεν τους επιτρέπει ούτε να προγραμματίσουν το μέλλον ούτε να γίνουν μέρος της οικονομικής ανάπτυξης. Δηλαδή, αυτά τα δέκα και πλέον δισεκατομμύρια ευρώ είναι ένα νεκρό κομμάτι πάνω στο σώμα της κυπριακής οικονομίας. Και μπαίνει εύλογα το ερώτημα: υπάρχει κάποιος θεσμός που ασχολείται σοβαρά με το ζήτημα;
Ευρωπαϊκή πρωτοτυπία, αλλά αν μας συμφέρει γίνεται
Σε σύνολο 18 ευρωπαϊκών χωρών μόνο η Γαλλία και η Σουηδία εφαρμόζουν ξεχωριστά συνταξιοδοτικά σχέδια για τους πολιτικούς. Με βάση την έρευνα μόνο η Βουλγαρία και η Ρουμανία επιτρέπουν σε αξιωματούχους να λαμβάνουν σύνταξη ενώ λαμβάνουν μισθό από ενεργό αξίωμα. Το ζήτημα των πολλαπλών συντάξεων επίσης ήταν ένα θέμα που απασχόλησε την υπηρεσία έρευνας της Βουλής, η οποία χρησιμοποίησε στοιχεία από το Ευρωπαϊκό Κέντρο Κοινοβουλευτικής Έρευνας και Τεκμηρίωσης. Με εξαίρεση τη Βουλγαρία, Ρουμανία και Σουηδία απαγορεύεται η καταβολή πολλαπλών συντάξεων, ενώ στη Γερμανία που επιτρέπονται υπάρχει πλαφόν όπως και στην Ελλάδα, όπου κάθε επόμενη σύνταξη υπόκειται σε κούρεμα.