Της Μαρίνας Οικονομίδου
Υπό τον φόβο ότι η παιδεία μπορεί να αποτελέσει το μεγάλο αγκάθι γύρω από την διαχείριση της Πανδημίας, και υπό την πίεση οικονομικών παραγόντων να λάβουν εγκαίρως μέτρα, η κυβέρνηση έλαβε την απόφαση το πρωί της Τρίτης να ανοίξει όλες τις βαθμίδες την 21η Μαϊου, με τους μαθητές να χωρίζονται σε τάξεις των 12 και να παρακολουθούν μαθήματα σε δύο ομάδες εναλλάξ.
Η απόφαση όπως αποκάλυψε η «Κ», λήφθηκε την Τρίτη στον πρωινό καφέ του Προέδρου με τους στενούς συνεργάτες του Προέδρου και τους εμπλεκόμενους στην διαχείριση της πανδημίας υπουργούς. Ο Πρόεδρος μαζί με την πλειοψηφία του υπουργικού συμβουλίου πίεζαν για την επιστροφή στα θρανία όλων των μαθητών καθώς αυτό θα άνοιγε τον δρόμο για την ομαλή λειτουργία του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα και κατ επέκταση, τον δρόμο στην επανεκκίνηση της οικονομίας. Σε κατιδίαν συνάντηση που ακολούθησε μεταξύ του Προέδρου και του υπουργού Παιδείας Πρόδρομου Προδρόμου έγινε ο σχεδιασμός επαναλειτουργίας των σχολείων. Ενδεικτικό ότι μέχρι και το βράδυ της Τρίτης, το υπουργείο Παιδείας έβλεπε τις τελευταίες λεπτομέρειες γύρω από το θέμα.
Σύμφωνα με έγκυρες πηγές της «Κ», την πρόταση παρουσίασαν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας και ο υπουργός Παιδείας Πρόδρομος Προδρόμου στη σύσκεψη με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και τους εκπαιδευτικούς εταίρους, με τον Πρόεδρο να σημειώνει ότι είναι και η τελική απόφαση της κυβέρνησης. Αξίζει να σημειωθεί πως μέχρι και την Τρίτη, οι εκπαιδευτικές οργανώσεις δεν ήταν ενήμερες για το τι θα ανακοινωνόταν.
Το σχέδιο της κυβέρνησης
Οι τελειόφοιτοι μαθητές επιστρέφουν στα θρανία όπως ήταν γνωστό την 11η Μαϊου για την ενημέρωση γύρω από τις παγκύπριες εξετάσεις. Οι παγκύπριες εξετάσεις ξεκινούν την 9η Ιουνίου και σύμφωνα με τα όσα διαμείφθηκαν στην σύσκεψη θα διεξαχθούν σε μεγάλους χώρους όπως το στάδιο Τάσσος Παπαδόπουλος και στην κρατική έκθεση.
Σε ο,τι αφορά τις υπόλοιπες τάξεις το πλάνο της κυβέρνησης ακολουθεί εν πολλοίς αυτό της Ελλάδας, όπως άλλωστε είχε αναφέρει η «Κ» και έχει ως εξής:
• Έναρξη μαθημάτων στις 21 Μαϊου
• Μη διεξαγωγή εξετάσεων για τις υπόλοιπες τάξεις
• Παρακολούθηση μαθημάτων σε τάξεις των 12 μαθητών
• Διαίρεση μαθητών σε δύο γκρουπ με παρακολούθηση μαθημάτων εναλλάξ ανά πέντε συνεχόμενες σχολικές μέρες
Τα προστατευτικά μέτρα
Σύμφωνα με τα όσα συζητήθηκαν στη σύσκεψη η χρήση μάσκας δεν θα είναι υποχρεωτική για τους μαθητές. Με το τέλος της σύσκεψης, ο Πρόδρομος Προδρόμου διαμήνυσε πως θα τηρηθούν στο σχολείο, κανόνες αποστάσεων, αντισηπτικό υλικό που θα υπάρχει στα σχολεία και περιοδολόγηση των διαλειμμάτων, ούτως ώστε να μην είναι όλα τα παιδιά στους εξωτερικούς χώρους.
«Τα σχολεία όλα θα απολυμανθούν πριν από την επαναλειτουργία τους τόσο τα λύκεια για τις 11 αυτού του μήνα όσο και τα υπόλοιπα σχολεία που θα τα διαδεχθούν στη λειτουργία και βέβαια οι εκπαιδευτικοί, μαζί με τη διεύθυνση των σχολείων θα προετοιμάσουν την φοίτηση των παιδιών, την επάνοδο των παιδιών στα σχολεία. Τα σχετικά υγειονομικά πρωτόκολλα θα κοινοποιηθούν και στους γονείς και την ίδια ώρα έχουμε συμφωνήσει με το Υπουργείο Υγείας, θα εγκριθεί στην επόμενη συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου, και θα μπορέσουμε να διεξάγουμε 20.000 διαγνωστικούς ελέγχους, τεστ, σε εκπαιδευτικούς και σε μαθητές και μαθήτριες. Οι εξετάσεις που θα γίνουν σε μαθητές και μαθήτριες, με τη συγκατάθεση εννοείται των γονέων, θα γίνουν από κινητές μονάδες των Υγειονομικών Υπηρεσιών, μετά την έναρξη λειτουργίας των σχολείων», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Ταυτόχρονα, είπε ο Υπουργός Παιδείας, θα ληφθούν φυσικά και τα μέτρα προφύλαξης που προνοούνται για τη μεταφορά όσων παιδιών μεταφέρονται στα σχολεία με λεωφορεία, ενώ γίνονται οι ρυθμίσεις με το Υπουργείο Μεταφορών για να εξασφαλιστεί προσαρμοσμένη λειτουργία των σχολικών λεωφορείων.
Πιάστηκαν στον ύπνο
Ήδη ο Πρόδρος της ΠΣΕΜ Γιάννης Λαπήθιος ανέφερε πως ανακοινώθηκαν μέτρα χωρίς διάλογο καθώς οι αποφάσεις λήφθηκαν πριν τη σύσκεψη.Θέμα προειλειμμένων αποφάσεων χωρίς διάλογο έθιξε και ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ Κώστας Χατζησάββας ο οποίος προειδοποίησε πως η ευθύνη για την ασφάλεια των εκπαιδευτικών και των μαθητών βαραίνει την κυβέρνηση. Την έκπληξή τους εξέφρασε και ο σύνδεσμος γονέων με κύκλους να σημειώνουν ότι δεν τέθηκε ζήτημα διαλόγου αλλά απόφασης της κυβέρνησης.
Τα ερωτήματα βεβαίως που εγείρονται πέραν του ζητήματος ασφάλειας, είναι και το πώς θα μπορούν τελικώς να πηγαίνουν δουλειά οι γονείς, δεδομένου ότι κάποιες από τις σχολικές μέρες της βδομάδας, οι μαθητές θα μένουν στο σπίτι. Υπάρχουν και αρκετοί γονείς που αντιδρούν σημειώνοντας πως τα παιδιά δεν θα πρέπει να γίνουν πειραματόζωα δεδομένου ότι οι απόψεις των εμπειρογνωμόνων διίστανται γύρω από τις πιθανότητες εξάπλωσης μεταξύ των παιδιών.
Η ΠΟΕΔ έθεσε τα εξής:
1. Όσα ανακοινώθηκαν από τον ΠτΔ στη σύσκεψη σχετικά με το άνοιγμα των σχολείων είναι σε πλήρη αντίθεση με όσα ο ίδιος ο Υπουργός Παιδείας έχει αναφέρει στην τελευταία τηλεδιάσκεψη που είχε με την ηγεσία της ΠΟΕΔ την περασμένη Δευτέρα, 4 Μαΐου 2020, τα οποία και γνωστοποιήσαμε στα μέλη μας και ανακοινώσαμε στα ΜΜΕ.
2. Μετά την αιφνιδιαστική απόφαση της Κυβέρνησης για επιστροφή , στις 21 Μαΐου 2020, όλων των παιδιών των δημοτικών σχολείων, ακόμη και των νηπιαγωγείων και των ειδικών σχολείων, στη βάση ειδικών ρυθμίσεων που ανακοίνωσε ο ΠτΔ, η ΠΟΕΔ ζητά από το ΥΠΠΑΝ να ετοιμάσει το απαιτούμενο Πρωτόκολλο-Οδηγό Διαχείρισης Θεμάτων Ασφάλειας και Υγείας στα Σχολεία σε συνθήκες Κορωνοϊού, καθώς επίσης τις βασικές οδηγίες και κατευθυντήριες γραμμές της Λειτουργίας των Σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης. Κάτι, που θέσαμε ξεκάθαρα στη σημερινή σύσκεψη και ενώπιον του ΠτΔ και υιοθετήθηκε.
3. Η ΠΟΕΔ εδώ και μερικές μέρες έχει αρχίσει εσωτερικό διάλογο στα συλλογικά της σώματα, αλλά και με τις Κλαδικές της Επιτροπές (Διευθυντών, Νηπιαγωγών, Ειδικών Εκπαιδευτικών, Αντικαταστατών κ.ά.) σε μια προσπάθεια να συμβάλει εποικοδομητικά και ουσιαστικά στη διαμόρφωση των πιο πάνω εγγράφων. Απώτερος σκοπός, είναι να συνυπολογιστούν σε αυτά οι ιδιαιτερότητες που παρουσιάζονται στη Δημοτική Εκπαίδευση, αλλά και στους διάφορους τύπους σχολείων που λειτουργούν. Αίτημα της ΠΟΕΔ είναι τα πιο πάνω έγγραφα, πριν να ανακοινωθούν/δημοσιευτούν να συζητηθούν διεξοδικά με το ΥΠΠΑΝ και να διασαφηνιστούν όλες οι οδηγίες και πρόνοιες που αυτά θα περιλαμβάνουν. Έτσι, θα διευκολύνουν τις διευθύνσεις των σχολείων και τους εκπαιδευτικούς να καθορίσουν μέσα σε ξεκάθαρο και κατανοητό πλαίσιο τον τρόπο λειτουργίας της σχολικής τους μονάδας.
4. Ξεκάθαρες απαντήσεις και ρυθμίσεις θα πρέπει, επίσης, να δοθούν και σε διάφορα εργασιακά ζητήματα που αναδύονται (ευπαθείς ομάδες εκπαιδευτικών, άδεια φροντίδας τέκνων κ.ά.) και γενικά σε οτιδήποτε άλλο, ενδεχομένως, προκύψει σε σχέση με τους εκπαιδευτικούς ή/και τη λειτουργία των σχολείων (αντικαταστάσεις, λειτουργία ΠΟΣ, ΔΡΑΣΕ κ.ά.).
5. Η ΠΟΕΔ θα θέσει ακόμη, διάφορα άλλα ζητήματα που άπτονται της εύρυθμης και ασφαλούς λειτουργίας των σχολικών μονάδων κάτω από τις ιδιαίτερες αυτές συνθήκες της πανδημίας, προκειμένου να υπάρξουν, στο μέτρο του δυνατού και του εφικτού, ξεκάθαρες κατευθυντήριες οδηγίες (εξ’ αποστάσεως σύγχρονη/ασύγχρονη εκπαίδευση γενικά, αλλά και σε παιδιά που ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες, Ωρολόγιο Πρόγραμμα, διαλείμματα, προσέλευση εκπαιδευτικών στα σχολεία για προετοιμασία έναρξης μαθημάτων, εκπαιδευτικοί που εργάζονται σε περισσότερα από ένα σχολεία, λήξη μαθημάτων για τα παιδιά, λήξη σχολικής χρονιάς κ.ά.).
6. Η απόφαση για την αναστολή φοίτησης των παιδιών στις 13 Μαρτίου 2020, λήφθηκε με ευθύνη της Κυβέρνησης η οποία συμβουλεύεται τους ειδικούς ως προς τον τρόπο και τα μέτρα διαχείρισης της κρίσης πανδημίας του κορωνοϊού. Η επιστροφή των δεκάδων χιλιάδων παιδιών στα σχολεία, κατά τον ίδιο τρόπο, γίνεται με ευθύνη και πάλι της Κυβέρνησης. Η ΠΟΕΔ και οι εκπαιδευτικοί, δηλώνουμε την ετοιμότητά μας να συμβάλουμε τα μέγιστα στην προσπάθεια για σταδιακή επιστροφή στην ομαλότητα και στην κανονικότητα, με την προϋπόθεση ότι τα θέματα ασφάλειας και υγείας, όπως θα καθοριστούν μέσα από τα Πρωτόκολλα και τις Οδηγίες, θα διασφαλίζουν στον μέγιστο δυνατό βαθμό τα παιδιά, τους εκπαιδευτικούς, τους εργαζομένους, τους γονείς και κηδεμόνες, αλλά και την κοινωνία ευρύτερα.
Η ΠΟΕΔ διαβεβαιώνει τα μέλη της ότι το πολύ σημαντικό έργο που έχει να εκπονήσει τις επόμενες μέρες, σε μια προσπάθεια να ενισχύσει και να υποβοηθήσει στον καθορισμό των Πρωτοκόλλων και των Οδηγιών που οφείλει να εκδώσει το ΥΠΠΑΝ, θα το διεκπεραιώσει με υψηλό αίσθημα υπευθυνότητας και σοβαρότητας για το καλό όλων. Την ίδια ώρα, θα απαιτήσει και από το ΥΠΠΑΝ, που θα έχει ουσιαστικά την ευθύνη, να σταθεί στο ύψος των περιστάσεων και μέσα από ειλικρινή συνεργασία να εργαστούμε όλοι για να επιτύχει η όλη προσπάθεια.
Παρακολουθούν και τα κόμματα
«Με προτεραιότητα και πρώτη έγνοια την υγεία των παιδιών μας και των εκπαιδευτικών, επιστρέφουμε σιγά-σιγά σε συνθήκες κανονικότητας» ανέφερε ο εκπρόσωπος τύπου του ΔΗΣΥ Δημήτρης Δημητρίου.
«Θέλουμε» συνέχισε «και σήμερα να επαναλάβουμε πως η επιτυχία της επανεκκίνησης κρίνεται από την ατομική και τη συλλογική ευθύνη του κάθε ενός και της κάθε μιας από μας. Η τήρηση των συστάσεων των ειδικών, η τήρηση των κανόνων αυτοπροστασίας πρέπει να είναι για όλους ευαγγέλιο και να γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας. Η κυβέρνηση, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, οι Υπουργοί και οι συναρμόδιες υπηρεσίες, παρακολουθούν καθημερινά την εξέλιξη των δεδομένων και πως προχωρά η σταδιακή επαναφορά. Η ετοιμότητα για τυχόν βελτίωση των αποφάσεων αν κι εφόσον χρειαστεί, είναι δεδομένη. Η κατάσταση παραμένει δύσκολη, δεν τελειώσαμε με την πανδημία. Έχουμε την πίστη στους ανθρώπους της χώρας μας, πως όλοι μαζί θα κάνουμε τα επόμενα βήματα με ασφάλεια και επιτυχία» κατέληξε.
Το ΑΚΕΛ δια του επικεφαλής του γραφείου Παιδείας Χρίστου Χριστοφίδη έριξε το μπαλάκι της ευθύνης στην κυβέρνηση γύρω από τη διαχείριση του όλου εγχειρήματος αλλά και για τα σωστά μέτρα πρόληψης. «Με απόφαση της Κυβέρνησης και κατ’ επέκταση ανάληψη ευθύνης από τη κυβέρνηση, ανοίγουν τα σχολεία στις 21 του Μάη. Αυτό που τώρα πρέπει να γίνει είναι αυτό που έλειψε από τη δημόσια εκπαίδευση τους 2 περίπου μήνες της κρίσης: καλή προετοιμασία, σωστός προγραμματισμός, και συνολικό πλάνο που να διασφαλίζει πρώτιστα την υγεία και την ασφάλεια των μαθητών και των εκπαιδευτικών μας όπως βεβαίως και το μαθησιακό αποτέλεσμα» ανέφερε ο κ. Χριστοφίδης.
Όπως εξήγησε, «είναι ξεκάθαρο ότι αυτή τη στιγμή υπάρχουν πολλά ερωτήματα, ανησυχίες και πολλά ζητήματα προς διευκρίνηση. Ελπίζουμε ότι το Υπουργείο Παιδείας το συντομότερο θα δώσει τις απαντήσεις που χρειάζονται. Το επόμενο χρονικό διάστημα χρειάζεται διάλογος και συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς εταίρους για να πετύχουμε το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Θέλουμε να πιστεύουμε ότι η έλλειψη συνολικού σχεδιασμού, η ανοργανωσιά και τα κενά που παρατηρήθηκαν από την αρχή της κρίσης του κορωνοϊού μέχρι σήμερα στο εκπαιδευτικό μας σύστημα θα αποτελέσουν παρελθόν.
Απομένουν δύο εβδομάδες μέχρι το άνοιγμα των σχολείων. Αυτός ο χρόνος δεν πρέπει να πάει χαμένος αλλά να αξιοποιηθεί ουσιαστικά στα πλαίσια της εξ αποστάσεως διδασκαλίας» κατέληξε.
Και η Συμμαχία Πολιτών ήγειρε ζητήματα ασφάλειας μέσω ανακοίνωσης. «Ελπίζουμε ότι η όποια απόφαση που αφορά στην επαναλειτουργία των σχολικών μονάδων, ελήφθη κατόπιν επιστημονικής τεκμηρίωσης και δεν είναι προϊόν πιέσεων από οικονομικά συμφέροντα. Οι αποφάσεις που αφορούν στην Παιδεία για αντιμετώπιση των επιπτώσεων της πανδημίας, πρέπει να έχουν ως μόνο γνώμονα την εξυπηρέτηση μαθητών και εκπαιδευτικών» αναφέρεται στην ανακοίνωση.
Όπως προστίθεται «η Κυβέρνηση έχει ύψιστο καθήκον να διασφαλίσει μέσω των αρμόδιων αρχών ότι δεν θα τεθεί σε κίνδυνο η υγεία κανενός μαθητή ή εκπαιδευτικού. Να ληφθούν τα απαραίτητα μέτρα ούτως ώστε ν’ αποφευχθεί η οποιαδήποτε διασπορά του ιού εντός σχολικών μονάδων, τόσο για την υγεία μαθητών και εκπαιδευτικών όσο και για να μην εξαπλωθεί ο κορωνοϊός ευρύτερα στην κοινωνία.
Η επιστημονική ομάδα πρέπει να επαναξιολογήσει τα δεδομένα πριν την 21η Μαΐου και να δώσει ανάλογη κατεύθυνση προς την Κυβέρνηση. Επαναλειτουργία των σχολείων νοείται μόνο με την εγγύηση από πλευράς των ειδικών ότι δεν τίθεται σε κίνδυνο η υγεία παιδιών και εκπαιδευτικών.
Από πλευράς Υπουργού Παιδείας δεν ακούσαμε καμία απάντηση στο καίριο ερώτημα πώς θα συμμορφώσουμε παιδιά νηπιαγωγείων με βασικούς κανόνες προστασίας και υγιεινής. Επίσης η Κυβέρνηση καλείται να διευκρινίσει για το τι μέλλει γενέσθαι με τους εργαζόμενους που τώρα τους παραχωρείται ειδική άδεια, καθώς είναι γονείς παιδιών των οποίων οι σχολικές μονάδες στις οποίες φοιτούν έχει ανασταλεί η λειτουργία τους. Με την εκ περιτροπής εκπαίδευση των μαθητών θα πρέπει να αναζητηθεί παράλληλα και ειδική φόρμουλα για τη φροντίδα των παιδιών, τις μέρες που δεν θα βρίσκονται εντός σχολικών μονάδων» σημειώνεται στην ανακοίνωση.