Της Μαρίνας Οικονομίδου
Συγκεκριμένη πρόταση για το πώς και πότε θα επιστρέψουν στα σχολεία και οι υπόλοιπες τάξεις δημοτικής και μέσης εκπαίδευσης αναμένεται να παρουσιάσει ο υπουργός Παιδείας Πρόδρομος Προδόμου, στη συνάντηση που θα έχει με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις ΠΣΕΜ και τους συνδέσμους γονέων το πρωί της Τετάρτης στο Προεδρικό και της οποίας θα προεδρεύσει ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας. Η κίνηση αυτή ανατρέπει το πρόσφατο πλάνο που σχεδίαζε το υπουργείο Παιδείας. Πλάνο που έδινε προφανώς έμφαση στην επιστροφή των τελειοφοίτων και εξέταζε το ενδεχόμενο επιστροφής κάποιων τάξεων του δημοτικού και του νηπιαγωγείου σε μεταγενέστερο στάδιο αν χρειαζόταν. Σε αυτή την ανατροπή, ρόλο διαδραμάτισε ο ίδιος ο Πρόεδρος, ο οποίος επιμένει στο άνοιγμα κι άλλων βαθμίδων για την επανεκκίνηση της οικονομίας, αλλά κυρίως οι οικονομικοί παράγοντες που προσέγγισαν τόσο τον Πρόεδρο όσο και μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου. Βεβαίως η όποια τελική απόφαση θα καθοριστεί μαζί με τις εκπαιδευτικές οργανώσεις και εταίρους, των οποίων οι απόψεις διίστανται.
Όπως η Ελλάδα
Όπως αναφέρουν έγκυρες πηγές στην «Κ», πλέον το υπουργείο Παιδείας προσανατολίζεται στο άνοιγμα και των υπόλοιπων τάξεων πέραν της τρίτης Λυκείου, με ανοικτό ωστόσο το θέμα ημερομηνίας. Είτε στην δεύτερη φάση της 21ης Μαϊου –αν βεβαίως είναι έτοιμοι- είτε εντός Ιουνίου και αυτό αναμένεται να θίξει στη συνάντηση των εκπαιδευτικών οργανώσεων και εταίρων. Πάντως, ο Ιούνιος θεωρείται ο επικρατέστερος μήνας επιστροφής των υπολοίπων τάξεων. Καθόλου τυχαίες και οι δηλώσεις του Προέδρου της ΠΟΕΔ Φίλιου Φυλακτού ότι δεν αναμένεται άνοιγμα των σχολείων μέσα στον Μάιο. Αυτή τη στιγμή μελετάται ο σχεδιασμός που ακολουθεί η Ελλάδα. Υπενθυμίζεται πως στην Ελλάδα οι τελειόφοιτοι επιστρέφουν στις 11 Μαΐου όπως και στην Κύπρο, ενώ στις 18 Μαΐου οι υπόλοιπες βαθμίδες της ελλαδικής μέσης εκπαίδευσης. Στην Κύπρο βεβαίως η κυβέρνηση επιθυμεί παράλληλα το άνοιγμα της προδημοτικής και δημοτικής εκπαίδευσης και εκεί προσανατολίζεται. Ο σχεδιασμός του υπουργείου προνοεί μειωμένο αριθμό μαθητών 12-15, με απόσταση 1,5 μέτρου μεταξύ των μαθητών. Για να επιτευχθεί ο σχεδιασμός μικρότερων τάξεων, οι παρακολουθήσεις θα γίνονται εκ περιτροπής (για παράδειγμα Δευτέρα-Τετάρτη-Παρασκευή θα παρακολουθεί μαθήματα το μισό τμήμα, το άλλο μισό θα παρακολουθεί Τρίτη-Πέμπτη και αντίστροφα την επόμενη βδομάδα). Όπως σημειώνεται το κύριο στοίχημα του υπουργείου είναι να τηρούνται τα μέτρα προστασίας, με τη χρήση αντισηπτικών, κατάλληλων μασκών, ενώ ανοικτό είναι αν θα υπάρχει φυσικός εξαερισμός και απολύμανση των αιθουσών διδασκαλίας. Πολύ πιθανός είναι ο σχεδιασμός διαφορετικών διαλειμμάτων ούτως ώστε να αποφεύγεται ο κίνδυνος ανεξέλεγκτης εξάπλωσης του ιού, ενώ μελετάται το κατά πόσο θα ανοίξουν τελικώς οι σχολικές καντίνες. Σε ό,τι αφορά το ενδεχόμενο διεξαγωγής εξετάσεων στις υπόλοιπες τάξεις, αρμόδιοι κύκλοι σημειώνουν πως κάτι τέτοιο δεν χρειάζεται και επιμένουν στους αρχικούς σχεδιασμούς για μη διεξαγωγή εξετάσεων και αυτόματη προαγωγή μαθητών στην επόμενη τάξη.
Το μεγάλο στοίχημα
Η τελική πρόταση θα διαφανεί βεβαίως το επόμενο διάστημα, χωρίς να αποκλείονται διαφοροποιήσεις ακόμη και ανατροπή, καθώς για την επαναλειτουργία του σχολείου, ρόλο θα παίξει και η θέση των εκπαιδευτικών οργανώσεων. Η ΠΟΕΔ, μέσω του προέδρου της Φίλιου Φυλακτού, φέρεται θετική στην επαναλειτουργία των σχολείων, δεδομένου ότι θα τηρηθούν τα μέτρα προστασίας, ενώ η ΟΕΛΜΕΚ βάζει πολλές προϋποθέσεις γύρω από αυτό το εγχείρημα. Δεν είναι τυχαίο ότι ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, κατά τη σύσκεψη που είχαν με τον Πρόεδρο την περασμένη Πέμπτη, έθετε συνεχώς το ζήτημα έναρξης διαλόγου ως απάντηση σε όλες τις προτάσεις που έθετε η κυβέρνηση, σε τέτοιο σημείο που σύμφωνα με παρόντες, προκάλεσε την δυσφορία του Προέδρου Αναστασιάδη. Είναι δεδομένο πάντως πως δεν πρόκειται για μία απλή διαδικασία, αλλά ένα μεγάλο στοίχημα με πολλές δυσκολίες. Το σίγουρο είναι πως μέχρι και την Δευτέρα το απόγευμα, εμπλεκόμενοι φορείς σημείωναν πως το υπουργείο δεν είναι ακόμη έτοιμο για την επιστροφή των τελειοφοίτων, πόσω μάλλον για την επιστροφή των υπολοίπων, χωρίς να γνωρίζουν το σενάριο επιστροφής όλων των βαθμίδων.
Το παρασκήνιο της ανατροπής
Η τελική απόφαση φέρεται πως λήφθηκε την Τρίτη το πρωί στον πρωινό καφέ του Προέδρου με τους στενούς συνεργάτες του (Πρόεδρο ΔΗΣΥ Αβέρωφ Νεοφύτου, υπουργό Εξωτερικών Νίκο Χριστοδουλίδη, υπουργό Παιδείας Πρόδρομο Προδρόμου, υπουργό Οικονομικών Κωνσταντίνο Πετρίδη, Υγείας Κωνσταντίνο Ιωάννου και Εσωτερικών Νίκο Νουρή). Η γενική θέση που εκφράστηκε κατά τον πρωινό καφέ είναι πως δεν μπορεί να λειτουργήσει ο ιδιωτικός και δημόσιος τομέας, αν δεν ανοίξουν τα σχολεία, με τον Πρόεδρο κυρίως να πιέζει προς αυτή την κατεύθυνση. Υπήρξε και κατ΄ ιδίαν σύσκεψη του Πρόδρομου Προδρόμου με τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Ο Πρόδρομος Προδρόμου ακύρωσε πάντως συναντήσεις που είχε την Τρίτη με τη συνομοσπονδία γονέων δημοτικής εκπαίδευσης, προφανώς για τον τελικό σχεδιασμό της πρότασης επανέναρξης των σχολείων που θα παρουσιαστεί σήμερα το πρωί.
Η διάσκεψη προθέσεων
Ήδη πολιτικοί κύκλοι πέριξ του Προεδρικού και της Πινδάρου εκφράζουν ανησυχίες πως στο ενδεχόμενο που δεν ανοίξουν τα σχολεία και δεν διαφανεί συγκεκριμένος σχεδιασμός στην Παιδεία, αυτό θα αποτελέσει τελικώς το μεγάλο αγκάθι στην διαχείριση της πανδημίας. Αρκετοί ήταν εκείνοι που είπαν ότι η διάσκεψη που παρέθεσε την περασμένη Πέμπτη ο υπουργός Παιδείας θα έπρεπε τελικώς να αποφευχθεί. Μετά Χριστόν βεβαίως πολλοί οι προφήτες, καθώς γι΄ αυτή τη διάσκεψη ο υπουργός δέχτηκε την προτροπή του Προέδρου. Υπενθυμίζεται πως στην διάσκεψη της Πέμπτης, η οποία γινόταν σε ζωντανή σύνδεση, ο Πρόδρομος Προδρόμου προχώρησε σε εξαγγελία προθέσεων και απέφυγε να δώσει σαφείς ενδείξεις για το ποιες τάξεις θα ανοίξουν, πότε, ποια θα είναι η εξεταστέα ύλη και κατά πόσο θα γίνουν ή όχι εξετάσεις σε όλες τις άλλες τάξεις.
Αυτό βεβαίως συνδέεται και με τη συνάντηση που είχαν το πρωί της Πέμπτης οι εκπαιδευτικές οργανώσεις με τον υπουργό Παιδείας και τον Πρόεδρο. Σε εκείνη ακριβώς την συνάντηση δεν λήφθηκε οποιαδήποτε απόφαση. Γι΄ αυτόν ακριβώς τον λόγο ο υπουργός Παιδείας διερωτήθηκε κατά πόσο πρέπει να γίνει η διάσκεψη και τι θα πρέπει να πει δεδομένου ότι δεν κατέληξαν κάπου. Ο Πρόεδρος σύμφωνα με τους παρόντες προέτρεψε τον υπουργό Παιδείας να μην πει στην ουσία κάτι συγκεκριμένο.
Διαφωνούν και οι επιστήμονες
«Οι άλλες χώρες γιατί τα καταφέρνουν και ανοίγουν τα σχολεία;» διερωτήθηκαν πολιτικοί κύκλοι κληθέντες να σχολιάσουν κατά πόσο τα δικά μας σχολεία είναι έτοιμα για ένα τέτοιο εγχείρημα. Η αλήθεια είναι πάντως πως οι απόψεις διίστανται για το τι θα πρέπει να γίνει μεταξύ των εκπαιδευτικών οργανώσεων και των εκπαιδευτικών εταίρων. Για το κατά πόσο τα σχολεία είναι αρκετά ασφαλή να επαναλειτουργήσουν χωρίς τον φόβο εξάπλωσης. Όμως οι απόψεις δεν διίστανται μόνο εντός των εμπλεκόμενων φορέων αλλά και μέσα στην επιστημονική ομάδα. Οι κ.κ Κωστρίκης και Καραγάννης υπογράμμισαν πως αν και η απόφαση είναι πολιτική, θα ήταν καλύτερο να επιστρέψουν στα σχολεία μόνο οι τελειόφοιτοι μαθητές. Αντίθετη ήταν η κ. Κολιού, η οποία σημείωσε πως τα παιδιά δύσκολα κολλούν και διασπείρουν τον ιό και με βάση τις θερμοκρασίες οι κίνδυνοι δεν είναι πολλοί για να επαναλειτουργήσουν τα σχολεία και στις υπόλοιπες τάξεις.
Έντυπη έκδοση