Του Γιάννη Ιωάννου
Ως χαώδης και δύσκολη περιγράφεται στην «Κ» η προσπάθεια εκκένωσης των συνολικά 23 ατόμων κυπριακού ενδιαφέροντος (σ.σ. 4 πολίτες της ΚΔ) από την εμπόλεμη ζώνη του Σουδάν -όπου μαίνονται, από τις 15 Απριλίου, οι εχθροπραξίες -εν μέσω μη τηρηθεισών εκεχειριών- μεταξύ των δυνάμεων της κυβέρνησης (ένοπλες δυνάμεις) και των παραστρατιωτικών ομάδων των RSF (Rapid Support Forces/RSF) του στρατηγού Dagalo (σ.σ. ή «Χεμέτι»).
Οι τελευταίες ελέγχουν το διεθνές αεροδρόμιο του Χαρτούμ (KRT) όπου ωστόσο πτήσεις εκκένωσης πολιτών πραγματοποιούνται από χώρες της ΕΕ και το Ηνωμένο Βασίλειο -το οποίο εκτέλεσε εκκενώσεις πολιτών του (σ.σ. κυρίως Βρετανών διπλωματών, μέσω Κύπρου και της αεροπορικής βάσης Ακρωτηρίου). Η ΚΔ βρίσκεται σε διαρκή συντονισμό με Λονδίνο, Αθήνα, Παρίσι και Κάιρο, με την ελληνική αποστολή να έχει αποστείλει στο τελευταίο μεταγωγικά αεροσκάφη και αποστολή ειδικών δυνάμεων (χερσαίο τμήμα) για μεταφορά πολιτών από το Τζιμπουτί (σ.σ. έχουν ήδη εκκενωθεί δύο γκρουπ Ελλαδιτών, σύμφωνα με το ελληνικό ΥΠΕΞ). Η γαλλική αποστολή εκκένωσης πετάει αεροσκάφη προς το Τζιμπουτί, όπου η Γαλλία διατηρεί στρατιωτική βάση, και όπως μαθαίνει η «Κ», η ελληνική αποστολή θα πετάξει προς την χώρα του Κέρατος της Αφρικής προκειμένου να παραλάβει τους πολίτες της, όταν ολοκληρωθεί η μεταφορά τους.
Ι warmly thanked my #France counterpart @MinColonna & Min. of State @CZacharopoulou for their assistance in safely evacuating from #Sudan a group of Greeks & their family members, including the 2 injured Greeks, with a French plane.
— Nikos Dendias (@NikosDendias) April 24, 2023
Διαρκής συντονισμός
Όπως δήλωσε στην «Κ» ο εκπρόσωπος Τύπου του κυπριακού υπουργείου Εξωτερικών, κ. Θεόδωρος Γκότσης, το ΥΠΕΞ βρίσκεται από την πρώτη στιγμή σε διαρκή συντονισμό με τις κυβερνήσεις των εμπλεκόμενων χωρών προκειμένου να υπάρξει ασφαλής εκκένωση των Κύπριων πολιτών στον βέλτιστο υπό τις περιστάσεις χρόνο, timing και σε σχέση με την παράμετρο της ασφάλειας.
Ακούστε όσα δήλωσε για το θέμα στον «ΣΠΟΡ FM 95.0» και την εκπομπή «ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΙΔΗΣΕΩΝ» ο κ. Θεόδωρος Γκότσης.
Όπως αντιλαμβάνεται η «Κ» η έξοδος των Κύπριων πολιτών, 4 με το διαβατήριο της ΚΔ και 23 στο σύνολο ως προς το ενδιαφέρον της ΚΔ, θα μπορούσε να συμβεί τόσο μέσω της βρετανικής αποστολής εκκένωσης, λόγω και της χρήσης Ακρωτηρίου, όσο και μέσω της αντίστοιχης γαλλικής -μέσω Τζιμπουτί κι εκτός απροόπτου θα ολοκληρωθεί τις επόμενες ώρες. Σημασία πάντα σε τέτοιες αποστολές εξάλλου είναι η ασφαλής και έγκυρη άφιξη πολιτών -που σχεδόν πάντα συμβαίνει ιδιωτικά- προς τις αποστολές πρεσβειών μεγάλων χωρών που στήνουν, επιχειρησιακά, σημεία επαφής (contact points) ή σημεία εκκένωσης (extraction points) κυρίως μέσω της αερομεταφοράς όπως κατέδειξε και η πρόσφατη κρίση του 2021 με το αεροδρόμιο της Καμπούλ, στο Αφγανιστάν. Στη περίπτωση της εκκένωσης του Χαρτούμ, η μέχρι στιγμής διεθνής πρακτική δείχνει πως χερσαία δρομολόγια (πχ προς το Port Sudan στην Ερυθρά Θάλασσα ή την σουδανοαιγυπτιακή μεθόριο όπως ο παλιός τερματικός σιδηροδρομικός σταθμός του Faras στη πόλη Bάντι Χάιφα) έχουν αποκλειστεί λόγω επικινδυνότητας και απόστασης (άνω των 900χλμ και στις δύο περιπτώσεις).