ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Στο περίμενε για μηδενικό ΦΠΑ - Πότε έρχεται το e-kalathi

Ψηφιοποιούνται οι επιθεωρήσεις του υπουργείου Εμπορίου

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Στο περίμενε βρίσκονται οι πολίτες για την εφαρμογή του μηδενικού ΦΠΑ στα βασικά προϊόντα, όπως αποφασίστηκε την προηγούμενη βδομάδα στη συνάντηση που είχαν ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Χριστοδουλίδης και ο υπουργός Οικονομικών, Μάκης Κεραυνός. Τα προϊόντα που θα συμπεριληφθούν στο μηδενικό ΦΠΑ είναι οι παιδικές πάνες, οι πάνες ενηλίκων, το παιδικό γάλα, τα είδη γυναικείας υγιεινής προστασίας, τα φρούτα και τα λαχανικά και θα τεθούν χωρίς να υπάρχει συγκεκριμένη περίοδος λήξης. Αυτό που εκκρεμεί όμως, για να μπει σε λειτουργία ο μηδενικός ΦΠΑ, είναι να κατατεθεί η εν λόγω πρόταση στην επόμενη συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου και να εγκριθεί.

Ο Μάριος Αντωνίου, Γενικός γραμματέας του Παγκύπριου Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου, ερωτηθείς στην εκπομπή «ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΙΔΗΣΕΩΝ» του ΣΠΟΡ FM 95.00 εάν παρατηρήθηκαν αυξήσεις στις τιμές των συγκεκριμένων προϊόντων και αν κάποιοι εκμεταλλεύθηκαν την κατάσταση ανέφερε πως δεν έχει παρουσιαστεί κάποια αύξηση με εξαίρεση τα λαχανικά των οποίων οι τιμές μπορεί να αλλάζουν δύο με τρεις φορές τη βδομάδα. Μέχρι να εφαρμοστεί το μέτρο, οι πάνες βρίσκονται στο 19%, ενώ τα υπόλοιπα προϊόντα στο 5%. Ο κ. Αντωνίου εξέφρασε το αίτημα του Συνδέσμου Λιανικού Εμπορίου για να ενταχθούν οι πάνες στο συντελεστή του 5% τονίζοντας πως πρόκειται για ένα προϊόν βασικής ανάγκης.

Από την 1η Οκτωβρίου όπου τα βασικά προϊόντα κοστολογούνται με τον συντελεστή του ΦΠΑ παρατηρείται μια αύξηση στο καλάθι γύρω στα 8 ευρώ με τον κ. Αντωνίου να σημειώνει πως για τις αυξήσεις παίζει ρόλο και ο συνδυασμός των προϊόντων από άλλα που δεν βρίσκονται στα βασικά αγαθά, αλλά βρίσκονται σε υψηλή ζήτηση από τους καταναλωτές. Όπως ανέφερε ο κ. Αντωνίου, λόγω κλιματικής αλλαγής και του καύσωνα το καλοκαίρι υπήρξε μικρή παραγωγή σε προϊόντα λαχανικών και φρούτων με αποτέλεσμα να αυξάνονται οι εισαγωγές, κυρίως από Ελλάδα σε προϊόντα όπως η ντομάτα κάτι που έφερε και επιπλέον αυξήσεις στα συγκεκριμένα προϊόντα, ενώ αξίζει να σημειωθεί πως παρατηρείται μια αύξηση στα 8 ευρώ στο καλάθι.

Από 1η Νοεμβρίου ή και νωρίτερα η εφαρμογή του μηδενικού ΦΠΑ

Ο Κωνσταντίνος Καραγιώργης, διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή του υπουργείου Εμπορίου ανέφερε από πλευράς του στην εκπομπή «ΔΙΑΣΠΟΡΑ ΕΙΔΗΣΕΩΝ» πως σύμφωνα με τις ενδείξεις μόλις περάσει η πρόταση από το Υπουργικό Συμβούλιο θα τεθεί σε εφαρμογή ο μηδενικός ΦΠΑ, κάτι το οποίο υπολογίζεται να γίνει «από 1η Νοεμβρίου, μπορεί και λίγο νωρίτερα». Σημείωσε και αυτός με τη σειρά του πως υπήρξαν μεγάλες αυξήσεις στα προϊόντα λόγω του καιρού που δεν βοήθησε τη παραγωγή να ανταπεξέλθει στη μεγάλη ζήτηση. Σχετικά με το αίτημα για να ενταχθούν οι πάνες στο συντελεστή του 5% αντί στο 19%, ο κ. Καραγιώργης είπε ότι υπάρχει αυτό το αίτημα, αλλά και λόγω των νομοθεσιών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής η οποία δίνει όμως το δικαίωμα στα κράτη να ορίζουν οι ίδιοι τι μπορεί να εντάσσεται στο μηδενικό ΦΠΑ και για όσο καιρό κρίνουν τα ίδια πως πρέπει να τηρείται.

Έρχεται νωρίτερα το e-kalathi

Αναφορικά με το e-kalathi, ο κ. Καραγιώργης ανέφερε πως έχουν εντατικοποιηθεί οι διαδικασίες για λειτουργία του και αναμένεται να λανσαριστεί τα Χριστούγεννα, περίπου 6 μήνες πριν από την προθεσμία που δόθηκε (Ιούνιος 2025) στην ανάδοχο εταιρία. Ο κ. Καραγιώργης υπενθύμισε πως δεν πρόκειται για μια πλατφόρμα που θα καταπολεμά την ακρίβεια, αλλά θα παρέχει καθημερινή πληροφόρηση στον καταναλωτή για το ποιες είναι οι τιμές των αγαθών, να τα εντοπίζουν, να τα βάζουν στο καλάθι και να συγκρίνουν τις τιμές ανά υπεραγορά. Στην πλατφόρμα θα υπάρχει μεγάλη γκάμα προϊόντων, με γύρω στους 3.500 χιλιάδες κωδικούς.

Ψηφιοποιείται ο έλεγχος

Σύμφωνα με τον κ. Καραγιώργη βρίσκεται σε φάση ολοκλήρωσης η ψηφιακή εξέλιξη της υπηρεσίας όπου οι επιθεωρητές θα πηγαίνουν κινητές συσκευές για έλεγχο και θα μπορούν να ανεβάζουν σε ένα ψηφιακό σύστημα όλα τα δεδομένα που θα συλλέγουν, έτσι ώστε να υπάρχει ο έλεγχος για το που βρέθηκε η υπηρεσία και τι κατέγραψε.

Ο διευθυντής της Υπηρεσίας Προστασίας Καταναλωτή ανέφερε πως δεν ενημερώνουν από πριν τις αγορές για τους ελέγχους. «Γίνονται καθημερινοί έλεγχοι, είμαστε κοντά στους καταναλωτές και κοντά στις επιχειρήσεις για να τους βοηθήσουμε να εφαρμόζουν σωστά τους νόμους», είπε χαρακτηριστικά.

Κάπου που εντοπίστηκε πρόβλημα και το επόμενο διάστημα αναμένεται να αλλάξει είναι ο τρόπος παρουσίασης των εκπτώσεων. Όπως είπε ο κ. Καραγιώργης, δημιουργήθηκε ένας οδηγός προσφορών από την υπηρεσία και την επόμενη περίοδο αναμένεται πως ο συγκεκριμένος τομέας θα παρουσιάσει βελτίωση και «όλοι θα συμμορφωθούν στο νόμο».

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση

X