Του Ανδρέα Καραμήτα
Παρότι η χθεσινή συνάντηση μεταξύ του Υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Χρίστου Στυλιανίδη και της Υφυπουργού Ναυτιλίας κ.ά. Μαρίνας Χατζημανώλη αφορούσε τις διμερείς σχέσεις και συνέργειες Κύπρου Ελλάδας αλλά και την συνεργασία στον ΔΝΟ οι δημοσιογράφοι άδραξαν την ευκαιρία της παρουσίας του Έλληνα Υπουργού για να τον ρωτήσουν και για άλλα ζητήματα. Τα δύο ερωτήματα που κυριάρχησαν αφορούσαν την Θαλάσσια Επιβατική Σύνδεση αλλά και το τι μέλει γενέσθαι με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή Μεταφορών μετά τις ευρωεκλογές του Ιουνίου. Η πραγματικότητα είναι πως το ενδεχόμενο να διοριστεί Κύπριος Επίτροπος μεταφορών είναι κάτι που επιθυμούν διακαώς και το Κυπριακό Ναυτιλιακό Επιμελητήριο και γενικότερα η βιομηχανία αλλά και Κύπριοι πλοιοκτήτες. Όσον αφορά την κυβέρνηση και την ηγεσία του Υφυπουργείου Ναυτιλίας είτε το επιθυμεί είτε προτιμά κάποιο άλλο επιτροπάτο αν υπάρχει σοβαρή πιθανότητα να συμβεί θα το υποστηρίξουν αφού το μόνο που δεν θέλουν είναι να δυσαρεστήσουν την Βιομηχανία.
Το ίδιο θέλει και η ελληνική βιομηχανία
Η εν λόγω ερώτηση κατά πόσο η ελληνική κυβέρνηση διατίθεται να υποστηρίξει την υποψηφιότητα ενός κύπριου επιτρόπου ο κ. Στυλιανίδης απάντησε ότι δεν είναι ο Κυριάκος Μητσοτάκης για να ξέρει ενώ τόνισε πως για το καλό και των δύο χωρών ακόμα δεν μπορούν να δοθούν στη δημοσιότητα τέτοια στοιχεία. Ωστόσο, αργότερα με την λήξη των επίσημων δηλώσεων ο Υπουργός δεν έχασε την ευκαιρία τα εξηγήσει στους δημοσιογράφους τι πραγματικά θα ήταν ωφέλιμο και θεμιτό για την βιομηχανία γενικότερα. Αφού σημείωσε ότι αυτό είναι ένα ζήτημα που αφορά την Ευρωπαϊκή Βιομηχανία γενικότερα. Παράλληλα να σημειώσουμε ότι μετά την πρώτη Υφυπουργό Ναυτιλίας της Κύπρου Νατάσσα Πηλείδου τόσο ο Δημητριάδης αλλά και η σημερινή Υφ. Μαρίνα Χατζημανώλη θα ήταν ένθερμοι υποστηρικτές στο ενδεχόμενο το Υφυπουργείο Ναυτιλίας να μετατραπεί σε Υφυπουργείο Γαλάζιας Οικονομίας και ανάπτυξης όπου θα συγκεντρώνει όσους οργανισμούς έχουν να κάνουν με την Θάλασσα, την ναυτιλία και την ναυτοσύνη. Αυτή τη θέση μάλιστα προσπάθησε να την επικοινωνήσει ο Δημητριάδης διοργανώνοντας το πρώτο Φεστιβάλ Ζήσε τη Θάλασσα Γνώρισε τη ναυτιλία στη Λεμεσό όπου πρώτη φορά 40 οργανισμοί που έχουν να κάνουν με Θαλάσσια δραστηριότητα ανάπτυξη, ναυτοσύνη και διαχείριση υδάτινων πόρων συγκεντρώθηκαν μαζί για να ενημερώσουν παιδιά και πολίτες για τα οφέλη της γαλάζιας ανάπτυξης. Ο Θεσμός αυτός συνεχίστηκε και από την Χατζημανώλη και μάλλον θα καθιερωθεί ως μόνιμος θεσμός του Υφυπουργείου Ναυτιλίας.
Η ανταγωνιστικότητα της ναυτιλίας στο στόχαστρο
Δεδομένων των πιο πάνω γίνεται αντιληπτό πως κάτι τέτοιο θα έπρεπε να γίνει και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής επιτροπής. Φυσικά ο λόγος δεν είναι μόνο η διαχείριση υδάτων ή τα τεχνικά ναυτιλιακά ζητήματα αλλά και το μεγάλο «Φάουλ» ότι στην επιτροπή μεταφορών δεν ασχολούνται καθόλου με το θέμα της ανταγωνιστικότητας του κλάδου. Όποιος είναι μέσα στη βιομηχανία γνωρίζει καλά ότι αυτό είναι και ένα ζήτημα που «ενοχλεί» όλα τα ηγετικά στελέχη της ευρωπαϊκής βιομηχανίας, Ο Στυλιανίδης πολύ σωστά διαλαλεί δεξιά και αριστερά ότι η λύση αυτού του ζητήματος αφού λυθεί το θέμα της ανταγωνιστικότητας είναι όντως η δημιουργία ενός νέου χαρτοφυλακίου στην Ε.Ε που θα αφορά την μόνο την γαλάζια ανάπτυξη και την γαλάζια οικονομία.. Αν κάτι τέτοιο όντως συμβεί η Ναυτιλία μαζί με άλλες νευραλγικές βιομηχανίες που είναι διάσπαρτες η Ναυτιλία θα ενταχθεί σε αυτό το χαρτοφυλάκιο. Ο Έλληνας Υπουργός όντας γνώστης των πραγμάτων ανέφερε ανεπίσημα πως αυτό επιτάσσει η λογική αλλά όποιος ξέρει τα τεκταινόμενα στις Βρυξέλλες αργεί πολύ να συμβεί.
Εξίσου ιδανικοί οι Κύπριοι για το εν λόγω χαρτοφυλάκιο
Ανάμεσα σε όλα αυτά και η Κύπρος η οποία ας μην ξεχνάμε έχει μία αποκλειστική οικονομική ζώνη πολύ μεγαλύτερη από την στεριά της. Δηλαδή ως νησιωτικό κράτος με τεράστιους θαλάσσιους πόρους αλλά και μία σημαντική ακτογραμμή οικονομικής ανάπτυξης θα έχει ηγετικό ρόλο σε ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Ούτως ή άλλως, η Κύπρος είναι σεβαστή ναυτική δύναμη 3η στην Ευρώπη και 11η στον κόσμο. Επιπρόσθετα πηγές στην καθημερινή αναφέρουν ότι αν προκύψει ένα χαρτοφυλάκιο γαλάζιας οικονομίας και ανάπτυξης πλοιοκτήτες, βιομηχανία και ιδιωτικός τομέας θα πιέσουν προς όλες τις κατευθύνσεις ο Επίτροπος να είναι Κύπριος. Μάλιστα, πολλά στελέχη της βιομηχανίας επιθυμούν σε ένα τέτοιο πόστο να διοριστεί ο Γενικός Διευθυντής του Κυπριακού Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου κ. Καζάκος Θωμάς ο οποίος σύμφωνα με πηγές της «Κ» από ηγετικά στελέχη της βιομηχανίας, συγκεντρώνει στο πρόσωπο του όλα τα στοιχεία και τις γνώσεις που χρειάζεται μία τέτοια θέση ευθύνης. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και άλλοι Κύπριοι που θα μπορούσαν να αναλάβουν ένα τέτοιο χαρτοφυλάκιο μόνο που τον Καζάκο δεν τον αγγίζουν μικροκομματικά παίγνια και μικροπολιτικές ενέργειες ορισμένων όπως έγινε και στην περίπτωση του Δημητριάδη ο οποίος δεν υποστηρίχτηκε για γενικός γραμματέας του Διεθνή Ναυτιλιακού Οργανισμού καθώς ήταν Υπουργός του Αναστασιάδη. Το τι μέλλει γενέσθαι με αυτό το ζήτημα θα το δούμε αφού γίνουν οι ευρωεκλογές και εφόσον οι πολιτικές ισορροπίες στο ευρωκοινοβούλιο παραμείνουν ως έχουν . Όπως και να έχει αυτό το οποίο πρέπει να καταλάβουν οι πολιτικοί τόσο στην Κύπρο αλλά και στην Ευρώπη ότι το μπλε είναι το καινούργιο πράσινο και στο άμεσο μέλλον θα απασχολήσει τις οικονομίες πολύ περισσότερο και από την πράσινη μετάβαση που επιχειρείται στα κράτη μέλη.