BLOOMBERG, REUTERS
Μπορεί έως τώρα να απέφυγε η Ρωσία τη βαθιά ύφεση που είχαν προβλέψει οι Δυτικοί, αλλά η οικονομία της Ρωσίας δεν θα βγει εντελώς αλώβητη από αυτήν την αναμέτρηση δυνάμεων με την Ευρώπη και τις ΗΠΑ. Μέχρι προσφάτως το ΑΕΠ της είχε μειωθεί μόλις 2,5% και διέψευδε τις προβλέψεις για συρρίκνωση 10% παρά τις κυρώσεις, το «πάγωμα» των συναλλαγματικών της διαθεσίμων ύψους 300 δισ. δολ. και το πλαφόν των 60 δολ. το βαρέλι στις τιμές του ρωσικού πετρελαίου. Σύμφωνα, όμως, με τις τελευταίες εκτιμήσεις των οικονομολόγων που μίλησαν στο Bloomberg, το τελευταίο τρίμηνο του περασμένου έτους η ρωσική οικονομία πρέπει να έχει συρρικνωθεί κατά 4,6%.
Υπολογίζεται πως το 2026 η οικονομία της θα είναι κατά 8% μικρότερη σε σύγκριση με αυτό που θα ήταν χωρίς τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Έως τώρα η ρωσική οικονομία έχει στηριχθεί σε μεγάλο βαθμό από τους συμμάχους της, καθώς οι χώρες που εξακολουθούν να διατηρούν εμπορικές σχέσεις με τη Μόσχα και αποφεύγουν να καταδικάσουν την εισβολή και τον πόλεμο στην Ουκρανία αντιπροσωπεύουν αθροιστικά πάνω από το 30% του παγκόσμιου ΑΕΠ. Υπό μία έννοια, άλλωστε, οι κυρώσεις δεν ήταν τόσο σκληρές όσο θα μπορούσαν να είναι, αφού η Ε.Ε. και οι ΗΠΑ αναγκάστηκαν να τις μετριάσουν προκειμένου να διασφαλίσουν τη ροή ρωσικών υδρογονανθράκων στις οικονομίες τους. Παρά τις κυρώσεις η Ρωσία αντλούσε περισσότερο πετρέλαιο σε όλη τη διάρκεια του περασμένου έτους και οι υψηλές τιμές της ενέργειας της προσέφεραν ιλιγγιώδη έσοδα. Την ίδια στιγμή, εξάλλου, εξήγε μεγάλο όγκο πετρελαίου στην Κίνα και στην Ινδία. Επιβάλλοντας, επίσης, αυστηρούς ελέγχους στις κινήσεις κεφαλαίων και αυξάνοντας αρχικά τα επιτόκια για να τα μειώσει και πάλι αργότερα, η Τράπεζα της Ρωσίας επέτυχε να αποφύγει μια χρηματοπιστωτική κρίση. Το τίμημα ήταν, όμως, η ραγδαία μείωση του δανεισμού προς καταναλωτές και η αντίστοιχη πτώση της κατανάλωσης. Έτσι ένα χρόνο από την έναρξη του πολέμου, ο Βλαντιμίρ Πούτιν μπορεί να θεωρεί πως οι οικονομικές επιπτώσεις δεν είναι αρκετές για να αλλάξουν τα σχέδιά τους.
Σύμφωνα, όμως, με τις εκτιμήσεις των οικονομολόγων του Bloomberg, στο μέλλον τα πράγματα θα είναι πιο δύσκολα για τη Ρωσία. Μεγάλος αριθμός εργατών έχει εγκαταλείψει τα εργοστάσια για να πολεμάει στο μέτωπο και η απουσία τους μπορεί να αφαιρέσει μία εκατοστιαία μονάδα από την ανάπτυξη του ιδιωτικού τομέα. Ο πόλεμος θα επιδεινώσει, άλλωστε, το δημογραφικό πρόβλημα της χώρας και το εργατικό δυναμικό της αναμένεται να μειωθεί κατά 6,5% μέσα στην επόμενη δεκαετία. Υπολογίζεται, έτσι, πως το 2026 η οικονομία της Ρωσίας θα είναι κατά 8% μικρότερη σε σύγκριση με αυτό που θα ήταν χωρίς τον πόλεμο στην Ουκρανία.
Προς το παρόν, πάντως, το τίμημα πληρώνουν οι Ρώσοι καταναλωτές, όπως προδίδουν τα στοιχεία για τις πωλήσεις αυτοκινήτων στη χώρα. Ενώ οι αναλυτές συζητούν ακόμη για την αποτελεσματικότητα των κυρώσεων, ο κλάδος που έχει σίγουρα πληγεί είναι οι αυτοκινητοβιομηχανίες καθώς εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από τις ξένες βιομηχανίες και τα εισαγόμενα ανταλλακτικά. Η παραγωγή αυτοκινήτων στη Ρωσία έχει μειωθεί κατακόρυφα και βρίσκεται στα χαμηλότερα επίπεδα που έχει σημειώσει μετά την κατάρρευση της Σοβιετικής Ενωσης. Παράλληλα, οι δαπάνες των Ρώσων για την αγορά νέων αυτοκινήτων έχουν μειωθεί κατά 52% και οι αγορές νέων αυτοκινήτων κατά 58,8%. Σημείωσαν, αντιθέτως, αύξηση 145% οι αγορές μεταχειρισμένων αυτοκινήτων, που είναι πιο προσιτά για τους Ρώσους, δεδομένου ότι ο πληθωρισμός στη χώρα βρίσκεται στο 11,8% και το μέσο εισόδημα έχει μειωθεί κατά 1%.