Kathimerini.gr
Το πλήγμα του πληθωρισμού στο βιοτικό επίπεδο των Βρετανών γίνεται όλο και σκληρότερο και αναγκάζει μια διευρυνόμενη μερίδα του πληθυσμού να επιλέγει ανάμεσα στις ανάγκες της. Ετσι, από το περασμένο έτος πάνω από το 20% των νοικοκυριών της χώρας δυσκολεύεται πλέον να πληρώσει τους λογαριασμούς της τηλεόρασης, του Ιντερνετ αλλά και του τηλεφώνου.
Ρεπορτάζ της βρετανικής εφημερίδας The Guardian επικαλείται σχετική έρευνα της ρυθμιστικής και εποπτικής αρχής τηλεπικοινωνιών της Βρετανίας, Ofcom, σύμφωνα με την οποία πολλά βρετανικά νοικοκυριά αναγκάζονται να διακόψουν την παροχή Ιντερνετ και τηλεόρασης. Εναλλακτικώς αναγκάζονται να μειώνουν τις δαπάνες τους για βασικά είδη πρώτης ανάγκης, όπως τρόφιμα και είδη ρουχισμού, προκειμένου να αντεπεξέλθουν στο κόστος των τηλεπικοινωνιών και των ΜΜΕ.
Μιλώντας στην Guardian, η Λίντσεϊ Φιούσελ, διευθυντικό στέλεχος της Ofcom, τόνισε πως «πολλοί άνθρωποι εξαρτώνται από την παροχή ευρυζωνικών υπηρεσιών για να διατηρήσουν την επαφή με τον έξω κόσμο, για να κρατήσουν την εργασία τους ή ακόμη και για την τηλεκπαίδευση από το σπίτι». Η ίδια προσθέτει με έμφαση ότι «για όσους δυσκολεύονται πραγματικά, έχει σημασία και η τελευταία δεκάρα». Η Ofcom επισημαίνει πως οι αυξήσεις των τιμών στις τηλεπικοινωνίες υπερβαίνουν ακόμη και τον πληθωρισμό και προειδοποιεί πως περισσότερα από 4 εκατ. νοικοκυριά αντιμετωπίζουν τον κίνδυνο περαιτέρω μείωσης του πραγματικού τους εισοδήματος. Ειδικότερα, περίπου το 5% των νοικοκυρών στη Βρετανία, κάπου 1,1 εκατ. νοικοκυριά, δυσκολεύεται να καταβάλει το κόστος των ευρυζωνικών υπηρεσιών και ένα αντίστοιχο ποσοστό δυσκολεύεται να πληρώσει τον λογαριασμό του κινητού που χρησιμοποιεί.
Πάνω από το 20% των νοικοκυριών της χώρας δυσκολεύεται πλέον να πληρώσει τους λογαριασμούς, σύμφωνα με τα επί- σημα στοιχεία του 2021.
Υπογραμμίζει, μάλιστα, ότι «αυτό σημαίνει πως θα αυξηθεί ο αριθμός των νοικοκυριών που δεν θα μπορούν να αντεπεξέλθουν στο κόστος των υπηρεσιών Ιντερνετ, ενώ θα βρεθούν σε ακόμη δυσχερέστερη θέση όσοι αντιμετωπίζουν ήδη τέτοιο πρόβλημα». Και βέβαια, πρόκειται να οξυνθεί περαιτέρω το ευρύτερο πρόβλημα που αποτελεί η εκτόξευση του κόστους διαβίωσης και των ουσιαστικών υπηρεσιών σε ένα ευρύ φάσμα, συμπεριλαμβανομένων των αυξανόμενων τιμών της ενέργειας.
Ετσι η Ofcom ζητάει να ληφθεί ειδική μέριμνα προκειμένου να προσφερθούν ειδικές εκπτώσεις και καλεί τις εταιρείες του κλάδου «να επισπεύσουν όσα μέτρα στήριξης και όσες προσφορές μπορούν προς τα νοικοκυριά χαμηλού εισοδήματος», ενώ υπόσχεται να παρακολουθήσει και να εποπτεύσει την ανταπόκριση των εταιρειών.
Οπως αποκαλύπτει, πολλές εταιρείες προσφέρουν όντως ειδικά κοινωνικά τιμολόγια, αλλά δεν τα προωθούν ενεργά στους πελάτες για τους οποίους έχουν δημιουργηθεί όπως θα έπρεπε, και με τις κατάλληλες διαφημίσεις και με συγκρίσεις τιμών στις σχετικές ιστοσελίδες.
Υπογραμμίζει, άλλωστε, πως σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της, περίπου 4,2 εκατ. νοικοκυριά της χώρας δικαιούνται να πληρώνουν με κοινωνικά τιμολόγια τα οποία προσφέρουν έξι εταιρείες παροχής ευρυζωνικών υπηρεσιών, οι BT, Virgin Media O2, Community Fibre, G.Network, Hyperoptic και KCOM.
Η ένταξή τους σε αυτά τα κοινωνικά τιμολόγια θα μπορούσε να περιορίσει το κόστος τους κατά το ήμισυ. Σημειωτέον ότι εκτός από την ακρίβεια που αντιμετωπίζουν τα βρετανικά νοικοκυριά, από τον Απρίλιο θα αντιμετωπίσουν αυξημένη επιβάρυνση υπό τη μορφή των αυξημένων εισφορών στα ασφαλιστικά ταμεία, ενώ η αύξηση των επιτοκίων από την Τράπεζα της Αγγλίας συνεπάγεται υψηλότερες δόσεις στα στεγαστικά δάνεια. Οπως σχολιάζει σχετικό ρεπορτάζ των Financial Times, όλα αυτά συνεπάγονται οικονομική δυσπραγία για τον προϋπολογισμό των βρετανικών νοικοκυριών και οικονομική μιζέρια για εκατομμύρια πολίτες της Γηραιάς Αλβιώνας.