Του Παναγιώτη Ρουγκάλα
Κατηγορηματικός ότι δεν πρόκειται να μπουν χρονομετρητές στα φανάρια, τουλάχιστον μέχρι τον Μάρτη – Απρίλη του 2024 παρουσιάστηκε ο Υπουργός Μεταφορών, Αλέξης Βαφεάδης. Ταυτόχρονα, ο Υπουργός τόνισε ότι προτεραιότητα έχουν τα «έξυπνα φανάρια» από το να μπουν στα υφιστάμενα φανάρια στους κόμβους χρονομετρητές.
Στο πλαίσιο παρουσίασης του προϋπολογισμού του Υπουργείου Μεταφορών για το 2024 στην Επιτροπή Οικονομικών ο κ. Βαφεάδης κατέστησε σαφές ότι χρονομετρητές θα μπουν μόνο εάν κριθεί μετά την εγκατάσταση των «έξυπνων φαναριών» τον Μάρτη – Απρίλη του 2024 ότι θα χρειάζονται.
Οι βουλευτές κατά την εξέταση του Προϋπολογισμού χαιρέτισαν το γεγονός ότι λήφθηκαν δύο «μικρομέτρα» για τη διευκόλυνση της όλης κατάστασης (4 δευτερόλεπτα για το δεξί βέλος και για τη πρώτη γραμμή εάν περάσει το όχημα), αλλά παρατήρησαν πως οι μη ορθές πρακτικές κυρίως από την εταιρεία που έχει αναλάβει να λειτουργεί τις κάμερες στην Κύπρο, συνεχίζονται. Ο κ. Υπουργός τόνισε ότι όπου οι πολίτες αντιλαμβάνονται κακές πρακτικές θα πρέπει να τις καταγγέλλουν στην αστυνομία Κύπρου και αν η αστυνομία δεν λαμβάνει δράση, τότε να προχωρούν και σε καταγγελίες στο Υπουργείο.
Δεν βρήκε λάθος πρακτική της αστυνομίας με τα φορτηγά
Μεταξύ άλλων θεμάτων που άπτονται της κυκλοφορίας, ο Υπουργός θέχθηκε και ερωτήσεις για τα πρόσφατα συμβάντα της προηγούμενης εβδομάδας, όπου 2-3 ατυχήματα με νταλίκες στον αυτοκινητόδρομο παρέλυσε το οδικό δίκτυο για ώρες.
Ο κ. Αλέξης Βαφεάδης είπε πως, δεν βρήκε λάθος πάνω στο χειρισμό της κατάστασης από την αστυνομία Κύπρου, καθώς αν διοχέτευαν την κυκλοφορία από αλλού θα είχε αντίστοιχα αποτέλεσμα με την κίνηση. Εκείνο που βρήκε μόνο λάθος στον όλο χειρισμό της κατάστασης που έμεινε η εθνική οδός κλειστή για ώρες, ήταν ότι υπήρξε έλλειψη παροχής βοήθειας στους εγκλωβισμένους – επηρεαζόμενους οδηγούς.
Στα 490 εκατ. ευρώ
Ο Προϋπολογισμός του Υπουργείου Μεταφορών ανέρχεται στα 490,3 εκατ. ευρώ, με το σύνολο δίχως συγχρηματοδοτούμενων έργων να ανέρχεται στα 452,3 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, τα συγχρηματοδοτούμενα που συντονίζει η Γενική Διεύθυνση Ανάπτυξης ανέρχεται σε 38 εκατ. ευρώ. Όσον αφορά στο ποσοστό υλοποίησης των αναπτυξιακών δαπανών για τα 2016 – 2022 και πρόβλεψη για το 2023, για το τρέχον έτος η πρόβλεψη είναι στο 83%. Το 2022 ήταν στο 81%, το 2021 στο 72%, το 2020 στο 73% και το 2019 στο 66%.
Σύμφωνα με την «πίττα» κυριότερων έργων υπό εκτέλεση στην Κύπρο, ανέρχονται σε 885 εκατ. ευρώ, όπου τα 523 εκατ. είναι έργα που σχετίζονται με το Υπουργείο Μεταφορών και τα υπόλοιπα 362 εκατ. αφορούν έργα άλλων υπουργείων.
Αναφορικά με τα έργα που αναμένεται να προκηρυχθούν το 2024, το σύνολό τους ανέρχεται στα 263 εκατ. ευρώ. Τα 152 εκατ. θα είναι έργα του Υπουργείου και 111 εκατ. θα είναι έργα άλλων Υπουργείων.
Το σύνολο του Προϋπολογισμού
Το σύνολο των δαπανών του κρατικού Προϋπολογισμού του 2024 (περιλαμβανομένων των αποπληρωμών δανείων, τόκων και επενδύσεων) ανέρχεται σε €13.040,7 εκ. Η κατανομή των δαπανών στις τρεις βασικές κατηγορίες δαπανών έχει ως ακολούθως, (α) δαπάνες Παγίου Ταμείου €4.340,8 εκ., (β) Τακτικές δαπάνες €7.221,1 εκ., και (γ) Αναπτυξιακές δαπάνες €1.478,8 εκ..
Τα Έσοδα, εξαιρουμένων των χρηματοοικονομικών ροών1 αναμένεται να ανέλθουν στα €9.892 εκ. σε σύγκριση με αναθεωρημένα έσοδα ύψους €9.027 εκ. το 2023, προβλέπεται δηλαδή αύξηση της τάξης του 9,6%.
Οι Δαπάνες, εξαιρουμένων των δαπανών για την αποπληρωμή δανείων και επενδύσεων, αναμένεται να παρουσιάσουν αύξηση ύψους 17,7% σε σχέση με τον προηγούμενο χρόνο. Συγκεκριμένα, για το 2024 προϋπολογίζονται στα €10.584 εκ. σε σύγκριση με €8.985 εκ. το 2023.