Δύο χρόνια μετά το επίσημο άνοιγμα της λεωφόρου Μακαρίου (8 Δεκεμβρίου 2021), η εμπορικότητα του δρόμου δεν έχει επαληθεύσει τις προσδοκίες των πλείστων –τουλάχιστον επιχειρήσεων– που επένδυσαν στην περιοχή. Όπως αναφέρουν χαρακτηριστικά στην «Κ» επιχειρηματίες της περιοχής, οι πωλήσεις καταστημάτων στη Μακαρίου, είναι έξι φορές πιο κάτω σε σχέση με τις πωλήσεις των καταστημάτων τους στα εμπορικά κέντρα. Για παράδειγμα το περασμένο Σάββατο, ο κόσμος επισκέφθηκε τη Μακαρίου, ωστόσο, οι πωλήσεις ήταν χαμηλότερες και από αυτές του 2021, περιγράφουν επιχειρηματίες στην περιοχή.
Την ώρα που η επισκεψιμότητα και οι πωλήσεις δεν είναι ικανοποιητικές, γίνεται λόγος για ενοίκια τα οποία αποτελούν σημαντικό βαρίδι ώστε οι επιχειρήσεις της λεωφόρου να καταστούν βιώσιμες. Υπάρχουν μάλιστα πληροφορίες για καταστήματα τα οποία ετοιμάζονται μέχρι τέλος του Ιανουαρίου να βάλουν λουκέτο στα εκεί καταστήματά τους, ενώ άλλοι είναι σε σκέψεις και αναθεώρηση πλάνων για τη συγκεκριμένη εμπορική οδό. Αυτή είναι η μία πλευρά του νομίσματος. Η άλλη, παρουσιάζεται πιο θετική και εκφράζεται από τους επιχειρηματίες στο κτίριο 360, που ετοιμάζεται το επόμενο διάστημα για δύο νέα ανοίγματα –του Haagen Dazs και του εστιατορίου στον τελευταίο όροφο του πολυώροφου κτιρίου. Εκφράζεται παράλληλα και η άποψη ότι προκειμένου να επανέλθει η Μακαρίου στις παλιές της δόξες θα πρέπει να επανατοποθετηθεί με πιο συγκεκριμένη ταυτότητα και να προχωρήσει με στοχευμένες προωθητικές κινήσεις.
Το περασμένο Σάββατο, ο κόσμος επισκέφθηκε τη Μακαρίου, ωστόσο, οι πωλήσεις ήταν χαμηλότερες και από αυτές του 2021.
Η περίοδος των Χριστουγέννων είναι μια ιδανική περίοδος για προσέλκυση του κοινού στο κέντρο της πόλης, ωστόσο και πάλι η σωστή προώθηση και το σωστό timing θεωρείται ότι είναι κλειδί στην προσπάθεια. Μερίδα καταστηματαρχών κάνει λόγο για καθυστέρηση από πλευράς δήμου, στον προγραμματισμό του για τις χριστουγεννιάτικες εκδηλώσεις, οι οποίες δεν ήταν στα επίπεδα προηγούμενων χρόνων, πριν το κλείσιμο της Μακαρίου.
Να γίνει premium
Η Μακαρίου μπορεί να λειτουργήσει καλύτερα αν λειτουργήσει συνδυαστικά με την Στασικράτους, προσφέροντας ένα premium προϊόν, ρούχα πολυτελείας κοκ, ώστε να προσελκύσουν επισκέπτες διαφορετικής ταυτότητας από το κοινό των κλειστών εμπορικών κέντρων. Μιλώντας στην «Κ» ο Μάριος Λουκαΐδης, ιδρυτής της Sympraxis Management Services, ο οποίος διαθέτει πολυετή εμπειρία στο λιανικό εμπόριο, εξέφρασε την άποψη ότι η Μακαρίου μπορεί να ανεβάσει στροφές ωστόσο κάτι τέτοιο θα γίνει σε βάθος χρόνου και με την προϋπόθεση η εμπορική οδός να αποκτήσει συγκεκριμένη ταυτότητα. Την ίδια ώρα η ανάκαμψη της Μακαρίου θα έρθει και ως αποτέλεσμα της αναβάθμισης του ιστορικού κέντρου της Λευκωσίας. Σε κάθε περίπτωση, διατυπώνεται η άποψη ότι, η περιοχή θα πρέπει να διαφοροποιηθεί σε σχέση με τα mall. Αυτή τη στιγμή δεν διαθέτει το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα εκείνο, που θα κάνει τη διαφορά.
Από την πλευρά του ο Γιώργος Χρυσοχός, CEO της Cyfield ιδιοκτήτριας εταιρείας του κτιρίου 360, εκφράζει αισιοδοξία για αύξηση της επισκεψιμότητας και των πωλήσεων, σημειώνοντας ότι υπάρχουν οι συνθήκες ώστε το κέντρο να πάει καλά –το λίφτινγκ της Μακαρίου, τα ανοίγματα στην εστίαση και η αύξηση του πληθυσμού στο κέντρο της πόλης. Επικαλέστηκε στοιχεία από τα καταστήματα που στεγάζονται στο 360 τα οποία δείχνουν βελτίωση της κίνησης και εκφράζει την αισιοδοξία ότι τα στοιχεία θα ενισχυθούν ακόμη περισσότερο το επόμενο διάστημα. Εκφράζει ωστόσο την εκτίμηση ότι τα δεδομένα για τη Μακαρίου θα ήταν σαφώς καλύτερα αν το opening των καταστημάτων γινόταν με την επαναλειτουργία του δρόμου και όχι ένα χρόνο αργότερα. Η επιλογή για άνοιγμα ένα χρόνο μετά, αποδυνάμωσε την προοπτική για ένα δυνατό comeback του εμπορικού δρόμου και αύξησε τον χρόνο που θα χρειαστεί για την επανατοποθέτησή του στην αγορά.
Η προσβασιμότητα
Το μεγαλύτερο ζήτημα, ωστόσο, στον δρόμο για την ανάκαμψη της Μακαρίου αναφέρεται ότι είναι η προσβασιμότητα. Πηγές της αγοράς αναφέρουν ότι σήμερα η Μακαρίου δεν είναι ούτε πεζόδρομος, ούτε μονόδρομος, αριθμός οχημάτων εισέρχονται στη λεωφόρο, ενώ η απουσία χώρων στάθμευσης εξακολουθεί να αποτελεί ένα μεγάλο μειονέκτημα. Αυτό, σε αντίθεση με την Στασικράτους η οποία παρουσιάζει διαφορετική εικόνα και χαρακτηριστικά –είναι ένας δρόμος ανοικτός για οχήματα και με δύο χώρους στάθμευσης.
Το «σωσίβιο» του ξενοδοχείου
Αναμφίβολα τα επίπεδα επισκεψιμότητας στο κέντρο και στα εμπορικά καταστήματα αλλά και τα κέντρα εστίασης της περιοχής θα βελτιωθούν με την έλευση της ξενοδοχειακής μονάδας στη θέση του κτιρίου της πρώην Λαϊκής στην λεωφόρο Μακαρίου. Πρόκειται για το NYX Λευκωσίας, του ομίλου Fattal, μια επένδυση που υπολογίζεται γύρω στα 30 εκατ. ευρώ εκ των οποίων τα 6,7 εκατ. αφορούν την αγορά του τεμαχίου. Το πλάνο της επένδυσης αφορά την ανέγερση μονάδας 14 ορόφων, με 198 δωμάτια, και θεωρείται δεδομένο ότι θα βοηθήσει τη Μακαρίου να πάρει τα «πάνω» της. Ωστόσο οι συγκυρίες δεν βοηθούν στο να ξεκινήσουν οι εργασίες και να λειτουργήσει το ξενοδοχείο. Το έργο επρόκειτο να λειτουργήσει εντός του 2021, ωστόσο πήρε αναβολή λόγω της πανδημίας. Ακολούθως ο προγραμματισμός τοποθετούσε την έναρξη των εργασιών εντός του 2022, όμως οι εργασίες πάγωσαν, πήραν προτεραιότητα άλλες επενδύσεις της εταιρείας και πλέον η έναρξη των εργασιών επηρεάζεται και λόγω του πολέμου στο Ισραήλ. Πολύ καλά πληροφορημένες πηγές αναφέρουν στην «Κ» ότι σε κάθε περίπτωση, το έργο θα προχωρήσει. Οι νεότερες πληροφορίες κάνουν λόγο για πιθανότητα έναρξης των εργασιών μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2024, με την διάρκεια των εργασιών να υπολογίζεται σε 18 μήνες. Η ημερομηνία έναρξής τους ωστόσο, δεν έχει κλειδώσει.
Δυνατός ο Δεκέμβριος
Πέραν της Μακαρίου, το λιανικό εμπόριο κινείται σε πολύ καλούς ρυθμούς τον Δεκέμβριο, μήνας ο οποίος είναι διαχρονικά ο πιο προσοδοφόρος για τους επιχειρηματίες του κλάδου. Η επισκεψιμότητα και οι πωλήσεις κυρίως στα εμπορικά κέντρα, είναι ικανοποιητικές, σε αντίθεση με τις επιδόσεις που είχαν σημειωθεί τον Οκτώβριο και τον Νοέμβριο, τουλάχιστον στις δύο πρώτες εβδομάδες του μήνα. Οι συγκεκριμένοι μήνες ήταν, όπως περιγράφονται, ιδιαίτερα δύσκολοι για την ένδυση και την υπόδηση, κάτι που αποδίδεται κυρίως στις καιρικές συνθήκες. Με την πτώση της θερμοκρασίας οι πωλήσεις άρχισαν να αυξάνονται ενώ θα φτάσουν το πικ τους τον Δεκέμβριο. Εκφράζεται μάλιστα η εκτίμηση ότι οι φετινές επιδόσεις των χριστουγεννιάτικων αγορών θα είναι πιο ψηλές σε σχέση με πέρσι.