Του Απόστολου Τομαρά
Τη λήψη σοβαρών και κρίσιμων αποφάσεων, από τις οποίες θα εξαρτηθεί η ομαλοποίηση των αεροπορικών μεταφορών και κατ’ επέκταση και της τουριστικής κίνησης, κυρίως προς τα θέρετρα του ευρωπαϊκού νότου, καλούνται να λάβουν τα κράτη μέλη της Ε.Ε. Το πλαίσιο που θα διέπει τις αερομεταφορές σε περιβάλλον πανδημίας, είναι ένα από τα καυτά ζητήματα που είναι απόλυτα συνυφασμένο με δυο βασικά θέματα. Πρώτον, την διασφάλιση της δημόσιας υγείας και δεύτερον τη σταδιακή επαναφορά της οικονομικής ομαλότητας. Για τις χώρες της Μεσογείου, το όλο ζήτημα είναι από τα πλέον κρίσιμα που καλούνται να διαχειριστούν οι κυβερνήσεις σε τοπικό, περιφερειακό αλλά και κεντρικό ευρωπαϊκό επίπεδο. Εν μέσω έντονης φημολογίας για το νέο περιβάλλον που έχει δημιουργήσει η πανδημία, μια πρώτη ένδειξη για την επόμενη μέρα στο χώρο των ταξιδιών, θα δώσει η δημοσιοποίηση των εισηγήσεων της Ε.Ε. προς αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια για τα αεροπορικά ταξίδια. Εισηγήσεις που πιστεύεται ότι θα αποτελέσουν τη βάση πάνω στην οποία θα διαμορφωθεί το νέο περιβάλλον, στις αερομεταφορές και θα αφορά τις προϋποθέσεις πραγματοποίησης ταξιδιών. Όπως και για τις υπόλοιπες χώρες έτσι και για την Κύπρο, οι αποφάσεις που θα ληφθούν θα είναι στη βάση των εισηγήσεων των επιστημόνων, χωρίς να παραγνωρίζονται οι πιεστικές καταστάσεις που δημιουργεί η πανδημία στην οικονομία, ενόψει καλοκαιριού και επανεκκίνησης του τουρισμού που είναι το πρωταρχικό ζητούμενο για τα κράτη της περιοχής, έλεγαν κυβερνητικές πηγές στην «Κ».
«Πράσινη Ζώνη»
Οι τελικές αποφάσεις που αναμένονται με έντονο ενδιαφέρον, θα ληφθούν το επόμενο διάστημα προκειμένου να είναι σε θέση να τεθεί σε κινητικότητα και πάλι ο μηχανισμός και οι υποδομές των αερομεταφορών, πριν την 1η Ιουλίου πιθανή ημερομηνία άρσης των περιορισμών στην άφιξη και αναχώρηση επιβατών από την Κύπρο. Επί του παρόντος η υπουργική ομάδα αλλά και οι υπόλοιποι παράγοντες που διαχειρίζονται το θέμα, κινούνται στη βάση επεξεργασίας σεναρίων, βασική φιλοσοφία των οποίων είναι η ελαχιστοποίηση των προϋποθέσεων που θα τεθούν προκειμένου κάποιος να επισκεφθεί την Κύπρο. Ένα από τα σενάρια που σύμφωνα με τις πρώτες αξιολογήσεις φαίνεται να καλύπτει τις υγειονομικές και οικονομικές ανησυχίες, που εκφράζονται, είναι η δημιουργία ενός ενιαίου χώρου ταξιδιών, εντός του οποίου οι προϋποθέσεις που θα τίθενται δεν θα είναι ανασταλτικός παράγοντας μετακίνησης επιβατών. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που υπάρχουν στον ενιαίο χώρο που οροθετείται ως Green Zone, θα συγκαταλέγονται χώρες, οι επιδημιολογικοί δείκτες των οποίων το επιτρέπουν. Όπως χαρακτηριστικά λέγεται από πηγές με γνώση των όσων λαμβάνουν χώρα στο παρασκήνιο, ο γνωστός δείκτης μεταδοτικότητας Ρ0 θα είναι το βαρόμετρο συμπερίληψης χωρών σε ένα ενιαίο χώρο όπου θα ισχύουν χαλαρές προϋποθέσεις ταξιδιών. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, Κύπρος και Ελλάδα βρίσκονται στη διαδικασία να δημιουργήσουν ένα κοινό χώρο ταξιδιών ενώ παρόμοιες συζητήσεις πραγματοποιούνται και με το Ισραήλ. Το πλαίσιο της Green Zone όταν θα αποφασισθεί θα επισημοποιηθεί με διακρατική συμφωνία.
Η άρση των μέτρων
Σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, οι εισηγήσεις της Ε.Ε. προς αεροπορικές εταιρείες και αεροδρόμια θα κινούνται σε μέτρα προστασίας επιβατών, εντός των αεροπλάνων. Λόγος γίνεται για μέτρα όπως η μάσκα και τα προστατευτικά γάντια που θα είναι υποχρεωτικά, για όσους θα ταξιδεύουν με παράλληλη θερμομέτρηση των επιβατών αλλά και απολύμανση της καμπίνας των αεροσκαφών. Οι ίδιες πληροφορίες θέλουν της Ε.Ε. να δίνει χώρο στα κράτη μέλη να λαμβάνουν επιπρόσθετα μέτρα προστασίας που αυτά κρίνουν αναγκαία. Μέγα ζητούμενο για αεροπορικές εταιρείες αλλά και αεροδρόμια είναι η υποχρέωση των επιβατών που φθάνουν στην Κύπρο να είναι εφοδιασμένοι με αρνητικό τεστ κορωνοϊού. Προϋπόθεση που εάν τελικά αποφασισθεί, πιστεύεται πως θα δημιουργήσει πρακτικά προβλήματα στους επιβάτες αλλά και στις χώρες από τις οποίες η Κύπρος αναμένει τουρίστες τους επόμενους μήνες. Μια τέτοια περίπτωση η οποία δίδεται ως παράδειγμα είναι η Μεγάλη Βρετανία όπου η πραγματοποίηση τεστ κορωνοϊού είναι πρακτικά αδύνατη. Για τις αεροπορικές εταιρείες, αυτό το οποίο έχει γίνει ξεκάθαρο και στην περίπτωση της Κύπρου, είναι πως η υιοθέτηση μέτρων που θα μειώνουν την διαθεσιμότητα θέσεων των αεροσκαφών, θα αποτελέσει παράγοντα αναθεώρησης του πτητικού τους προγράμματος.
Στην πλευρά της κυβέρνησης τηρείται στάση αναμονής, ενόψει και της ανακοίνωσης των εισηγήσεων της Ε.Ε. την Τετάρτη 13 Μαΐου. Κυβερνητικές πηγές με τις οποίες μίλησε η «Κ», θεωρούν πως οι πιθανότητες μείωσης της διαθεσιμότητας θέσεων των αεροσκαφών είναι μηδαμινές , κάτι που δεν συμβαίνει με την υποχρέωση των επιβατών να έχουν υποβληθεί σε τεστ κορωνοϊού με αρνητικά αποτελέσματα. Οι ίδιες πηγές αν και αναγνωρίζουν πως το συγκεκριμένο μέτρο θα αποκλείσει χώρες, όπως η Μεγάλη Βρετανία, υποστηρίζουν πως το συγκεκριμένο μέτρο θα είναι προσωρινό και διάρκειας ενός με δυο μήνες. Από πλευράς εταιρειών βγαίνει προς τα έξω πως η στήριξη των αερομεταφορών αποτελεί μονόδρομο, προκειμένου να ελαχιστοποιηθούν οι επιπτώσεις και να μην επηρεασθεί δραματικά το πτητικό τους πρόγραμμα. Επί του προκειμένου δεν υπάρχει επίσημη ή ανεπίσημη τοποθέτηση για τις προθέσεις της κυβέρνησης.
Οι εταιρείες
Σε ό,τι αφορά τις εταιρείες που πετούν προς και από την Κύπρο, αυτές δεν φαίνεται να έχουν ανοίξει τα χαρτιά τους για το χρόνο εξόδου από την καραντίνα πτήσεων. Παρά τη στενή επαφή σε πολιτικό και όχι μόνο επίπεδο, οι εταιρείες, όπως λέγεται από παράγοντες των εγχώριων αερομεταφορών, αναμένουν να ξεκαθαρίσουν δυο ζητήματα. Το πρώτο είναι το υγειονομικό πρωτόκολλο που θα ισχύσει και πότε τα αεροδρόμια θα ξεκινήσουν να υποδέχονται επιβάτες.
Το δεύτερο ζήτημα που τίθεται από πλευράς εταιρειών είναι το οικονομικό και η ανάγκη στήριξης προκειμένου να είναι σε θέση να επαναφέρουν το σύνολο των διαθέσιμων θέσεων (capacity). Με τα σημερινά δεδομένα, η επανέναρξη των πτήσεων καθώς και η συχνότητα μόνο κατά προσέγγιση μπορεί να προσδιοριστεί λένε παράγοντες των αερομεταφορών.
Έντυπη έκδοση