Money Review
Σε ποιον «ανήκει» το μπράτσο του μεσαίου καθίσματος; Φοβούνται οι αεροσυνοδοί τις αναταράξεις; Τα παράθυρα πρέπει να είναι ανοιχτά ή κλειστά; Σε αυτές και πολλές ακόμη συχνές απορίες επιβατών απαντούν δύο βετεράνοι του πληρώματος καμπίνας, οι οποίοι δίνουν παράλληλα και μερικές συμβουλές για τις πτήσεις. Οι αεροσυνοδοί Kris Major και Allie Malis έδωσαν στο CNN τις καλύτερες συμβουλές τους:
Ποια είναι η καλύτερη ώρα για πτήση;
Τις πρωινές πτήσεις προτείνει η Malis, διότι είναι λιγότερο πιθανό να υπάρξουν καθυστερήσεις. Η Malis, η οποία είναι και αντιπρόσωπος στην Ένωση Επαγγελματιών Αεροσυνοδών της American Airlines συστήνει να αφήνετε και κάποιες ώρες ή και μέρες περιθώριο, ώστε να μην σαν χαλάσει το πρόγραμμα εάν υπάρξουν καθυστερήσεις.
Τι να κάνω εάν έχω καθυστέρηση;
Εάν κάθεστε και περιμένετε για μία πτήση που έχει καθυστέρηση, ιδίως εάν ανησυχείτε για τυχόν ανταπόκριση, ρωτήστε τους αεροσυνοδούς, λέει o Major, ο οποίος είναι επίσης πρόεδρος της Επιτροπής Αεροσυνοδών στην Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Μεταφορών. Ο ίδιος λέει ότι απευθύνει τους επιβάτες στο σωστό γκισέ και τους λέει τις ερωτήσεις που θα πρέπει να κάνουν.
Πώς να αποφύγετε το jet lag;
Εάν αλλάζετε ζώνη ώρας, τότε καλό θα ήταν να κοιμηθείτε με το που φτάσετε, αλλά ο ύπνος αυτός να είναι πολύ σύντομος και μετά να προσπαθήσετε να μείνετε ξύπνιοι μέχρι να φτάσει το βραδάκι. Εάν το ταξίδι σας είναι σύντομο, τότε ίσως είναι καλύτερο να μην αλλάξετε ωράριο, διότι διαφορετικά θα έχετε jet lag σε όλο το ταξίδι. Επίσης, είναι σημαντικό να ενυδατώνεστε και να τρώτε καλά, αλλά και να «ακούτε» τι ζητάει το σώμα σας.
Γίνεται ποτέ αναβάθμιση όταν οι επιβάτες έχουν μπει στο αεροσκάφος;
Συνήθως οι αναβαθμίσεις γίνονται στο αεροδρόμιο, αλλά κατ’ εξαίρεση μπορεί να γίνουν αφότου επιβιβαστείτε ή ακόμη σπανιότερα εν πτήσει. Πρόκειται για ειδικές περιστάσεις, όταν δηλαδή μετακινούνται άτομα ώστε να καθίσουν μαζί οικογένειες ή όταν κάποιος επιβάτης ενοχλεί τους διπλανούς του.
Μπορούμε να αλλάξουμε θέσεις;
Πολλοί είναι οι επιβάτες που δέχονται να αλλάξουν θέση, ώστε παρέες ή οικογένειες να καθίσουν μαζί. Οι αεροσυνοδοί, εν μέρει διότι πρέπει να βάλουν σε τάξη τα πράγματα όσο το δυνατόν ταχύτερα, προσπαθούν να μην επεμβαίνουν, παρά μόνο όταν υπάρχει σοβαρό πρόβλημα. Παρότι ορισμένες φορές η αλλαγή θέσεων προκαλεί προβλήματα, όπως όταν κάποιος επιβάτης πηγαίνει σε κάθισμα όπου άλλοι έχουν πληρώσει παραπάνω, οι αεροσυνοδοί δεν αντιτίθενται στις αλλαγές.
Σε ποιον ανήκει το μπράτσο του μεσαίου καθίσματος;
Είναι άγραφος κανόνας, αλλά οι αεροσυνοδοί συμφωνούν ότι τα μπράτσα στο μεσαίο κάθισμα ανήκουν σε όποιον κάθεται στη μέση.
Τα παράθυρα πρέπει να είναι ανοιχτά ή κλειστά;
Παρότι δεν είναι θέμα ασφαλείας ή αυστηρός κανόνας, η απάντηση είναι απλή ιδίως για τις μεγάλες πτήσεις. «Εάν είναι βράδυ, κλείστε τα. Ακόμη και ένα άτομο να ανοίξει τα παράθυρα, μπαίνει το φως, κρατά τον κόσμο ξύπνιο και μπορεί να επηρεάσει έντονα τους επιβάτες», λέει ο Major. Ωστόσο, είναι θέμα ασφαλείας, τα παράθυρα να είναι ανοιχτά στην προσγείωση, παρότι ορισμένοι επιβάτες δυσανασχετούν.
Πώς αντέχουν όρθιοι οι αεροσυνοδοί;
Είτε πρόκειται για σύντομες είτε για μεγάλες πτήσεις, πρόκειται για μία πολύ απαιτητική δουλειά, εξ ου και οι δύο αεροσυνοδοί λένε ότι πρέπει κανείς να βρει τα πιο άνετα παπούτσια. «Έχω σόλες στα παπούτσια μου, λέει ο Major αναγνωρίζοντας ότι για τις γυναίκες μπορεί να είναι ακόμη πιο δύσκολο, αφού πολλές αεροπορικές απαιτούν τακούνια.
Τι κάνουν οι αεροσυνοδοί στον ελεύθερο χρόνο;
Στις πολύ μεγάλες πτήσεις, υπάρχει ελεύθερος χρόνος για τους αεροσυνοδούς. Ορισμένες αεροπορικές προσφέρουν ειδικούς χώρους με κρεβάτια για ύπνο. Ωστόσο, πολλοί επιλέγουν να διαβάσουν βιβλία, να δουν ταινίες, να φάνε ή να κάνουν άλλου είδους δουλειές κατά τη διάρκεια της πτήσης.
Έχουν οι αεροσυνοδοί τα ίδια γεύματα με τους επιβάτες;
Οι αεροσυνοδοί μπορούν να φάνε τα ίδια γεύματα, αλλά οι περισσότεροι επιλέγουν να φέρνουν τα δικά τους. Μάλιστα, ορισμένες αεροπορικές επιτρέπουν στους αεροσυνοδούς να ζεστάνουν τα δικά τους γεύματα χρησιμοποιώντας τους φούρνους.
Πώς αντιμετωπίζουν τους αγχωμένους επιβάτες;
Το κάθε πλήρωμα αντιμετωπίζει διαφορετικά αυτούς τους επιβάτες, αφού άλλοι προτιμούν να έχουν όλες τις πληροφορίες και άλλοι χρειάζονται αντιπερισπασμό. Ιδιαίτερη αντιμετώπιση χρειάζεται για όσους εκφράζουν ανησυχίες πριν την πτήση, αφού οι αεροσυνοδοί θα πρέπει να αποφασίσουν γρήγορα εάν μπορούν να πετάξουν χωρίς να προκληθούν καθυστερήσεις. «Εάν μπορείς να τους μιλήσεις και να βρεις γιατί φοβούνται, τότε μπορείς να τους καθησυχάσεις, διότι οι πιθανότητες κάτι μηχανολογικό να προκαλέσει συντριβή του αεροσκάφους είναι απειροελάχιστες», δηλώνει ο Major.
Φοβούνται οι αεροσυνοδοί τις αναταράξεις;
Η Malis δηλώνει ότι περισσότερο την ενοχλούν παρά την φοβίζουν. Παραδέχεται όμως ότι όταν βρίσκεται μαζί με κάποιον επιβάτη, τότε νιώθει όπως και κάθε άλλος μέσα στο αεροπλάνο. Ξέρει όμως ότι δεν πρόκειται για τίποτα ανησυχητικό.
Τι γίνεται όταν υπάρξουν ιατρικά επείγοντα;
Οι αεροσυνοδοί έχουν ιατρικές προμήθειες στο αεροπλάνο για τέτοιου είδους περιστατικά. Ωστόσο, ορισμένα φάρμακα μπορεί να χορηγηθούν μόνο με οδηγίες από το πλήρωμα εδάφους. Οι δύο αεροσυνοδοί που μιλούν στο CNN έχουν διαφορετική προσέγγιση σε ό,τι αφορά την κλήση για βοήθεια, με τον Malis να δηλώνει ότι θα αποφύγει να ρωτήσει εάν υπάρχει γιατρός στην πτήση.
Τι συμβαίνει εάν υπάρχει κάποιος διάσημος στο αεροσκάφος;
Μερικές φορές υπάρχει προειδοποίηση ότι θα επιβιβαστεί κάποιος VIP στο αεροσκάφος, ενώ άλλες όχι. Συχνά όμως, οι περισσότεροι επιβάτες δεν ξέρουν ότι κάποιος διάσημος βρίσκεται εν πτήσει και σε κάθε περίπτωση οι αεροσυνοδοί προσπαθούν να είναι διακριτικοί.
Υπάρχουν παρατσούκλια για τους επιβάτες;
Ο Major λέει ότι σε ορισμένες πτήσεις παλιότερα οι αεροσυνοδοί αποκαλούσαν BOB (best on board ή ο καλύτερος εν πτήσει) τον πιο όμορφο επιβάτη. «Είναι για λίγη πλάκα», δήλωσε λέγοντας ότι πλέον δεν είναι σύνηθες.
Τι σκέφτονται οι αεροσυνοδοί όταν οι επιβάτες χειροκροτούν στην προσγείωση;
Ο Major λέει ότι είναι θέμα περιοχής και πιο συχνό στις ευρωπαϊκές πτήσεις. «Οι Ιταλοί το κάνουν σε κάθε πτήση, κάθε φορά», λέει ο ίδιος, σημειώνοντας όμως ότι τις περισσότερες φορές είναι ένδειξη ανακούφισης μετά από πτήση με μεγάλες αναταράξεις.