- Φέτος κλείσατε 14 χρόνια παρουσίας στην κυπριακή αγορά. Πως θα αξιολογούσατε την πορεία της Lidl Κύπρου μέχρι σήμερα;
Εδώ και 14 χρόνια που επιχειρούμε στην κυπριακή αγορά, έχουμε εδραιώσει μία δυναμική όσο και σταθερή παρουσία. Αφήνουμε πίσω μας σημαντικά ορόσημα για τα οποία είμαστε πραγματικά περήφανοι. Πάνω απ’ όλα όμως η Lidl Κύπρου έχει καθιερωθεί ως ένας από τους κυρίαρχους παίκτες στον τομέα του λιανεμπορίου.
Το ισχυρό μας αποτύπωμα στον τόπο ξεχωρίζει τόσο για την αναπτυξιακή δυναμική όσο και για την εμπιστοσύνη που μας δείχνουν οι Κύπριες και οι Κύπριοι καταναλωτές. Μεγαλώνουμε μαζί, εξελισσόμαστε μαζί, αριθμητικά αλλά και ποιοτικά. Με πυξίδα μας την υπευθυνότητα, εξυπηρετούμε τις ανάγκες και δημιουργούμε προστιθέμενη αξία για όλους. Το αποδεικνύει με τον καλύτερο τρόπο τόσο η αύξηση των πωλήσεων όσο και ο αυξανόμενος αριθμός των εργαζόμενών μας. Με περισσότερους από 700 εργαζόμενους, 21 καταστήματα και 1 υπερσύγχρονο εφοδιαστικό κέντρο, στη Lidl Κύπρου ενισχύουμε τις ευκαιρίες αλλά και τις προοπτικές στην οικονομία και την κοινωνία της Κύπρου.
Από το 2010 μέχρι και σήμερα, η συνολική επένδυση της εταιρείας στην κυπριακή αγορά ξεπερνά τα €225 εκατομμύρια. Οι προγραμματισμένες επενδύσεις μας σε βάθος τριετίας αναμένεται να ξεπεράσουν τα €30 εκατομμύρια. Και επιβεβαιώνουν τη δέσμευσή μας για συνεχή βελτίωση και επέκταση. Πιο συγκεκριμένα, η συνολική συνεισφορά της Lidl Κύπρου στην κυπριακή οικονομία ξεπερνάει για πάνω από μία δεκαετία κάθε χρόνο τα €100εκ. με σταθερή ανοδική πορεία. Κατά το προηγούμενο έτος 2023 η συνολική συνεισφορά μας στην τοπική οικονομία ανήλθε στα €133εκ., ένα ποσό που αντιστοιχεί στο 0,51% του ΑΕΠ της χώρας. Καθιερωνόμαστε, επομένως, ως ένας από τους σημαντικούς πυλώνες της κυπριακής οικονομίας.
Η Lidl Κύπρου αναπτύσσεται μαζί με τους πάνω από 90 Κύπριους προμηθευτές της, δημιουργώντας μία βιώσιμη εφοδιαστική αλυσίδα. Κάθε γωνιά της χώρας είναι από μόνη της πηγή παραγωγικής έμπνευσης, ένα ξεχωριστό ερέθισμα για δημιουργική συνεργασία. Δεν στεκόμαστε όμως μόνον στα όσα γίνονται εδώ.
Παράλληλα, αναβαθμίζουμε την εξωστρέφεια της Κύπρου στις αγορές του εξωτερικού. Στηρίζουμε σταθερά την παρουσία των τοπικών παραγωγών στις 31 χώρες στις οποίες δραστηριοποιείται η Lidl, συμπεριλαμβανομένων και των ΗΠΑ. Ειδικότερα, για το οικονομικό έτος 2023 προωθήσαμε σε 26 χώρες 74 κωδικούς, από συνεργαζόμενους προμηθευτές, δημιουργώντας κύκλο εργασιών άνω των €27εκ., εκ των οποίων τα €23,5 εκ. αφορούσαν εξαγωγές χαλουμιού. Άλλωστε η προβολή των τοπικών προϊόντων σε μια παγκόσμια πλατφόρμα αγορών, όχι μόνο ενισχύει την τοπική οικονομία αλλά γίνεται και μέσο για τη διάδοση της πλούσιας κυπριακής γαστρονομικής κληρονομιάς.
- Ποια είναι τα στοιχεία που διαφοροποιούν το μοντέλο ανάπτυξης της Lidl;
Στη Lidl, η μοναδική μας φιλοσοφία βιώσιμης ανάπτυξης εστιάζει στη διαρκή βελτίωση και εξέλιξη των πρακτικών μας, ακολουθώντας την αρχή ότι «Όποιος σταματάει να γίνεται καλύτερος, παύει να είναι καλός». Κινητοποιούμαστε και αναβαθμίζουμε συνεχώς τις πολιτικές μας. Βελτιωνόμαστε όπου χρειάζεται, όσο χρειάζεται, ώστε να γινόμαστε ακόμα πιο βιώσιμοι και υπεύθυνοι αλλά και περισσότερο ανταγωνιστικοί. Στις προτεραιότητές μας είναι πάντα και η βελτιστοποίηση της γκάμας των προϊόντων μας. Είμαστε άρρηκτα δεμένοι με την καθημερινή ζωή των καταναλωτών. Προσφέροντας καλύτερα και ποιοτικότερα προϊόντα μας καλύπτουμε αποτελεσματικότερα τις καθημερινές ανάγκες κάθε καταναλωτή. Έτσι, εμπλουτίζουμε τις επιλογές που περιλαμβάνει η γκάμα μας με προϊόντα βιολογικά, χωρίς γλουτένη και χωρίς λακτόζη προϊόντα, καθώς και επιλογές με πιστοποιήσεις MSC και ASC.
Οι πρακτικές αυτές, σε μια δύσκολη περίοδο με οικονομικές προκλήσεις μέσα και έξω από τα σύνορά μας, σε συνδυασμό με τη συνέπεια στην υλοποίηση του επιχειρηματικού μας σχεδίου, προσδίδουν στη Lidl Κύπρου ηγετικό ρόλο στον τομέα του λιανεμπορίου. Είμαστε ικανοί να ανταποκριθούμε αποτελεσματικά στις απαιτήσεις της αγοράς. Αλλά και στις διαρκώς μεταβαλλόμενες αγοραστικές συνήθειες και προτιμήσεις των καταναλωτών.
- Τι οφέλη έχουν οι Κύπριοι παραγωγοί που συνεργάζονται με την Lidl εγχωρίως και διεθνώς;
Οι δυναμικές συνεργασίες μας με τους Κύπριους παραγωγούς δημιουργούν μια αμφίδρομη σχέση ενισχυμένης εμπιστοσύνης και αναβαθμισμένης ποιότητας.
Όπως ανέφερα προηγουμένως, στηρίζοντας εργαζόμενους από συνολικά πάνω από 90 διαφορετικούς τοπικούς προμηθευτές, η Lidl Κύπρου διασφαλίζει ότι τα προϊόντα που φτάνουν στα ράφια της είναι φρέσκα και ποιοτικά. Ταυτόχρονα προωθεί την κυπριακή προϊοντική κουλτούρα και γαστρονομική κληρονομιά διεθνώς. Για παράδειγμα, τα προϊόντα μας όπως το χαλούμι και τα φρέσκα προϊόντα κρεοπωλείου, δεν είναι μόνο ανταγωνιστικά στην τοπική αγορά αλλά και στη διεθνή. Καθημερινά λοιπόν κερδίζουμε το στοίχημα της εξωστρέφειας και της ποιότητας, δημιουργώντας υγιή εμπορική προοπτική και πλεόνασμα θετικής εικόνας. Παράλληλα, η εμπιστοσύνη που αναπτύσσει η Lidl Κύπρου με τους προμηθευτές της διασφαλίζει συνέπεια στην ποιότητα και διαρκή ροή προϊόντων στα καταστήματα. Και κατ’ επέκταση την προσφορά πλούσιας ποικιλίας προϊόντων στον καταναλωτή.
Στη Lidl Κύπρου επιλέγουμε να παραμένουμε ένας αξιόπιστος συνοδοιπόρος και συμπαραστάτης όλων των προμηθευτών μας ανεξαιρέτως. Και το κάνουμε στην πράξη, άσχετα με τις όποιες συγκυρίες. Αξίζει λοιπόν να υπογραμμίσουμε ότι ο μέσος όρος αποπληρωμής των υποχρεώσεων σε τρίτους ανέρχεται στις 43 ημέρες. Η στήριξη των τοπικών παραγωγών και προμηθευτών είναι σταθερή και ακλόνητη. Είναι αδιαπραγμάτευτος όρος της δέσμευσής μας για την προώθηση της αειφορίας και της ποιότητας που επιδιώκουμε. Και που μας καθιστά όχι μόνο σημαντικό λιανοπωλητή, αλλά και ζωτικό εταίρο στην τοπική οικονομική ανάπτυξη.
- Πώς συνδέεται η νέα τεχνολογία με τον κλάδο τροφίμων και πως θα επηρεάσει η τεχνητή νοημοσύνη την οικονομία και την κοινωνία;
Η Lidl Κύπρου, εδώ και αρκετά χρόνια, έχει δεσμευτεί να εξερευνά και να υιοθετεί τις τεχνολογικές καινοτομίες, διασφαλίζοντας ότι οι πελάτες και η κοινωνία θα ωφελούνται από τα πλεονεκτήματά τους. Η επένδυση στην τεχνολογία δεν είναι απλώς ένας τρόπος βελτίωσης της λειτουργικής μας αποδοτικότητας. Γίνεται ουσιαστικό βήμα προς τη δημιουργία ενός βιώσιμου μέλλοντος, προσβάσιμο από όλες και όλους, όσο και επωφελές για όλες και όλους. Ναι, η τεχνολογία διαδραματίζει έναν ολοένα και πιο αυξανόμενο ρόλο στον κλάδο των τροφίμων. Μετασχηματίζει τις λιγότερο αποτελεσματικές διαδικασίες και παρέχει στις επιχειρήσεις νέα εργαλεία που βελτιώνουν την απόδοση και την εξυπηρέτηση των πελατών. Είναι εξίσου σημαντικό όμως να κάνουμε βήματα εξέλιξης με σεβασμό στην παράδοση του τόπου.
Στη Lidl Κύπρου έχουμε ενσωματώσει τη νέα τεχνολογία σε πολλαπλά επίπεδα της λειτουργίας μας, από αυτοματοποιημένα συστήματα διαχείρισης αποθεμάτων που μειώνουν τον χρόνο αναμονής και την πιθανότητα λαθών, μέχρι ψηφιακά προγράμματα επιβράβευσης πελατών που ενισχύουν την πιστότητα και τη συνδεσιμότητα. Ο πελάτης παραμένει στο επίκεντρο των στρατηγικών μας προτεραιοτήτων. Επιδιώκουμε τη μέγιστη ικανοποίηση του, δίνοντας ιδιαίτερη βαρύτητα στην ποιότητα, τη συνέπεια και την πληρότητα των προϊόντων και υπηρεσιών μας. Έτσι το 2021 λανσάραμε το πρόγραμμα πιστότητας Lidl Plus. Μέσω της εφαρμογής αυτής, οι πελάτες μας έχουν τη δυνατότητα να παρακολουθούν ανά πάσα στιγμή τις συναλλαγές και το ποσό που εξοικονομούν μέσω των ηλεκτρονικών αντιγράφων αγορών εντός της εφαρμογής. Αλλά και να παρακολουθούν ψηφιακά τα προωθητικά μας ενημερωτικά έντυπα, καθώς και άλλες πολλές δυνατότητες και περιεχόμενο με περισσότερο εξατομικευμένο περιεχόμενο για κάθε χρήστη. Επιπρόσθετα, σεβόμενοι τις συνεχείς ανάγκες και τον προσωπικό χρόνο των πελατών μας, στη Lidl Κύπρου δουλεύουμε εντατικά πάνω σε ένα νέο αυτοματοποιημένο μοντέλο εξυπηρέτησης των ταμείων μας. Συγκεκριμένα, μέχρι τον Φεβρουάριο του 2025 αναμένεται να προσθέσουμε σημεία «self-checkout» σε 7 καταστήματά μας παγκύπρια.
Η τεχνητή νοημοσύνη παραμένει η επόμενη μεγάλη πρόκληση. Ειδικότερα, προσφέρει στις επιχειρήσεις σημαντικές δυνατότητες για βελτίωση της παραγωγικότητας και της αποδοτικότητας. Παρακολουθούμε προσεκτικά τις εξελίξεις και χαρτογραφούμε τις ευκαιρίες, αλλά και τις επιπτώσεις στην αγορά εργασίας, την οικονομία και την κοινωνία. Επιδιώκουμε κάθε βήμα μας προς αυτή την κατεύθυνση να είναι προσεκτικά μελετημένο και ισορροπημένο ως προς τον αντίκτυπό του σε όλο το οικοσύστημα των μερών ενδιαφέροντός της.
- Ποια είναι τα μεγάλα στοιχήματα και οι προκλήσεις της Lidl Κύπρου για το 2025;
Φτάνοντας αισίως το 2025 στο 15ο έτος λειτουργίας μας στην κυπριακή αγορά, έχουμε αντιμετωπίσει αρκετές και σύνθετες προκλήσεις και κερδίσαμε μεγάλα στοιχήματα. Ως CEO και Πρόεδρος Διοίκησης της Lidl Κύπρου, ήμουν, είμαι και παραμένω βαθιά προσηλωμένος στη διασφάλιση της ανάπτυξης της εταιρείας στην κυπριακή αγορά. Η Lidl Κύπρου οφείλει να παραμείνει πρωταγωνιστής, ανθεκτικός και πρωτοπόρος παίκτης στον κλάδο των τροφίμων και του λιανικού εμπορίου. Αναμφισβήτητα, ανοίγονται μπροστά μας αρκετές προκλήσεις και στοιχήματα για το έτος 2025. Μία από τις κύριες προκλήσεις είναι η διασφάλιση της ομαλής διαχείρισης της αλυσίδας εφοδιασμού μας, ειδικά για τα φρέσκα προϊόντα που απαιτούν γρήγορη διαχείριση και υψηλά επίπεδα φρεσκάδας. Η αυξημένη επένδυση από αυτοματοποιημένα συστήματα και η προσαρμογή στις νέες τεχνολογίες, όπως τα ψηφιακά συστήματα παραγγελιών, είναι ζωτικής σημασίας για τη διατήρηση αυτής της αποδοτικότητας.
Επίσης, η γεωπολιτική αστάθεια και οι οικονομικές διακυμάνσεις απαιτούν από εμάς συνεχείς προσαρμογές στη στρατηγική μας για να διατηρήσουμε την ελκυστικότητα και την ανταγωνιστικότητά μας. Η προσαρμογή στις αγοραστικές συνήθειες και η ευαισθητοποίηση των καταναλωτών στην αξία, την ποιότητα και την ασφάλεια των τροφίμων, συνεχίζουν να αποτελούν κεντρικό στοίχημα.
Η ενίσχυση των τοπικών παραγωγών και η προώθηση των κυπριακών προϊόντων διεθνώς, είναι σταθερή προτεραιότητα για εμάς. Προφανώς αποτελεί μέρος της δέσμευσής μας για υποστήριξη της τοπικής οικονομίας και κοινότητας. Η συνεχής βελτίωση της ποιότητας, η προσθήκη νέων κωδικών και η αναβάθμιση των συνεργασιών μας παραμένουν κεντρικά στοιχεία της στρατηγικής μας για το 2025, αλλά και για τα επόμενα χρόνια. Πάνω απ’ όλα όμως, στη Lidl Κύπρου παραμένουμε ακλόνητοι στον κύριο και μεγάλο στόχο μας να γίνουμε η νούμερο 1 επιλογή για όλους τους επιχειρηματικούς μας εταίρους. Για αυτό και εργαζόμαστε επίμονα και μεθοδικά, ώστε να το πετύχουμε. Με τη δική τους στήριξη και την αμέριστη εμπιστοσύνη τους.
Η εταιρεία με μια ματιά
Η εταιρία Lidl, ως μέλος του ομίλου με έδρα το Neckarsulm, συγκαταλέγεται μεταξύ των κορυφαίων επιχειρήσεων λιανικού εμπορίου τροφίμων στη Γερμανία αλλά και την Ευρώπη. Η Lidl λειτουργεί περισσότερα από 12.350 καταστήματα και περισσότερα από 225 εφοδιαστικά κέντρα σε 31 χώρες. Αυτήν τη στιγμή η Lidl απασχολεί περισσότερους από 375.000 εργαζομένους. Ο δυναμισμός στην καθημερινότητα, οι υψηλές επιδόσεις και η δίκαιη μεταχείριση για όλους, είναι στοιχεία που χαρακτηρίζουν την εργασία στη Lidl σε παγκόσμιο επίπεδο.