Του Παύλου Νεοφύτου
Σε καμία περίπτωση το τροποποιητικό νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών δεν θα περιλάβει την ποινικοποίηση του φλας μεταξύ των οδηγών, διευκρινίζει ο αρμόδιος υπουργός, Αλέξης Βαφεάδης, σπεύδοντας να διασκεδάσει τις ανησυχίες που προκάλεσε αυτές τις μέρες το συγκεκριμένο θέμα.
Σε δηλώσεις του στην «Κ», ο κ. Βαφεάδης αναφέρθηκε σε παρερμηνεία της τροποποιητικής πρόνοιας ενός νομοσχεδίου που τέθηκε δύο φορές προς δημόσια διαβούλευση, πήγε στην Αστυνομία για τις δικές της εισηγήσεις και επέστρεψε στο Υπουργείο Μεταφορών για αξιολόγηση των εισηγήσεων.
Η εισήγηση που ήρθε από την Αστυνομία, είπε ο υπουργός, κάνει ξεκάθαρα αναφορά σε συσκευές, οι οποίες παρεμποδίζουν το έργο του συστήματος φωτοεπισήμανσης. Δεν κάνει καμία αναφορά, πρόσθεσε, είτε σε ενέργειες οδηγών που προειδοποιούν με τα φλας άλλους οδηγούς είτε σε εφαρμογές.
Ερωτηθείς για το συγκεκριμένο σημείο της πρόνοιας, το οποίο μπορεί να ερμηνευθεί λάθος λόγω του λεκτικού, απάντησε ότι ο ίδιος θα ζητήσει να βεβαιωθεί, ώστε, όταν το τροποποιητικό νομοσχέδιο σταλεί στη Νομική Υπηρεσία, το λεκτικό να είναι τέτοιο, που να μην παρερμηνεύεται.
«Ο κάθε οδηγός να χρησιμοποιεί σωστά τη λογική του»
Αυτές τις μέρες εισήρθε στη δημόσια συζήτηση το αν είναι σωστή ενέργεια η προειδοποίηση των άλλων οδηγών με φλας, με τις απόψεις να ποικίλουν. Ο κ. Βαφεάδης σημείωσε ότι από τη μια, στην περίπτωση που κάποιος παρεμβαίνει, αυτή η ενέργεια ακυρώνει την αποτελεσματικότητα του συστήματος φωτοεπισήμανσης και της όλης προσπάθειας που γίνεται για την οδική ασφάλεια, που αποσκοπεί στην προστασία ανθρώπινων ζωών. Πρόσθεσε ότι από την άλλη, το θέμα του φλας δεν είναι κάτι, το οποίο δημιουργεί πρόβλημα, από τη στιγμή που η ίδια η Αστυνομία ενημερώνει εκ των προτέρων τους οδηγούς ότι προχωρά σε έλεγχο ταχύτητας ή τουλάχιστον αυτοί είναι οι κανονισμοί τους οποίους ακολουθεί. Την ίδια ώρα θεωρεί ότι είναι και πολύ δύσκολο να αποδειχθεί στο Δικαστήριο η χρήση του φλας για την παρουσία συστήματος φωτοεπισήμανσης ή αστυνομικού ελέγχου. Παράλληλα υπέδειξε ότι το φλας χρησιμοποιείται και για περιπτώσεις προειδοποίησης οδηγού, για κάποιον κίνδυνο στην πορεία του ή ένα ατύχημα, συνεισφέροντας στην οδική ασφάλεια. «Νομίζω καταλήγουμε στο ότι ο κάθε οδηγός πρέπει να χρησιμοποιεί σωστά τη λογική του, για το πώς πρέπει να χρησιμοποιεί αυτό το σήμα», τόνισε ο κ. Βαφεάδης.
Δεν είναι κυπριακό φαινόμενο – Πώς αντιμετωπίζεται στο εξωτερικό
Την εικόνα που επικρατεί στο εξωτερικό σε σχέση με την ποινικοποίηση του φλας μάς μεταφέρει από την πλευρά του ο σύμβουλος οδικής ασφάλειας και ερευνητικός συνεργάτης στο CERIDES - European University Cyprus, Ιάσονας Σενέκης. Όπως είπε στην «Κ», σε καποιες χώρες υπάρχει ένα πολύ μικρό πρόστιμο, σε περίπτωση που όντως μπορεί η Αστυνομία να αποδείξει τον λόγο που γίνεται η προειδοποίηση, εκτιμώντας όμως ότι δεν εφαρμόζεται, ότι η Αστυνομία δεν συνηθίζει να σταματά κάπου και επί σκοπού να εκδίδει εξώδικα σε οδηγούς που προειδοποιούν με τα φλας.
«Πρέπει να εξηγήσεις στους πολίτες το γιατί δεν πρέπει να το κάνουν»
Σε καμία περίπτωση, τόνισε ο κ. Σενέκης, η ποινικοποίηση του φλας δεν είναι σημαντικό εργαλείο της Αστυνομίας για μείωση των ατυχημάτων, εκφράζοντας την ίδια ώρα την άποψη ότι δεν υπάρχει κανένα όφελος από την προειδοποίηση άλλων οδηγών για την παρουσία καμερών φωτοεπισήμανσης ή Αστυνομίας, αλλά αντιθέτως, ελλοχεύουν κίνδυνοι.
«Αυτό που πρέπει να γίνεται για το θέμα του φλας, είναι να εξηγήσεις στους πολίτες το γιατί δεν πρέπει να το κάνουν και όχι να τους κυνηγάς για να μην το κάνουν. Δηλαδή πρέπει να τους εξηγήσεις ότι προειδοποιώντας έναν οδηγό απέναντι, ότι υπάρχει έλεγχος ταχύτητας, χωρίς να γνωρίζουν σε τι κατάσταση ή τι είναι εκείνος ο οδηγός (υπό την επήρεια αλκοόλ, κλέφτης, έμπορος ναρκωτικών, οπλοφόρος κτλ.), τότε του δίνεις την ευκαιρία να αποφύγει ένα σημείο ελέγχου που θα τον βγάλει από τον δρόμο εκείνη τη στιγμή. Άρα, προειδοποιώντας τους απέναντι, γλυτώνεις και αυτούς τους οδηγούς, οι οποίοι πιο κάτω μπορεί να προκαλέσουν σύγκρουση ή μπορεί να συμμετάσχουν σε εγκληματικές ενέργειες. Και το εργαλείο σε αυτήν την περίπτωση δεν θα μπορούσε να ήταν ένα πρόστιμο, ούτε οι απειλές προς τους πολίτες, ούτε να λέμε ότι το φλας είναι χρήσιμο», ανάφερε ο κ. Σενέκης.
Την ίδια διερωτήθηκε για το πού είναι το όφελος, όταν σε μία διαδρομή 100 km που διανύει κάποιος, τον προειδοποιήσουμε με τα φλας και χαμηλώνει ταχύτητα για 500 m, ενώ στη συνέχεια επιστρέφει στην αρχική ταχύτητα.