Του Παύλου Νεοφύτου
Ζητήματα που δημιουργούν σύννεφα στον χώρο της Παιδείας και αγγίζουν τη στελέχωση, τις υποδομές και τα κλιματιστικά αναδύθηκαν στην καθιερωμένη συνεδρία της Επιτροπής Παιδείας της Βουλής, ενόψει του ανοίγματος των σχολείων σε λίγες μέρες. Την ίδια ώρα δόθηκε μία πρόγευση των παρασκηνιακών συγκρούσεων που θα εκτυλιχθούν τους προσεχείς μήνες για τα εκκρεμούντα μεγάλα ζητήματα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του συστήματος διορισμού.
Στην τοποθέτησή της η υπουργός Παιδείας, Αθηνά Μιχαηλίδου, αναφέρθηκε σε μέτρα, δράσεις και πολιτικές, τα οποία στη νέα σχολική χρονιά θα ενισχύσουν τα ήδη υφιστάμενα. Ενδεικτικά, στάθηκε στην επικαιροποίηση και τον εκσυγχρονισμό των Αναλυτικών Προγραμμάτων, σε μέτρα πρόληψης και αντιμετώπισης της σχολικής βίας και παραβατικότητας, στην αύξηση της φρούρησης, στην πειραματική εφαρμογή των καμερών, στις δράσεις για την προώθηση της Ελληνικής Γλώσσας σε συνεργασία με τον γλωσσολόγο και λεξικογράφο Γεώργιο Μπαμπινιώτη, στην αύξηση των θέσεων των σχολικών βοηθών - συνοδών και τη συστηματική επιμόρφωσή τους που αρχίζει αυτή την εβδομάδα, στην αύξηση των ολοήμερων σχολείων Δημοτικής Εκπαίδευσης με καθολική εφαρμογή σε βάθος πενταετίας, στο παρεμβατικό Πρόγραμμα Χρηματοοικονομικής Παιδείας και Αλφαβητισμού στη Γ΄ τάξη Γυμνασίου. Σύμφωνα με την ανάλυση της κας Μιχαηλίδου, οι στόχοι του Υπουργείου συμπυκνώνονται στη μετάβαση σε ένα σύχρονο και πιο αποτελεσματικό σχολείο.
Στελέχωση
Την ιδια ώρα η υπουργός έγινε δέκτης παραπόνων από τους εκπροσώπους των συνδικαλιστικών οργανώσεων και βουλευτές. Όπως κάθε χρόνο το Υπουργείο δέχθηκε έντονη κριτική για καθυστερήσεις στη στελέχωση. Σε υψηλούς τόνους ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, υπέδειξε για το συγκεκριμένα θέμα ότι όλα ξεκίνησαν καθυστερημένα. «Καθυστέρησαν οι αποφάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου, οι εγκρίσεις από τη Βουλή, όλα ήταν δύο-τρεις εβδομάδες καθυστερημένα. Η Επιτροπή είχε να διορίσει 1,300 συμβασιούχους. Φτάσαμε στις 130 μη αποδοχές. Έπρεπε να ξεκινήσει πιο νωρίς. Το 2016 είχε ψηφιστεί ένας νόμος ότι έπρεπε εντός Ιουλίου να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες. Μία εβδομάδα πριν παρουσιαστούν οι συνάδελφοι υπάρχουν αρκετές εκκρεμότητες. Πρέπει να επιταχυνθούν οι διαδικασίες αν θέλουμε να ξεκινούμε και να είμαστε έτοιμοι», είπε.
Από την πλευρά της η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, σημείωσε ότι «το να προχωρήσουμε και να καταλήξουμε σε ένα ποσοστό συμβασιούχων εκπαιδευτικών θα βοηθήσει ουσιαστικά σε θέματα έγκαιρης στελέχωσης». Τόνισε παράλληλα την ανάγκη να ξεκινήσει ένας διάλογος για εξυγχρονισμό των κανονισμών τοποθετήσεων και μεταθέσεων, έτσι ώστε να μην παρατηρούνται αυτές οι αργοπορίες που παρατηρούνται. «Σίγουρα, κάθε χρόνο εκείνο που λέμε είναι ότι είμαστε στο και πέντε, και είναι πάρα πολύ δύσκολο για έναν διευθυντή, που θα αναλάβει μία σχολική μονάδα, να περιμένει μέχρι την Παρασκευή σε ποιο σχολείο θα πάει και τι θα αναλάβει. Είναι πάρα πολύ σημαντικό όλες οι διαδικασίες να επισπευθούν», πρόσθεσε.
Σύμφωνα με την υπουργό, η στελέχωση ολοκληρώθηκε στο μεγαλύτερο μέρος, σημειώνοντας ότι δεν αναμένουν ιδιαίτερα προβλήματα με την έναρξη της σχολικής χρονιάς, «εκτός από ελάχιστες περιπτώσεις που δεν αποδέκτηκαν διορισμό και προχωράμε. Αλλά αυτά σε καμία περίπτωση δεν είναι ικανά να μας χαλάσουν την έναρξη της σχολικής χρονιάς».
Σύμφωνα με την ανάλυση της κας Μιχαηλίδου, οι στόχοι του Υπουργείου συμπυκνώνονται στη μετάβαση σε ένα σύχρονο και πιο αποτελεσματικό σχολείο.
Ο κ. Ταλιαδώρος έθεσε και θέμα για τις αποσπάσεις του διοικητικού προσωπικού, χαρακτηρίζοντας απαράδεκτο το γεγονός ότι δεκάδες εκπαιδευτικοί είναι αποσπασμένοι στο Υπουργείο Παιδείας ή σε άλλες υπηρεσίες. «Έχουμε θέσει το θέμα στην υπουργό και θέλουμε να στείλουμε μήνυμα ότι δεν θα δεχθούμε απόσπαση οποιουδήποτε διευθυντή οπουδήποτε».
Η υπουργός Παιδείας απάντησε, σημειώνοντας ότι για την τρέχουσα σχολική χρονιά θα είναι μειωμένος ο αριθμός αποσπάσεων. «Να τονίσω όμως ότι δεν θα εκλείψουν οι ανάγκες για αποσπάσεις, επειδή θα πρέπει να στελεχώνονται υπηρεσίες με άτομα με συγκεκριμένο προφίλ. Από το Μάρτιο στείλαμε τις ανάγκες και συμπληρώνονται σταδιακά. Οι αποσπάσεις είναι τελευταίες και δεν πρέπει να δημιουργούμε θέμα εκεί που δεν υπάρχει».
Υποδομές
Σε ό,τι αφορά τις υποδομές, η πρόεδρος της ΠΟΕΔ είπε ότι υπάρχουν σχολεία, τα οποία ακόμη δεν είναι προσβάσιμα σε ΑμεΑ, ενώ θέμα υποδομών έθεσε και για την υποχρεωτική προς τα κάτω επέκταση της Προδημοτικής. «Καταγράφηκαν καθυστερήσεις για τις λυόμενες αίθουσες και υπάρχουν οδηγίες για να χρησιμοποιηθούν αίθουσες από Δημοτικά που δεν είναι το καλύτερο», είπε.
Ο πρόεδρος της ΟΛΤΕΚ, Παναγιώτης Λυσάνδρου εξέφρασε τη δυσαρέσκεια της οργάνωσης, καθώς, όπως εξήγησε, χρειάζονται νέες Τεχνικές Σχολές σε Λευκωσία, Πάφο και Παραλίμνι. «Μας είχαν ενημερώσει ότι θα προχωρήσει, όμως δεν ξέρουμε που βρίσκονται οι διαδικασίες. Μόνο ότι υπάρχει θετική ανταπόκριση από το Υπουργείο», ανάφερε. «Τεχνικές σχολές διώχνουν μαθητές γιατί είναι μακριά», είπε χαρακτηριστικά.
Κλιματιστικά
Όπως αναμενόταν, τα κλιματιστικά στις σχολικές αίθουσες ήταν ανάμεσα στα θέματα που κυριάρχησαν στη συζήτηση, μετά από διαπιστώσεις καθυστερήσεων στην υλοποίηση για τα 50 πρώτα σχολεία από τις σχολικές εφορείες. «Τα κλιματιστικά δεν είναι το νούμερο ένα πρόβλημα του εκπαιδευτικού συστήματος, αλλά είναι σημαντικό. Πώς θα περιμένω βελτίωση μαθησιακών αποτελεσμάτων και καλού κλίματος με τέτοιες συνθήκες;», είπε η υπουργός. «Οι σχολικές εφορείες προχωρούν και δεν υπάρχει πισωγύρισμα. Εντός Σεπτεμβρίου ολοκληρώνονται οι διαδικασίες για Λεμεσό και Λευκωσία και εντός Οκτωβρίου για τις υπόλοιπες επαρχίες», τόνισε.
Στην τοποθέτησή του ο πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, διερωτήθηκε γιατί το Υπουργείο δεν έχει έχει δώσει μέχρι σήμερα το χρονοδιάγραμμα τριετίας, παρά το αίτημα της Οργάνωσης από τον Δεκέμβριο, όταν έγινε η εξαγγελία για τα πρώτα 50 κλιματιστικά. Παράλληλα εκτίμησε ότι το κονδύλι 17 εκατομμυρίων ευρώ για τοποθέτηση κλιματιστικών σε βάθος τριετίας δεν αρκεί και ότι θα πρέπει να ανέρθει στα 25 εκατομμύρια ευρώ. «Τον προγραμματισμό θα τον έχετε σύντομα», απάντησε η κα Μιχαηλίδου, ενημερώνοντας ότι ζητήσανε από τις σχολικές εφορείες να τους στείλουν τα στοιχεία εντός Σεπτεμβρίου. Για το ποσό που θα δαπανηθεί για τα κλιματιστικά μέχρι το 2025 η υπουργός είπε ότι αυτό δε θα αλλάξει, τονίζοντας ότι είναι σημαντικό να ληφθούν υπόψη και οι δωρεές ποσών που γίνονται στις σχολικές εφορείες.
Η πρόεδρος της ΠΟΕΔ, Μύρια Βασιλείου, τόνισε ότι είναι σημαντικό το γεγονός ότι το θέμα των κλιματιστικών ξεκίνησε, όμως θα πρέπει να γίνει άμεσα επέκταση και στα υπόλοιπα σχολεία. «Δεν μπορούμε να δεχθούμε ότι αυτό το πρόβλημα θα συνεχιστεί μετά την άνοιξη του 2025», σημείωσε. Σύμφωνα με την πρόεδρο της ΠΟΕΔ, μέχρι την άνοιξη του 2025 θα πρέπει να υπάρχουν κλιματιστικά σε όλα τα σχολεία.
Πρόγευση για δύσκολες συζητήσεις
Κατά τη συζήτηση δόθηκε ένα πρώτο μήνυμα των παρασκηνιακών συγκρούσεων που αναμένεται να εκτυλιχθούν τους προσεχείς μήνες για τα εκκρεμούντα μεγάλα ζητήματα της αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και του συστήματος διορισμού. Σύμφωνα με την υπουργό, στόχος και για τα δύο ζητήματα είναι το Υπουργείο να καταλήξει με τους εμπλεκόμενους φορείς στη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση για νομοθετική ρύθμιση. «Γιατί γνωρίζουμε ότι ίσως να μην έχουμε πλήρη συμφωνία, μακάρι να το καταφέρουμε», είπε χαρακτηριστικά.
Για το σύστημα αξιολόγησης εκπαιδευτικού τόνισε ότι η συζήτηση θα αρχίσει στα τέλη Σεπτεμβρίου και ότι όλοι οι εμπλεκόμενοι συμφωνούν για τον αναχρονιστικό και πεπαλαιωμένο του χαρακτήρα. «Μπορούμε να συζητήσουμε και να βάλουμε πέντε αρχές κάτω. Γιατί; Γιατί χάνουμε τους καλούς εκπαιδευτικούς στο σύστημά μας. Οι ικανοί πρέπει να επιβραβεύονται και να παίρνουν προαγωγές. Οι λιγότερο ικανοί να έχουν ευκαιρία να βελτιωθούν, όπως σε όλα τα συστήματα αξιολογησης και αυτοί που δεν μπορούν να βελτιωθούν τελικά, να έχουν άλλες διεξόδους», ανάφερε. «Χρόνιο ζήτημα πάλι για εμάς είναι το σύστημα διορισμού, υπάρχει μία νομοθεσία για κατάργηση του καταλόγου διοριστέων το 2027, θα κάνουμε τον διάλογό μας πάλι και θα έρθουμε σε εσάς (σ.σ. βουλευτές) με τη μεγαλύτερη δυνατή συναίνεση. Και εδώ έχουμε άποψη και εδώ θα τη συζητήσουμε με τους εταίρους μας», πρόσθεσε η κα Μιχαηλίδου.