ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Πώς έγινε η επιδρομή των Ισραηλινών στην Υεμένη - Η «πρόβα» που είχε προηγηθεί στην Κρήτη

Το σχέδιο που εφάρμοσαν οι Ισραηλινοί είχε «προβαριστεί» στο πλαίσιο συνεκπαίδευσης με την ελληνική πολεμική αεροπορία τον περασμένο Μάιο στην Κρήτη

Kathimerini.gr

Σταύρος Ιωαννίδης

Βγαλμένη από τα «εγχειρίδια» των αεροπορικών επιχειρήσεων ήταν η αποστολή «Μακρύ Χέρι» (Long Arm) της ισραηλινής αεροπορίας η οποία έπληξε τη Χοντέιντα, την πόλη λιμάνι της Υεμένης, ως αντίποινα για τις πρόσφατες επιθέσεις των Χούθι.

Διανύοντας μια απόσταση σχεδόν 1.800 χιλιομέτρων, τα ισραηλινά μαχητικά κατέστρεψαν το λιμάνι της πόλης, τινάζοντας στον αέρα εγκαταστάσεις καυσίμων.

Για να φτάσει σε τέτοιο βάθος, η ισραηλινή αεροπορία απογείωσε μεγάλο αριθμό μαχητικών και αεροσκαφών υποστήριξης, σε μία από τις πιο σύνθετες αεροπορικές επιχειρήσεις των τελευταίων ετών.

Σύμφωνα, μάλιστα, με ασφαλείς πληροφορίες, το σχέδιο που εφάρμοσαν οι Ισραηλινοί πιλότοι, αποτελεί ένα από τα αντικείμενα της πρόσφατης συνεκπαίδευσης με την ελληνική πολεμική αεροπορία, που έλαβε χώρα πριν από περίπου δύο μήνες. Η ισραηλινή αεροπορία έκανε «πρόβα» ανάλογων επιχειρήσεων με τα ιπτάμενα τάνκερ της να ανεφοδιάζουν μεγάλο αριθμό ελληνικών μαχητικών, επιχειρώντας με τον ίδιο ακριβώς τρόπο όπως το απόγευμα του Σαββάτου.

Η ελληνο-ισραηλινή άσκηση

Όπως είχε αποκαλύψει η «Κ» με άρθρο της στις 31 Μαΐου, ελληνικά και ισραηλινά αεροσκάφη πραγματοποίησαν μεγάλης κλίμακας άσκηση εναέριου ανεφοδιασμού σε περιοχή του FIR Αθηνών στα νότια της Κρήτης.

Η πολεμική αεροπορία συμμετείχε με 56 αεροσκάφη F-16 και η ισραηλινή με 2 ιπτάμενα τάνκερ Β707 της 120 Μοίρας Desert Giants. Για την ελληνική πλευρά, το όφελος ήταν σημαντικό καθώς οι χειριστές της πολεμικής αεροπορίας πιστοποιήθηκαν εκ νέου σε διαδικασίες εναέριου ανεφοδιασμού, τόσο την ημέρα όσο και τη νύχτα, με τις δύο χώρες να αναβαθμίζουν ακόμη περισσότερο τη στρατιωτική τους συνεργασία. Η δυνατότητα εναέριου ανεφοδιασμού είναι κρίσιμη όχι μόνο σε τακτικό αλλά και σε στρατηγικό επίπεδο καθώς επιτρέπει τον έλεγχο μεγάλων και ζωτικών για την Ελλάδα περιοχών όπως η ανατολική Μεσόγειος.

Αλλά και για τους ισραηλινούς, η συνεκπαίδευση με την ελληνική πολεμική αεροπορία αποδείχτηκε σημαντική, με τα Β707 να ακολουθούν τις ίδιες διαδικασίες εναέριου ανεφοδιασμού πετώντας μακριά από τις βάσεις τους και σε ξένο FIR, όπως και στην περίπτωση της επιχείρησης «Μακρύ Χέρι».

«Μακρύ Χέρι»

Χρειάστηκαν δύο ώρες και πενήντα λεπτά για την προσβολή 10 στόχων στο λιμάνι της Χοντέιντα. Στην επιχείρηση πήραν μέρος μαχητικά 5ης γενιάς F-35 καθώς και παλαιότερα F-15 και F-16. Τα αεροπλάνα απογειώθηκαν από διαφορετικές βάσεις στις 15:00 το απόγευμα του Σαββάτου και έπληξαν τους στόχους τους στις 18:00. Τον ανεφοδιασμό των μαχητικών ώστε να καλύψουν τα 1.800 χιλιόμετρα για να φτάσουν και άλλα τόσα για να επιστρέψουν, ανέλαβαν τα Β707.

Στην επιχείρηση συμμετείχαν και αεροσκάφη συλλογής πληροφοριών, ενώ, όπως αναφέρουν ισραηλινές πηγές, οι στόχοι που χτυπήθηκαν είχαν εντοπιστεί από τους πρώτους μήνες του πολέμου. Η επιδρομή ήταν τόσο σφοδρή που έθεσε εκτός λειτουργίας μεγάλο μέρος του λιμανιού, αφήνοντας πίσω νεκρούς και τραυματίες. Σύμφωνα με πληροφορίες, το τελευταίο αεροσκάφος προσγειώθηκε περίπου στις 20:30.

Η επιχείρηση «Μακρύ Χέρι» είναι η μεγαλύτερη σε βάθος που έχει εκτελέσει η ισραηλινή αεροπορία από το 1985, όταν επιτέθηκε στο αρχηγείο της PLO (Palestine Liberation Organization) στην Τυνησία. Σε εκείνη την αποστολή, αεροσκάφη F-15 κάλυψαν απόσταση 2.253 χιλιομέτρων, ενώ, η αεροπορική επιδρομή των Ισραηλινών στο Χαρτούμ το 2012, θεωρείται αντίστοιχη με τη χθεσινή.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Κόσμος: Τελευταία Ενημέρωση